september 06, 2008

Gräsanka

Tok-Åsa skriver

Lill-Åsa är ju som bekant i London för att träffa upp Gun och de andra på Solrosens förskola. Lill-Åsa har hjälpt dem med bokningen av flyg, lägenhet och studiebesök på en förskola utanför London och som tack för hjälpen får hon följa med gratis! De andra åkte redan i torsdags men Lill-Åsa var tvungen att jobba så hon joinade dem igår kväll.

Pontus är hos Asplundarna så jag är alltså gräsänka i helgen. Konstigt ord egentligen. Änka låter ju brutalt, anka låter bättre. Gräsanka får det bli!
Då jag igår ändå inte hade någon som väntade på mig hemma tog jag initiativet till att vi skulle ha lite after work med jobbet. Vi blev några stycken som gick till Grodan Sergel, även kallat IT-Grodan, då det ligger i mellersta Hötorgsskrapan som numera kallas Hitechbuilding och som rymmer en hel massa IT-företag. Vi drack cava och åt lite tapas och hade jättetrevligt. Vi var alla rätt trötta efter veckan och det kändes lagom att bege sig hemåt vid 19-tiden.

DSC00083

Jag fick senare på kvällen ett sms från Lill-Åsa om att hon landat och efter det tog det inte långt tid innan jag somnade och sov i hela 10 timmar!

Jag tänkte berätta lite om föräldramötet som Björn och jag var på i onsdags. Det första i högstadiet och i den nya skolan. Först pratade rektorn, som för övrig känns väldigt orektorig. Jo, det är ett ord. Sen fick alla lärare presentera sig. Det var en hel drös. Sen blev det väldigt allvarligt ett tag då det pratades om alkohol och om något som kallas ÖPP. Det är en studie som gjorts om hur föräldrars regler och beteende påverkar barns drickande. Sen kom en fältassistent och berättade om deras arbete och hur de jobbar med ungdomarna både på dagarna men även på kvällstid. Väldigt intressant och nyttig information, men scaaaary. Det känns så avlägset. Vår lilla plutt på fyllan. Ja, det är väl bara att förbereda sig. Vi fick båda en väldigt positiv känsla av lärarna och hur skolan jobbar. De har ett webbaserat närvarostystem där alla lärare rapporterar om eleven är frånvarande från lektioner. Detta system har vi föräldrar tillgång till och ska godkänna frånvaron. Otroligt bra att kunna ha koll då man ju själv aldrig är i skolan. Utvecklingen går helt klart framåt.

Nu kommer snart Pontus över och vi ska åka iväg och spela badminton. Han ska väl vinna äver mig igen, antar jag. Som vanligt :-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej men lilla gubben. Oj fylla. Nej men fy. Inte redan väl. Men jag antar att det inte är så många år kvar. Hua. Tur att man inte blir tonårsförälder över en natt.

Det där frånvarosystemet var ju det smartaste jag har hört talas om. Otroligt smart!!

Vi har oxå toksovit i helgen. SÅ himla skönt!!

Kul att du fick en lyckad fredagkväll.
Puss Anna som ska få middag nu. Är helt slut och hungrig efter en bra dag.