november 27, 2012

Nytt jobb!

Lill-Åsa skriver

Igår hittade jag ett jobb på SEEK och när jag sökt jobbet tänkte jag att de borde nog ringa snart, då jag nog faktiskt var personen de sökte. Jag fortsatte att måla mina prickar och på eftermiddagen ringde de :). De lät väldigt intresserade, men jag kände att jag var tvungen att vara ärlig med om jag behöver vara ledig de två första veckorna på det nya året då vi ju får besök av min syster och hennes man.  Aj så synd, sa ägaren till företaget, som jag pratade med. Hon skulle själv på semester de två veckorna och den andra tjejen som jobbar där jobbar inte heltid och kan inte ta allt själv. Så nära, tänkte jag och min fru sa att de kanske ringer tillbaka ändå.

Imorse när jag gick iväg på min powerwalk till parken så ringde ägaren igen och frågade om jag hade möjlighet att komma förbi hemma hos henne på en intervju. Jag hade ju en himla massa prickar att måla på "Tavlan Som Aldrig Blir Klar" men kunde tänka mig att klämma in en intervju trots allt ;)

Jobbet är ungefär detsamma som mitt första jobb här i Australien. Jag har ju varit lite rädd för att hamna på något liknande igen och istället sökt lite mer enkla jobb. På mitt förra jobb som coordinator skickade vi ut vårdpersonal till gamla och sjuka som behövde hjälp med allt från att tvätta sig till enklare städning och även respite care. Jag väljer att inte översätta ordet respite care det för jag är inte säker på vad det heter eller om det ens finns i Sverige. Ordet Respite betyder, andrum, frist uppskov, så man kan nog översätta det till avlastning. Systemet i Australien är som så här; Om man får ett barn med ett handikapp ex autism så vill man att de ska kunna bo hemma hos sina familjer ändå, men man förstår också att föräldrarna behöver lite tid för sig själva eller de andra barnen. Då går staten in och betalar en lite summa så att någon trevlig person kan komma hem och ta hand om barnet med handikappet så de andra i familjen kan åka och handla eller även ibland vara borta i några dagar. Det kan också handla om att någon har varit med i en olycka och har blivit en grönsak och måste ha mycket hjälp. Jag ska sitta och coordinera de personer som ta hand om dessa personer. Jag har gjort precis sama sak förut och uttryckte lite försiktigt att jag höll på att bli knasig på det jobbet då det var överextremt stressigt. Cate sa då att hon också hade precis samma bakgrund och erfarenhet som mig och att det här jobbet är så mycket lugnare och att chansen är snarare att jag ska bli uttråkad. Låter bra tycker jag. För de pengarna kan jag gärna bli lite uttråkad.

Jobbet kommer från och med på måndag ligga i Bondi Junction (30 minuter promenad hemifrån), men än så länge har de suttit i ett rum i samma hus som grundaren av företaget bor i, precis i närheten av Bondi Junction.

Här är jag på väg dit…

Drive in

De här drive thru systembolagen är ju lite smidiga. Om man har bil alltså, annars kan man ju lika gärna handla var som helst.

d

Företaget heter kaskad på svenska och om ni klickar på ordet kaskad så kommer ni till kontaktsida på företaget jag ska jobba. Hon ni ser där på bilden kommer att jobba tisdagar, onsdagar och torsdagar och hon var väldigt trevlig. Det kändes som att man kände henne redan på något sätt. Om ni går på fliken Our Story så hittar ni grundaren till förataget och hennes son med autism. Även hon var väldigt trevlig. Det är allt. Litet företag kan man väl säga. Vi satt och pratade i 50 minuter och ägaren sa att de hade en intervju till ikväll, men den tjejen kunde inte börja jobba nu på en gång och hon kan inte heller branschen som jag ju faktiskt redan i stort sett kan. Jag avslutade med att säga att jobbet låter väldigt intressant och att jag gärna vill börja om de vill ha mig, men de kan ringa från ett annat jobb på läkarskolan (det är faktiskt liiite sant) någon gång mellan onsdag och fredag.

Jag började traska hemåt och ringde samtidgt min fru för en lite rapport. Under tiden (ca 3 minuter efter att jag gått därifrån) pep det till såna där irriterande smspip i luren tre gånger. Jag la på luren och då ringde det igen. Det var ägaren som sa att de både hade älskat mig (låter lite överdrivet på svenska och jag skulle nog kanske översätta det till verkligen gillat mig ;) och ville de vill att jag börjar på måndag. Lönen är bra och de har lyckats få ihop schemat så jag kan vara ledig de två första veckorna på det nya året. Jag åker också dit på att jobba på julafton, men det kändes inte riktigt som läge att förhandla bort den dagen då jag jobbar själv på måndagar och fredagar. Vi får fira jul lite extra på kvällen helt enkelt.

Det som jag kanske inte är så van vid är att jag kommer nog få ha "jour" en helg varje månad. För det får jag naturligtvis betalt, men oftast ringer det inte över huvud taget och om det ringer så tar det inte många minuter att lösa problemet. Man får ta med sig laptopen och telefonen hem, så hur svårt kan det vara liksom. Min första helg blir dessvärre nyår, men de har aldrig haft några samtal på nyårshelgen förut så vi hoppar att det håller i sig. Jag tänker dricka skumpa ändå.

Och dricka skumpa ska vi även göra nu. För att fira! Skål!

skumpa

6 kommentarer:

Helene van Rooy sa...

GRATTIS. Du är den sanna koordinatorn! Kram från ett regnigt Svedala

Birgitta sa...

Vad kul Åsa. Lycka till på nya jobbet.

Marie KJ sa...

Stort grattis till dig ♥ Jag och Magnus är ju så vana att underhålla oss själva så oss ska du verkligen inte tänka på.

Kram Kram

Mamma sa...

Grattis Åsa! Vad kul! Det låter väldigt bra. Det är väl ingen fara att jobba helg om man får ta jobbet med sig hem! Hoppas bara du får ledigt en vecka i mars också!
Lycka till !
Kram

Anna sa...

Känns konstigt att vakna upp imorse och inse att du fick jobbet så snabbt. Vilken grej! Klart att de älskade dig. Känns så mysigt att ha dig så nära oss på dagarna.
Jour på helgen låter inte så betungade. Man kan väl planera att ha de helgerna som lite hemmamyshelger, ibland behöver man ju sådana också.
Än en gång ett stort grattis Åsa!

Gun sa...

Det låter som ett bra jobb tycker jag. Grattis :)

Ha å kul på jobbet och hoppas det är som chefen säger om tempot. Låter som du förra gången va på ett stort företag och nu är på ett mycket litet företag. Att jobba en helg i månaden ska nog gå bra.
Kram kram