september 07, 2008

Med Mamma Mu & Solrosen i London

Jag har ju sytt ihop en liten konferensresa åt min storasyster Guns förskola. Med sig hade de även en annan förskola från Sorunda som heter Mamma Mu. Hela gänget åkte ner i arla stund i torsdags morse. Jag kände att jag inte ville be om semester min första vecka på nya jobbet så jag fick helt enkelt komma lite efter. Mamma Mu och Solrosen var på studiebesök på fredagen som gjorde dem allesammans helt lyriska. Det var en förskola som ligger en bra bit utanför London, i närheten av Reading. Förskolan heter The Coombes och är tydligen den ultimata förskolan! Det finns till och med en bok om stället som heter "Skolgården som klassrum - Året runt på Coombes School"

Fredag i Lill-Åsas värld

Jag var tvungen att smita lite tidigare från jobbet i fredags eftersom flyget skulle gå redan vid 18.30. Dessutom var jag tvungen att ta dyrtåget ut till Arlanda då det går betydligt mycket snabbare. Allt flöt otroligt bra. Lite försenat lyfte vi mot London, Gatwick.

På flyget började jag på en ny bok som alla har pratat sig tokvarma om, nämligen "Flyga Drake". Efter kapitel 10 fick jag smälla igen boken för då började jag nästan skämmas. Tårarna (och snoret) rann i strida floder ner för kinderna och hade jag forsatt så hade jag nog börjat hulka högt. Lite pinsamt faktiskt när man reser själv.

Sedan var det dags att landa. Det gick inte sådär tokbra. Det låg ett åskmoln ivägen så vi fick cirkulera ovanför Gatwick en kvart. Sedan sa piloten något som jag inte riktigt uppfattade. Min granne bredvid mig gjorde ett korstecken och slöt sina ögon. Sedan bar det av nedåt. I en hiskelig fart. Plan skakar väldigt mycket ner de åker i åskmoln har jag lärt mig nu. När man sedan äntligen började se landningsbanan, så vobblade planet något helt sjukt så jag hann faktiskt tänka tanken - men det här går ju inte... Det gick! 

Även på Gatwick flöt allting otroligt smidigt och 15 minuter efter landning satt jag på tåget in mot London. Väl vid Victoria Station fick jag reda på att tågen till Catford inte går på vardagar därifrån så jag var tvungen att ta mig till Charing Cross. På en kvart! Jag tror faktiskt att jag lyckats slå något slags rekord på den sträckan. Ner till Circle & District-line ta tåget fyra stationer till Embankment upp vidare ur tunnelbanan och springa över till tågstationen Charing Cross och hitta det rätta tåget. Cowlip var bara förnamnet. Inte en gnutta saliv i hela munnen och jag var en inch från att dö av vätskebrist. Med 1 minut och 30 sekunder tillgodo satt jag på tåget mot Catford Bridge. Ca 20 minuter senare när andningen någorlunda börjat återgå till det normala så stod hela Mamma Mu och Solrosen vid stationen och hälsade mig välkommen. Trevligt!

Vi gick tillbaka till huset där de hade sparat mat till mig och köpt lite gott att dricka. Jag som hade bromsat ett flygplan vid landning och sprungit intervallträning genom Londons gator hade en enorm värk i benen, men med lite öl i kroppen så gick det fint att somna i alla fall.

Lördag i Lill-Åsas värld

Klockan sex vaknade jag av ömmande ben, men det gjorde inte så mycket. Jag låg under ett takfönster och tittade på himmeln och filosoferade i två timmar, sedan börja det hända saker i huset. Här är min syster Gun som håller på att göra frukost!

IMG_1636

Jag sov i det här rummet. Jag hade beställt en lägenhet för 10 personer, men det hade blivit något knas så vi fick två lägenheter istället.

IMG_1638

Här står det både Mamma muare och solroser utanför vårt hus.

IMG_1640

Den här musen var jättetrött och var skitsvår att väcka.

IMG_1642

Our house....

IMG_1644

..in the middle of our street.

IMG_1643

Gun på väg in mot city.

IMG_1646

Lite pendeltågskarta.

IMG_1648

En solros och två Mamma muare åker tunnelbana i London.

IMG_1649

Precis när vi kom upp ur Piccadilly Circus tunnelbanestation började det ösregna, men det ska det ju göra i London.

IMG_1651

Det höll dock inte i sig så väldigt länge så vi gick mot Leicester Square...

IMG_1654

Där hade de en pub. Jättemysig var den.

IMG_1658

Efter pubbesöket så var det dags att börja tänka på lunch :) Vi tog tunnelbanan till Oxford Circus och gick ner mot Bond Street. Ett stopp på Hog in the Pound (svinet i inhängnaden) är ju obligatoriskt på alla Londonbesök. Det var drygt ett år sedan vi var där sist.

IMG_1660

Jag åt jättegoda revbensjäll. Till det drack jag en öl, kanske lite förvånande ;)

IMG_1661

På puben hade Birgitta (till höger på bilden ovan) bestämt träff med sin systerdotter som bor i London sedan några år tillbaka. Hon jobbar som grafisk designer på Liberty som är en lite av en överklassaffär precis vid Carnaby street. Vi som ändå skulle åt det hållet hängde på henne och då fick man gå på gator som man aldrig gått på förut. Kul!

