juli 29, 2012

Vi testar Michael

När man bor i ett nytt land så är det himla mycket nytt att lära sig. Man är lite smånervös att man har missat något som är självklart för en aussie.
Åsa gjorde om samma misstag i år igen att försöka deklarera på egen hand på nätet. Enligt denna uträkning skulle hon behöva betala $6000, motsvarar ungefär 42000 kronor! Lill-Åsa behöll lugnet då hon minns att det var likadant förra året. Trots detta hade Åsa lite svårt att njuta av livet.
Vi hade fått en tid hos en tax agent i centrum i augusti men nu kändes det som att vi inte ville vänta så länge. Åsa ringde därför runt i fredags för att hitta någon som kunde hjälpa oss redan i helgen. Michael kunde inte bara träffa oss idag utan kom även hem till oss.
Han tog sig och förklarade massor om hur det fungerar och lugnade oss och sa att vi inte kommer att betala något och att anledningen till att det såg ut som att vi skulle behöva betala berodde på att Åsa kryssat i att hon inte var en resident medan skattemyndigheten anser att hon är det. Detta tackar vi för.

Vi hade redan innan han kom hit sagt att om vi får tillbaka pengar skulle vi äntligen slå till och köpa en iPad. Vi åkte därför till äppelbutiken i Bondi Junction idag och köpte den nyaste iPaden. Lycka!

Med den brinnande i påsen gick vi till Tea Gardens för en öl och lite lunch. Då var vi ju tvungna att prova kameran i iPaden.
Den lite tråkiga utsikten från vårt bord.

Bistron på Tea Gardens. Mysigt ställe men ceasar salladen kan vi inte rekommendera.


Vi har nu laddat hem en app som heter DraftCraft som vi bloggar ifrån. Vi får se hur det blir.

Ytterligare en anledning till att vi köpte iPaden, nu döpt till Michael efter skattegubben, är att vi kommit på att Pingvinfamiljen faktiskt inte varit iväg på en lite längre semester sedan Thailand februari 2011. Vi har ju också den senaste tiden fått en nytändning när det gäller vårt hus på Djungelstigen. Vi drömmer därför om att kunna åka dit ett par veckor i vår. Oktober alltså :)
Vi tittar på olika lågprisflyg och de har ju inga skärmar i sätena. Därav köpet av Michael. Skärpan är ju dessutom helt överlägsen om man jämför med vilken flygplansstolsskärm som helst. Vi köpte även till en grunka som gör att vi kan ha två hörlurar i samma uttag så kan vi vara två stycken som ser på samma film.
Vi har tidigare varit lite skeptiska till att köpa en iPad då vi verkligen inte är några fans av iTunes. Vi har därför laddat hem ett program som gör det möjligt att enkelt föra över filmer, foton och musik från datorn. Schmidigt!

Helgen har varit mysig som vanligt. Nu suger vi ut de sista av söndagen.

5 kommentarer:

Marie KJ sa...

Låt mig veta om Draft Craft kan vara något. Jag har en mycket bättre app i mobilen (android) att blogga från än den jag har i IPaden. Härligt med skatteåterbäring och Koh Lanta!

Gun sa...

Åh Kho Lanta <3 Det låter mycket trevligt/härligt/ mysigt ja ni vet toppen bra :-)
Kul med iPad, kan inget om finesser bara bra barn appar :-)
Jag låter också ett proffs deklarera åt mig, ända sedan jag blev egen företagare :-) Men funderar stark på att byta då jag (Solrosen) fick restskatt, dålig framförhållning av revisorn tycker jag....
Puss å kram

Anna sa...

Vad roligt med en ny leksak. Vi använder vår mycket och den är kanon att se filmer på!
Skönt att det gick bra med skatten.
Måndag igen, hur gick det till?
Puss

mammaxtre sa...

En Ipad låter trevligt, en sådan har jag inte. Thailand låter urhärligt och där har jag inte varit :-)

Ha det bäst!

mamma/sväris sa...

Förstår mig inte på det där med ipod ( åldern kanske) Härligt med Koh Lanta men det innebär kanske då att vi inte träffas i vår där. Jättetråkigt tycker jag
Kramar