november 22, 2008

Hej mitt vinterland….

Lill-Åsa skriver (men min fru rättar alla mina stavfel …)

Onsdag

I onsdags var jag på thaimassage och bastukväll med tjejerna från min gamla avdelning på Kronan. Jag kan varmt rekommendera Samruai thaimassage på Kungsholmen. En timme för 400 kronor. En timme i deras värld var dock en och en halv timme i min värld, så jag klagar inte. Under några långa minuter trodde jag dock att hon skulle bryta ryggen av mig, men jag har fortfarande en fungerande rygg och kan stå upp någorlunda rakt, så det gick nog bra. Efter massagen gick jag och Barbro med rödblossande ansikten till bastun på Kronoberghäktet där de andra tjejerna redan väntade. Vi bastade, drack öl, käkade chips och kacklade och kacklade och kacklade. När jag kom hem så luktade jag tigerbalsam och öl och då tyckte min fru att jag luktade äckligt. Tänka sig att jag fortfarande luktade tigerbalsam efter att ha bastat…

Nutid (Lördag)

Imorse vaknade jag 07.45 med ett sjukt sug efter rostat bröd. När jag slog upp mina små blå var det alldeles vitt utanför fönstret. Hej mitt vinterland, dök då direkt upp i huvudet.

Jag vet inte var det är med mig och julsånger. Jag sjunger och nynnar på dem året runt till min frus stora förtret. Jag får bara hennes godkännande en månad om året. Min teori är, att då jag har svårt att lära mig sångtexter, och de enda sånger som man har fått inpränta i skallen (sedan skoltiden) är just julsånger, är det således det enda som har fastnat. När vi bokade boende inför vår Australienresa och jag insåg att vi kommer att fira julen i Fingal Bay dök en liten trudellut upp i huvudet. (Melodi, Jingel bells) Fingel Bay, Fingel Bay, Fingel all the way….Den har jag sjungit på nu sedan i slutet av oktober.

När resten av pingvinerna sov sött imorse, smög jag upp och gjorde mig lite frukost (nynnandes till ”hej mitt vinterland”). Jag jobbade idag så resten av familjen fick sova vidare. Jag är så snäll. Vad mycket mysigare allt blir när det är vitt istället för grått utanför fönstret. Imorse blev det därför en lite mer lyxigare frukost än vanligt med lite tända ljus, juice, rostat bröd och kaffe. Nice!

Fem minuter innan jag skulle gå vaknade min fru, så jag hann även tanka lite kärlek innan jag gick ut i snövädret.

DSC00171

I vanliga fall brukar det vara relativt folktomt ute när jag går till jobbet på helgerna, även om klockan är halv tio. Men idag var det folk överallt.

DSC00173

Jag tror bestämt att folket tycker om snö! Kul är det också för alla små barn, men jag tycker lite synd om alla stackars gubbar och gummor med svaga lår- och höftben.

På jobbet satt jag och lyssnade på melodikrysset vilket är väldigt trivsamt. Tack Helene för att du tog dit en radio. Eftersom man sitter helt ensam på hela våningsplanet på helgerna (troligtvis till och med i hela huset), så blir det VÄLDIGT tyst. Här är utsikten från mitt kontor.

DSC00175

I'm dreaming of a white Christmas Just like the ones I used to know Where the treetops glisten, and children listen…Jag hoppas verkligen inte att det blir snö i i Fingal Bay. Det känns liksom fel. Det är bara tre veckor kvar tills vi åker till Australien, vilket blir overkligare för var dag som vi närmar oss. Fast trevligt overkligt förstås.

Efter jobbet träffade jag upp Tok-Åsa utanför ICA på Åsen. På Pontus gamla skolgård plogades det för fullt.

DSC00179

Trevlig helg på er! Om tre veckor är det den 13 december…
Santa Lucia, ljusklara hägring..

3 kommentarer:

Mrs Aspen sa...

Åsa, om du vill frossa ordentligt föreslår jag att du kommer på min julkonsert. Då blir det bl.a. sånger från Kalle Ankas Jul, Im dreaming of a White Christmas, Winter wonderland, Jul jul strålande jul, Deck the halls, Gläns över sjö och strand och du får jättegärna sjunga med!

Anonym sa...

Hej tjejer!
JAg skyller helt på Lill-löken då jag idag gått och nynnat på Fingal bay hela dagen. Sjukt bra julsång:-)

Jag är oxå en fena på julsånger året runt, i år blev det ju extra bra då vi firade jul till midsommar.

Jag tycker det är fint med det vita, men är inte speciellt avis. Idag har vi haft svinkallt hela dagen. Temperaturen har gått från 13 till 18 och vi har verkligen gnällt. Solen kom fram vid tre och vips förvandlades jag från gnällig till rätt glad. JAg blir värre och värre för varje år. Snacka om väderberoende.

Vi har iallafall varit hos Parkers idag och fyndat. De flyttar till Europa samma dag som ni landar. Det blev två bokhyllor, blommor, strykbräda och massor med smått och gott. Ska tillbaka senare i veckan då inte takräcke och bagagelucka räckte till.

Tilda har varit hos Isabella idag och när jag hämtade så småsnackade jag med en av hennes storebröder som är jämnårig med Poppe. Känns svårt att fatta att man är mera vuxen då än barn.
Känns svårt att greppa då vi missat så mycket med Pontus.

Åsa som klagade på att du luktade tigerbalsam samma kväll...
Micke snusade mig i nacken igår och konstaterade att jag fortfarande luktar liniment trots att det var två veckor sedan jag fick massage. Detta trots att jag duschar minst en gång per dag och säkert tränat och svettats ut skiten 4-5 gånger sedan dess. Skumt...

Hos oss doftar det glögg idag. Jag har gjort storkok för kommande veckor. Ska ta med mig lite som present då vi är bortbjudna en del och även bjuda på när vi har gäster. Ska prova på att bjuda på glögg till lite aussisar och andra expats och se om de kan fatta charmen med det.

Hoppas att ni får en riktigt mysig söndag. Inte många sådana kvar innan det är dags att hoppa på flyget.
Stor puss och kram

Pingvinfamiljen sa...

Hej Anna och Asplundarna,

Mia, tyvärr kan vi inte komma på din julkonsert då Lill-Åsa jobbar och sen är det julfest med Tok-Åsa jobb där vi lovat att hjälpa till innan. Men vi lovar att tänka på dig och sjunga Fa la la la la la la la...

Anna, ja visst är Fingal Bay-låten bra. Den fastnar liksom. Vi måste sjunga den på julafton så att det ekar mellan kängurusarna.

Jo Pontus är väldigt vuxen ibland och mindre vuxen andra stunder. Hör åldern till och det är bara att hänga med i svängarna :-)

Kram