november 29, 2008

Blodsugande pygméekorrar och spindlar i plastpåsar

Lill-Åsa skriver.

Jag brukar ofta drömma om djur. Faktiskt nästan varje natt. Åsa säger att jag har väldigt barnsliga drömmar och det kan nog stämma. Men i onsdagsnatt fick mina annars så oskyldiga småbarnsdrömmar en vändning. Det var sommar och jag var ute och promenerade i skogen när det plötsligt dyker upp massor av små små miniekorrar. Först var de bara söta och gulliga, men efter en stund började de, en efter en, attackera min hals och försöka suga blod ur mig. Jag försökte slita bort dem men när jag hade fått bort en liten jävel så var det redan en ny liten blodsugare på halsen. Det här var inga fredliga små ekorrar. Som tur var ringde väckarklockan och det var dags att hoppa upp ur sängen och gå till jobbet. Puh!

Ekorre

Drömanalys av mig själv nr 1: Jag har fått en finne på halsen som jag har gått och klämt på och det kan ju vara så att det känns som små ekorrbett när jag klämmer på den. Jag ska ge fan i finnen från och med nu.

Drömanalys av mig själv nr 2: Jag är inte riktigt frisk.

Enligt drömtydningslexikon när man drömmer om ekorrar: (Texten är översatt på Internet från svenska till engelska så det kan bli anings svårt att begripa.) - Detta skulle kunna hänvisa till den förmåga eller vilja att övervintra, att dra sig tillbaka från passiv aktivitet. Även ekorren är flitig under sommaren på att samla in/sparar mat till vintern. Så det kan skildra dess vana eller behovet av att spara. Det är också en väldigt flexibel varelse, och så kunde hänvisa till möjligheten att röra sig runt i livet med stor lätthet. Men i USA har några ekorrar rabies och det kan vara en källa till sjukdom, så kan antyda, om ekorren biter dig, att något har hamnat i dig som är skadligt.

I natt var det dags för djurdröm nr 2. Den här gången var det en spindel som satt i taket. Det var ingen vanlig spindel utan den var stooooor och kunde prata. Jag sa åt den att jag tyckte att den var obehaglig och skulle gå därifrån. Spindeln var jättesnäll, men ville gärna sitta kvar i taket. När den började vira sig ner från taket stängde jag in den i en plastpåse så den fick jättesvårt att ta sig fram och den blev alldeles inlindad. Stackars spindel. Jag har gått omkring med en olustig känsla av dåligt samvete hela dagen, fast det bara var en dröm. Känner nästan att det börjar svida innanför ögonlocken nu.

spindel

Drömanalys av mig själv nr 1: Kanske att jag är rädd för något som egentligen inte är farligt och att jag bör undvika plastpåsar för att slippa dåligt samvete, eller?

Drömanalys av mig själv nr 2: Jag är inte riktigt frisk.

Enligt drömtydningslexikon: Spindlar varslar om tur och bara gott. Fortsätt mot det hägrande målet

Vad kan man då dra för slutsatser av mina drömmar? Jag har ett behov av att spara och jag är flexibel. Om ekorrarna hade rabies (tyvärr var det spindeln som kunde prata och inte ekorrarna så jag vet tyvärr inget om deras hälsotillstånd) så har jag något sjukt i kroppen. Där har vi säkert mitt myom som spökar. Spindeldrömmen var ju bara positiv med evig lycka, typ. Jag fortsätter i alla fall i full fart mot de hägrande målen. Trevlig helg på er gott folk!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Herre Gud va rolig du är.Älskar dina tokiga teckningar. Kram och trevlig helg önskar mamma

Anonym sa...

Ja, hon är skitrolig! Får alltid mig ett gott skratt på morgonen för det är oftast då jag kollar och det är ju alltid skönt att börja dagen med ett gott skratt! Ni skriver väldigt roligt båda två, har en livlig fantasi. Ni kommer väl googla när ni är här också? Jo, men det är ju klart, vad dum jag är, ni har ju andra läsare än bara Anna och mig som vill veta hur ni har det när ni är bortresta.

Inte långt kvar nu...

Kram Eva

Anonym sa...

Åsa !
Folk har blivit inlåsta an mindra andledningar....
:O)
Usch skämt & sido, lider med dig.
Stod det något om man drömmer om Gummistövlar svenska sommarängar & skärgårdsidyll ?
det drömde jag jusst om iallafall.
undras varför !
Kram ni båda & Poppe då han kommer hem !

Anonym sa...

IGEN det var ju bara jag Lollo
Down Under

Anonym sa...

Sorry men jag tror att Lollo har rätt.
Kanske inte ska blogga så offentligt om dina drömmar;-)

Vi har en snäll spindel hos oss som jag inte drömmer om som jag låter vara trots att han ställer till det för mig. Ska fota hans bo idag.

Ha en supermysig helg!
Kram

Pingvinfamiljen sa...

Hej alla kära bloggläsare,

Då kan vi väl konstatera att min drömanalys av mig själv nr 2(Jag är nog inte riktigt frisk), är den som stämmer :)

Japp, Eva vi kommer även att blogga från Australien, men då från en annan blogg som är under konstruktion. Du, Lollo har faktiskt lyckats att hitta den redan :)Bra jobbat....
Tycker att det låter som trevliga drömmar du har Lollo. I natt har jag inte drömt om djur, men däremot drömde jag att jag la in vår jul-CD i micron. Den smälte...

Kram kram

Anonym sa...

:o) bara 4a ord till :o)

NI ÄR VÄRLDENS GOASTE


kramar Lollo
såklart världens nyfiknaste (på ett snällt sett) så har jag funnit er Au Blogg !
Oj vad många fler ord än fyra det blev ;o)