november 06, 2012

Melbourne Cup Day 2012

Lill-Åsa bloggar

Man blir glad när man kommer ut i vår trappuppgång. Det är lisom halvt utomhus och nu har syrsorna börjat låta sådär underbart somrigt. Älskart!

IMG_1023

Lördags

Vi åkte en sväng till Maroubra då vi var på jakt efter ett Aldi där. Jag vet inte om ni har Aldi i Sverige men det är samma sak som Lidl i alla fall. Jag tycker om makrill i tomatsås och Aldi hade massor av burkar. Sju stycken fick det bli. Perfekt lunchmat nu när värmen kommer.

IMG_1025

Poppe har ju fyllt 17 år och det ville vi fira med Holmströms. Vädret var inget vidare, men det var inte kallt i alla fall och vi ville ju sitta i våra nya utemöbler. Så fick det bli. Under fördrinken åtminstone.

IMG_1026

Pontus blev väldigt glad och tacksam för de fina presenterna.

IMG_1027

Söndag

Söndagen blev varm och solig. Det har under några veckor haft en utställning längs en sträcka på kustpromenaden som heter sculptures by the sea. Det tyckte vi lät som en bra grej. Vi Åsor tog på oss gympadojorna och gick mot Coogee.

IMG_1028

Jag måste lära mig att sträcka på ryggen…

IMG_1029

På helgerna under sommartid går det en buss från Coogee Beach till Bondi Beach som stannar till på de stränderna som ligger efter vägen. Väldigt smidigt. Vi åkte till slutstationen Bondi Beach.

IMG_1033

Vi åt först en lunch och gick sedan iväg för att se de där konsten längs stränderna. Den här röda stålkängurun var precis i början.

IMG_1034

Men det såg ut så här som på bilden nedan. Jag har väääldigt svårt för tillställningar med folksamlingar. Jag har aldrig varit någon stor idol av varken restaurangernas dag eller vattenfestivalen heller. Jag ser absolut ingen tjusning i att trängas med folk.

IMG_1035

Vi hann se chilin på klippan i alla fall.

IMG_1036

Ungefär här vek vi av då det var som att stå i en stilllastående kö.

IMG_1038

 

IMG_1039

Vi tog bilvägen till slutet av utställningen i Tamarama och fick se de här rosa stålpingvinerna. Eller vad det nu är. Jag är nog inte så konstnärlig.

IMG_1040IMG_1041IMG_1042

På kvällen gick vi till vårt älsklingsthaiställe i The Spot. De har en fried rice, kyckling och Cashewnötter som är bland det godast jag har ätit.

Tisdag och Melbourne Cup Day

Jag började morgonen med att Skypa med mamma en stund. Vi brukar ju alltid Skypa på min kvällstid, men nu när det är 10 timmars skillnad och jag inte har något jobb att åka iväg till kan man ju faktisk skypa på morgonen. Mysig start på dagen. Med Mamma var det bra och hon längtar tills hon får åka till Thailand i mars.

Idag är det en speciell dag i Australien. Ni kommer ihåg på slutet av 70-talet, eller om det var i början på 80-talet, när hela Sverige stannade när Stenmark åkte. Jag var väl kanske lite ung, och jag vet inte om det var jämt när han åkte eller om det var en speciell gång. Men när jag gick i 3:an kommer jag ihåg att vi fick titta på när han åkte på tvn i klassrummet. Det var stort.

Varje år händer det ungefär samma sak under 1 minut här i Australien. Folk klär upp sig till tänderna och redan vid lunchtid är det knökfullt på alla pubar med glada människor som satsat pengar på olika hästar. Jag tror att det är en massa olika lopp, men det är just det där loppet klockan 15.00 som är enormt stort. Så här fin var min fru när hon gick till jobbet imorse. De jobbade fram tills lunch då de sedan alla drog vidare för många timmar på puben. Traditioner är ju viktigt…

IMG_1045

Så här ser det ut när hästarna springer som galningar.

VRC_image

Idag kom Lill-Albert (han heter nog inte så men han jobbar för Albert och han ser väldigt ung ut) och släppte in kakelsättarna. Nu jäklar ska de bli klara med ballisen också. Kanske allt är klart till jul trots allt. Då kakelkillarna drog ut en hel sandlåda på ballisen och ett gäng med kakelplattor kändes skönt att få åka hemifrån.

Jag köpte ett par shorts 2011 som jag nästan inte tagit av mig sedan dess. De inhandlades på Esprit så dit åkte jag idag. Men det fanns inget som är i närheten av mina favoritshorts, och nu får jag nog köra på ett år till. Anna tipsade om att Esprit har en Outlet ovanför Paddys market, så dit kanske det blir en sväng senare i veckan. Fullt med folk på stan var det i alla fall.

IMG_1048

Efter en snabb lunch gick jag mot Hyde park för lite slappartid.

IMG_1052

Här under trädet låg jag och slappade ett kort stund. Jag älskar alla de lila träden som blommar just nu.

IMG_1054IMG_1057

Sedan gick jag för att ta bussen mot Bondi junction.

IMG_1059

Och träffa bästa svägerskan för en kall öl i solen och kolla in loppet.

Anna

På morgonprogrammet som jag brukar kolla på varje morgon hade de alla olika favoriter. Någon sa nummer 14 och jag fick en känsla att så blir det nog. Och så blev det. Jag hade dock inte satsat några pengar. Däremot gick jag och Anna och satsade lite på lotto. Som alla andra i Australien. Det är 100 miljoner dollar i potten. Alltså ca 700 miljoner svenska kronor. De tänkte jag vinna ikväll. Sen blir det fest ;)

Mill Hills

När jag kom hem hade de plattat ut sandlådan och lagt på ett par plattor. Vi har massor av kartonger kvar i vardagsrummet så jag tror inte att de är klara än. Två kakelplattor är kanske lite väl snålt.

ballis

4 kommentarer:

Marie KJ sa...

Å, vad härligt det ser ut med shorts och klänning, sol och stränder. November är ju ingen favoritmånad här hemma i svedala.
Det verkar inte bättre än att vi kommer ner till en nyrenoverad och fräsch lägenhet :)

Lycka till på lottodragningen! Kram Kram

Marie KJ sa...

Förresten: önskar jag gillade makrill i tomatsås! Smalmat, enkelt och supernyttigt!

Anna sa...

Tack för senast! Så mysigt!

Vilket kaos på sculpture's by the sea... Nu kanske ni förstår varför vi gick 0630...

Synd att vi inte vann. Fast det var kul att drömma ett par timmar.

Kram

Mamma sa...

Underbara bilder! Jag ska ta ett snack med Stefan (fastighetsskötaren) och säga till om att han planterar en palm i trappen på Bollstavägen 13 också. Drömma är bland det som håller människan levande. Tar mig igenom vintern.
Kram