september 23, 2008

10 år av resande | Del 3

Skottland maj 2001

Tok-Åsa jobbade då på Cybernetics och fick åka på en väldigt påkostad kickoff till Skottland. Det var specialchartrat plan, bo i slott, fina middagar, whiskeyprovning och en massa annat. En månad efter denna resa sas de första 25 anställda upp...

skanna0005

Helsingfors sommaren 2001

Det Lill-Åsa minns från den här resan var det som hände strax innan. Vi skulle byta packning i köket och stängde inte av vattnet innan. Oooops. Detta resulterade i att vi fick en inomhuspool och en son som satt på soffryggstödet och skrek "Jag vill inte drunkna". Lill-Åsa gjorde en saltomotar och landade med ryggen före och tappade luften. På denna bild finns det en viss ryggsmärta med. På den här resan var det Lill-Åsas systrar och Karin som var med. I fortsättningen kommer vi inte skriva om resor i Sverige och Finland. Inte för att de är så tokmånga men de är snarlika.

skanna0013

Leros, Grekland augusti 2001

Det här var Tok-Åsas första resa till Grekland. Lill-Åsa som redan var Greklands-frälst skulle nu sälja in Grekland. Det var inte så svårt. Kärlek vid första ögonkastet.

Vi tog fredagskvällsflyget till Kos tillsammans med en massa ungdomar. Vi fick till och med höra att vi var värsta dinosarierna. Från Kos gick sen färjan till Leros mitt i natten.

När vi kom fram till hotellet var det kolsvart så vi visste inte riktigt hur utsikten skulle vara. När vi vaknade på morgonen och drog undan gardinen blev det bara ett Wow!

skanna0007

Vi hade en favorittaverna inte så långt ifrån hotellet som serverade den godaste souvlakin. De hade plast som skyddade mot vinden om ni undrar varför det ser så konstigt ut bakom Tok-Åsa.

skanna0006

Vi åkte vespa tillsammans för första gången. Lill-Åsa körde och Tok-Åsa drack mycket ouzo för att kunna luta rätt i kurvorna. Ön är liten och vi hann i stort se det mesta under den vecka vi var där.

På vägen hem hade vi några timmar att spendera på Kos. Vi valde att äta middag på en taverna på stranden.

skanna0008

Samos, Grekland juli 2002

Sen gick det faktiskt ett helt år till nästa resa.

Den här gången var vi borta i två veckor. Den första veckan var Pontus med sin pappa som också var med på resan och den andra veckan var Pontus med oss när Mia joinade.

Vi bodde en bit utanför Karlovasi på samma hotell som Björn och Mia. Mycket smidigt. Pontus talade om för alla skandinavspråkiga vid poolen om vår familjekonstallation. När vi Åsor kom hem från en vespafärd log alla vid poolen så trevligt. Björn berättade då att Pontus hade outat oss :-)

Här avnjuter vi en middag tillsammans alla fem inne i Karlovasi.

skanna0009

Hotellet bredvid vårt hade underhållning på kvällarna och dit ville Pontus gå varje kväll. Han tog alla chanser att dansa grekiskt och när de spelade Sex bomb med Tom Jones frågade "Får man dansa hur man vill nu?" Då rusade han upp på dansgolvet och körde en enmansshow. Charmig ålder.