IMG_1663

Efter lite shopping vid Carnaby- och Oxford-street tog vi en fikapaus och sedan in på Mark & Spencers. Jag hade ju nämligen glömt att packa ner trosor så jag slog till på stort och handlade ett trepack. Det fick bli ett trepack t-shirts från pojkavdelningen också för det brukar jag också alltid köpa. Finfin bomull och billigt. Tre trosor och tre t-shirts för 13 £ (155 kr)

Sedan hoppade vi på bussen för att få se en skymt av Big Ben. Det är kul att sitta på övervåningen men lite läskigt när det hela tiden ser ut som busschaufförern ska köra på både människor och stolpar efter vägen.

IMG_1665

Så här ser man ut då:)

IMG_1666

London Eye i bakgrunden.

IMG_1670

Tadaaaaaa!

IMG_1671

Här är då den stora Ben eller Einen Grosse Ben eller Le grand Ben. Vilket språkgeni man är!

IMG_1673

Bob & Gun eller Bob with his Gun

Gun och Bob

Det här kortet över Trafalgar Square var lite mörk från början så Åsa och jag satt och lekte med det lite och fick till det riktigt coolt. Om man får säga det själv :)

IMG_1674

Efter Trafalgar blev det dags för middag. Vi valde en indisk restaurang som nästan kan klassas som engelsk husmankost eftersom det är så vanligt med indisk mat i England. Vissa av tjejena hade aldrig ätit indisk mat förut och jag tror att alla blev positivt överraskade. Inklusive mig! Servitören vill gärna att vi skulle smaka vissa av deras specialare som inkluderade både anka och lamm. Jag är ingen större fan av lamm då jag lyckats få in fuktiga lovikavantar vid något tillfälle. De fyllde hela bordet med olika godsaker och lammrätten var faktiskt riktigt god! Smakade inte alls blöta vantar. Här äts det papadumbröd

IMG_1676

Det var några Annor med på resan. Det här tror jag var en utav dem. Jag har lite svårt att lära mig namn...

IMG_1677

Efter maten tog vi tåget hem till Catford igen. En annan Anna och jag var lite sugna på att prova på den lokala puben, så de andra följde lydigt med. Vilka snälla tjejer! Dessutom spöregnade det när vi klev av tåget och puben låg ju lägligt till, precis bredvid. Jag glömde ta en bild utifrån på puben så jag har hämtat en bild från nätet. Det var inte ljust när vi kom hem.

17065725_05b2ffc1b0

Visst ser hon livrädd ut för min öl? I verkligheten var hon inte det.

IMG_1682

Puben var verkligen jättemysig. Alla killarna sitter med blickarna fäst mot tvn på väggen som visade en boxningsmatch.

IMG_1681

Efter puben var det dags att gå hem och städa. Klockan 05.30 skulle vi bli hämtade av ett par chaufförer som Solrosen och Mamma Mu hade använt sig av både från flygplatsen och till studiebesöket. Två riktiga original som var mycket trevliga. Här poserar de med Gun och Anna utanför Stanstedts flygplats imorse.

London blir man aldrig besviken på! Tack för en jättemysig helg alla solrosor och mamma muare.

Gun, Anna och chaufförerna

4 kommentarer:

Mrs Aspen sa...

Oj, såg härligt ut! Men Åsa, allvarligt talat... mus-stackarn är död. It IS a dead parrot!

Anonym sa...

Oj så snabb du var med att få upp bilder och text. Vad kul!!

Det lät ju superläskigt med landningen. Hua så läbbigt.
Jag gillar snedtaken i lägenheten med fönstret. Ser jättemysigt ut.

Blev det inga Bonds-trosor?

Kul att kika på lite Londonbilder. Känner igen mig lite men med betoning på lite. Tycker knappt jag kommer ihåg något från våra dagar där. Ska bli kul att se London med lite större barn någon dag.

Så är det någon fler resa bokad/planerad innan ni kommer hit?

Jag har precis kommit hem från en fikadate med Pernilla! Jättetrevligt!!

Ha en bra vecka!
Kram Anna

Anonym sa...

Hejsan!

Tack för dina bilder ifrån London. Jag har varit i London en gång, med en kompis då Adam var 8 månader. Jag gillade inte London speciellt mycket, men det beror nog på att liten Adam var hemma och väntade på mig. Han togs säker väl hand om av pappa Johan, men som mamma är man ju lite beskyddande...Men som Anna säge, skall bli kul att åka dit igen och då med stor Adam också.

Jag har sett filmen Flygande drake och den var tokbra! Fick boken av min svärmor, men är lite rädd att jag skall bli besviken då jag sett filmen, men den kanske kan vara värd att prova.

Ha det så bra och tack än gång för alla bilder ni lägger upp och all text ni skriver. Ni får mig alltid att skratta.

Kram Eva

Anonym sa...

Så underbart kul och härligt vi hade det i England. Studiebesöket kommer jag att leva länge på! Tusen tack Åsa för all din hjälp!
Kram