november 27, 2008

3 julöl kvar till Australien

Lill-Åsa skriver.

Eftersom det inte är någon idé att köpa någon chokladkalender då man bara skulle hinna smälla i sig halva innan vi åker, får man skapa sina egna traditioner. Den här superidén kom jag på idag på systemet när jag var där för att handla den årliga flaskan B L O S S A–glögg. Det finns glögg som har fått bättre betyg i kvällstidningarna, men där är jag aningen konservativ. Man ska hälla upp glöggen nynnandes på
B L O S S A –sången. Det bara är så.

Då man inte vill riskera att få skrumplever redan innan resan, kan man inte "öppna" en öl om dagen fram tills vi åker, som man gör på en traditionell julkalender. Annars är ju det en jättekul idé.  Jag märkte också att julöl är satan så stark. Det fanns några få som började på en 5:a annars var det 6:or och 7:or som dominerade. Man lär så länge man lever. En chokladkalender öppnar man också på morgonen, men jag tror att jag spar min ölkalender till kvällen. Min julkalender öppnas bara på torsdagskvällarna fram tills vi åker för att undvika extrakilon på flyget och det där med skrumplevern!

Om ni undrar vilken som kommer att bli morgondagens öl kan jag avslöja redan nu att det blir… Gud vad svårt. Om jag bestämmer en nu så har jag ändå ångrat mig imorgon, så jag får helt enkelt återkomma om den saken.

IMG_2462

Snön ligger fortfarande kvar, även om den är väldigt blöt, men det är mysigt så länge den stannar. Björn, Mia och Emma som var i Tyskland över helgen fick stanna kvar där en extradag då det inte gick att landa alla planen på Arlanda i måndags. Tänk att det alltid blir sådan kaos vid den första snön. Kommer det extra mycket då eller är alla lite slöa och inte riktigt fattar vad det kalla vita som kommer ner från himmeln är?

Så här såg det ut utanför vårt fönster när vi åt vår korvstroganoff nu ikväll.

IMG_2465

Efter korvstroganoffen tog Mamma Åsa och Poppe tag i Gamla Testamentet igen. Poppe har prov på måndag och nu lär de sig massor både två.

IMG_2466

Om läsläxningen går som den ska, tänker vi mysa med lite glögg/julmust och pepparkakor om en stund. Sedan är det Grey’s anatomy ikväll, jippie… På tal om TV. På fredag smäller det! Då är det säsongsstart på "På spåret"!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, inte är jag någon ölfantast konstaterar jag när jag har en julöl kvar sen 2007 i kylskåpet. Men sätt dit en flaska vin får ni se.
Kram mamma

Anonym sa...

Hej!
Usch det lät så många med 3 öl men så kom jag ju på att en ryker idag och vips blev det bara två kvar.
Det hade ju annars varit en rätt sweet väntan på att åka om det blev en ölkalender!

Jag tänkte faktiskt på det häromdagen att det ska bli rätt kul att få börja förhöra barnen och lära sig saker på nytt. Fräscha upp saker man glömt men oxå lära sig något nytt då läroplanen säkert ser väldigt annorlunda ut här!

Så helgens planer är På spåret? Vad mera?
Vi har väldigt lösa planer för helgen. Vi borde bjuda hem kompisar på middag på lördag men tänkte vänta tills lördagmorgon och se om vi känner för det. Problemet är att de har hund och vi vet inte hur det går när vi har Staggis här.
Dessutom ska vi åka hemifrån på söndagmorgon klockan 07 för Tildas balett.

Nej, nu ska vi sätta fart.
Stor puss och om jag glömmer bort det så önskar vi Poppe lycka till på måndag.
Puss