oktober 23, 2011

Djungel mitt i stan

Vi hade det varmt i natt. I den här lägenheten har vi ingen AC i sovrummen utan bara i kök/vardagsrummet. Vi provar nu lite olika sätt att få det svalt. Pontus har fått en fläkt till sitt rum och han är så nöjd så. Vi skulle gärna ha sovit med vår balkongdörr öppen men då slår gardinen och skapar ett ljud som håller en vaken. Vi funderar därför på att ha ACn på och sova med öppen sovrumsdörr. Om inte det funkar har vi en Plan B. I-landsproblem kan man nog säga.

När vi ätit vår goda frukost gick vi som vanligt på en powerwalk till Centennial Park. På vägen dit passerar vi Alison Park där idag ibisarna dominerade två parkbänkar. Det syns inte så bra på fotot men alla fåglar på den högra bänken står på ett ben.

IMG_5396

Efter lite veckohandling, döda-sniglar-insamling, allmänt terrasspyssel och lunch ,gick vi hit. Det ligger ca 500 meter från oss och idag ville vi utforska det.
 IMG_5399

En tokmysig liten djungel mitt i bostadsområdet. Det tog nog inte mer än 15 minuter att gå från ena sidan till den andra men oj vad fint det var.
 IMG_5403

Ormbunkar stora som palmer.
 IMG_5406

Bäcken som rinner igenom hela parken kan tydligen bli orange ibland men inte just nu.
 IMG_5411

Spana in pelaren med grönska och blommor.
 IMG_5414

Det var varmt men mysigt.
 IMG_5415

När vi närmade oss andra änden av parken funderade vi lite på vart vi skulle komma ut. Åsa trodde att vi skulle hamna någonstans i närheten av byggvaruhuset Bunnings och kolla vart vi kom fram.
 IMG_5416

Vi gick asfalterade vägar hem. När Lill-Åsa fick syn på den här gatunummerskylten började det klia i hennes skaparådra. Visst är den fin? Vi vill också bo i 12:an nu.
 IMG_5417

Det blommar ju året runt här men just nu tror vi att det blommar lite extra mycket.
 IMG_5418

Imorgon ska det bli 34 grader mitt på dagen. Då är det ju måndag och vi är tillbaka på jobb och skola men det ska vara 30 grader imorgon kväll vid middagstid. Då kan det vara skönt att ha ett parasoll. Vi körde därför parasollinvigning idag. Vi försökte även blogga utomhus men se, det gick inte då det var för ljust så vi inte såg något på skärmen.
 IMG_5419

Vi har grillat kycklingburgare och njutit av vår söndagskväll på altanen. Fan vad helgerna går fort.

5 kommentarer:

Mamma/sväris/bonus sa...

Vilken underbar park ni hittat. Och många I-lads problem har ni! Vilka fina uteplatser ni har, tänk att vi sitter där tillsammans snart. Oh, jag blir tårögd bara jag tänker på hur mysigt det ska bli. Jag har fått ny chef på jobbet och min semester är inte godkänd eftersom jag lade in om semester så tidigt. Det kommer att ordna sig ändå, annars hotar jag med att jag går i pension i januari!
Kramar till er alla tre

Gun sa...

Åh vilken mysig liten park. Jag håller med om att de är väldigt grönt och blommigt. Kanske för att det inte utsaga för torka ännu??. Snyggt parasoll
Kram

Anna sa...

Väldigt snygg parasoll!!
Ännu en skön dag ser jag. Usch så det suger att det är måndag igen. Helgen gick alldeles för fort.
Ha en fin måndag i värmen. Grabbarna ska iväg l spela tennis nu innan frukost och jag ska ner i poolen nu.
Puss

Anna sa...

Väldigt snygg parasoll!!
Ännu en skön dag ser jag. Usch så det suger att det är måndag igen. Helgen gick alldeles för fort.
Ha en fin måndag i värmen. Grabbarna ska iväg l spela tennis nu innan frukost och jag ska ner i poolen nu.
Puss

Birgitta sa...

Djungel så nära, i en storstad, vad spännande och vackert.