september 01, 2010

Choose happiness

Vi fick för ett tag sedan höra av en person att livet handlar om att bita ihop. Vi har inte riktigt kunna släppa den, i vårt tycke, mycket sorgliga kommentar. För oss handlar nog livet, mest av allt, om att ha så mycket roligt som möjligt. Att bli så lite bitter som möjligt på ålderns höst. Vi har inte heller någon religion som gör att vi tror på ett liv efter detta så varför skulle då livet handla om att bita ihop? Kommer vi nu på grund av detta trots allt att födas som kackerlackor i stället för människor i vårt nästa liv? Vi tror inte det. Mest av allt tycker vi nog att alla människor har ansvar för sitt eget liv och sin egen lycka. Det finns fler som tycker som vi. I alla fall de som är döende.

http://nanok.com/rod/

Texten är på engelska, men den är verkligen värd att läsa.
Den handlar om en person som under många år har jobbat med människor som är i sista stadiet av livet. Hon har ställt samma fråga till alla dessa personer och fått nästan identiska svar från alla. Frågan var, om de ångrar någonting med sina liv och om det finns någonting som de skulle vilja ha gjort annorlunda. De fem vanligaste svaren var:

  1. Jag önskar att jag hade haft modet att leva ett liv som jag själv valt, inte ett liv som förväntas av mig.
    Det var det vanligaste svaret.
  2. Jag önskar att jag inte hade jobbat så mycket.
    Det svaret fick hon av alla män som hon vårdade.
  3. Jag önskar att jag hade våga uttrycka mina känslor.
    Många ville inte stöta sig med andra vilket resulterade i mediokra liv.
  4. Jag önskar att jag hade behållit kontakten med mina vänner.
    Att försent upptäcka att de låtit fina människor försvinna ur deras liv.
  5. Jag önskar att jag hade tillåtit mig själv att vara lyckligare.
    Detta var ett förvånansvärt vanligt svar. Många förstod inte förrän i slutet, att lycka är ett val. De hade stannat kvar i gamla mönster och vanor. Rädsla för förändring hade fått dem att inför andra och sig själva låtsas att de var nöjda.
    De önskade framför allt att de hade skrattat mer.

Happy Feet Lead 2

Så vi tänker fortsätta att leva efter dessa kloka råd och Pingvinfamiljen ser nu fram emot att åka till Edinburgh på fredag och skratta och ha roligt!
Vi brukar vara bra på det.

5 kommentarer:

mammaxtre sa...

Vilken härlig inställning. Och, vilken tur att just ni fann varandra.

Ha det bäst!

Mamma sa...

Så rätt!! Hoppas ni får det jättemysigt i helgen!
Kram

anna sa...

So true!

För oss har det varit befriande att lämna Sverige för att "våga" uppfylla det som kändes viktigt för oss.

Livet ska inte vara en kamp, ett ekorrhjul eller något man överlever. Livet ska levas och vara kul. Vem sjutton vet vad som väntar runt hörnet.

Nej, ni gör helt rätt och jag håller med "mammaxtre". Vilken tur att ni fann varandra och inte lever ihop med en varsin bromskloss.

Insprirerande och underbart inlägg!

Stor smack

Hans sa...

Mycket tänkvärt!

Marie KJ sa...

Haha, det finns något liknande i Masdjävlar. Livet handlar och att stå ut tror jag Eivor säger (mellansystern) Så dör hon också i slutet!
Lärdom: Ha så mycket kul du kan i livet, för det kan bli bra mycket kortare än du tror...