september 17, 2010

Högtflygande planer

Åsa skriver idag

Äntligen är man på benen igen efter denna makalöst jobbiga och sega förkylning. Jag kämpade mig till jobbet i tisdags och när jag kom dit undrade de varför jag inte låg kvar i sängen då jag såg så hängig ut. Framåt dagen tyckte jag dock att jag började känna mig aningen piggare och nu några dagar senare är det bara lite hosta och huvudvärk på morgonen kvar.

Min gulliga syster Anna skrev en kommentar för en tid sen och undrade om Pontus var lika lång som Lill-Åsa nu. Jag kan meddela att han nu är längre än jag och har nått höjden 170 cm över havet.
Det här fotot tog vi i Edinburgh uppe i tornet för Camera Obscura.

IMG_0802

Nytt för veckan är att jag har börjat köra GI. Jag blev så inspirerad av min svägerska Marie som drog igång för fyra veckor sen och nu har gått ner ett helt gäng kilon utan att lida alltför mycket. Vi har ju provat GI förut men då börjat med rivstarten och den gången fick Lill-Åsa lägga ner projektet då hon höll på att svimma. Den här gången kör jag alltså lika hårt utan äter det jag har lärt mig att man kan äta och undviker bland annat det som är på bilden nedan.

abc_carbs_070927_ms_22340540

Jag hittade en text om GI på nätet idag som jag tyckte var bra och informativ.

Vill du förlora vikt i form av fett är det inte fettet du ska plocka bort från dina måltider, det är kolhydraterna. Överätandet av snabba kolhydrater anses vara den viktigaste faktorn som bidrar till övervikt i västvärlden. Främst pasta, bröd, sötsaker, snacks, potatis (pommes frites), socker i dryck och vitt ris. Snabba kolhydrater ger din kropp signaler att utsöndra insulin för att stabilisera blodsockret. Insulin ökar fettbildningen och blockerar fettförbränningen. Ju mer socker din kropp får i sig i form av kolhydrater, desto mer insulin krävs varje gång för stabilisera blodsockersvägningarna. En person som ofta äter snabba kolhydrater har en mycket kraftigare insulinutsöndring än en person som sällan äter snabba kolhydrater. Det medför att en person som ofta äter godis, chips, pasta och ris ständigt försämrar sin fettförbränning och lägger lättare på sig kroppsfett. Ju mer sällan din kropp behöver utsöndra insulin, desto mindre mängder krävs varje gång - din kropp skapar en hög insulinkänslighet. En hög insulinkänslighet är alltså oerhört positivt och något ALLA bör sträva efter.

Jag är nu inne på fjärde dagen och det känns riktigt bra faktiskt. Det känns redan i jeansen och det sporrar ju en att fortsätta.

I helgen var tanken egentligen att min pappa och hans fru Birgitta skulle komma på middag. Något vi sett fram emot då det var många år sen vi sågs. Pontus ville också vara med på denna middag och när hans återträff från flyglägret blev ändrat till denna helg bestämde vi oss alla för att flytta middagen så att alla kan vara med.

När vi fortfarande trodde att vi skulle ha Pontus hos oss i helgen och att pappa och Birgitta skulle komma på middag, tackade vi nej till en fest som vi blev bjudna på.
Nu kan vi ju helt plötsligt gå på den vilket ju sannerligen blev en bonus.

Festen är i Västerås och vi har blivit bjudna av min gamla goa arbetskollega Joax från förra jobbet. Han och hans fru firar att de gift sig, fått barn och köpt hus under det senaste året. Ja, sånt förstår man ju att man måste fira. Med oss.

Vi ska därför göra en helg av det hela och vi har bokat in oss på First Hotel Skrapan i Västerås.

se_vas_pl_skrapan

Festen är på en herrgård som heter Brunnby Gård och ligger en bit utanför stan. Det blir middag och dans och hela paketet. Vad roligt det är att få gå på "riktiga" fester med bordsplacering och att få klä upp sig och känna sig lite fin. Klänningen ska på, i alla fall på mig. Tvivlar ju på att Lill-Åsa kommer att glida i något litet fodral…:)

Brunnby_gardkomp

Imorgon åker alltså Pontus iväg till Vängsö som ligger i närheten av  Gnesta för att testa på att flyga segelflygplan. Han är laddad till tänderna och ser självklart fram emot att träffa alla som han lärde känna på Gotland tidigare i sommar. De ska bo i tält men kommer säkert inte sova många timmar om jag har förstått det hela rätt. Han kommer nog att vara ganska mör när han kommer tillbaka på söndag.

bogsering1

7 kommentarer:

Marie KJ sa...

Antingen är du trött eller jag.
2 följdfrågor. Du menar att du INTE kör lika hårt denna gång va? Och när ska ni träffa din pappa nu då?

Pingvinfamiljen sa...

Hej Marie,

Självklart skulle det ha varit ett "inte" i den där meningen.
Pappa och Birgitta kommer till oss den 2 oktober istället. Det ser vi fram emot.

Kram

anna sa...

Wow, så Pontus är 6 cm längre än mig. Han måste ju växa ur sina kläder på nolltid.

Kul att ni kunde ändra på middagen så Pontus kan vara med och att ni även kan gå på festen.
Länge sen man fick gå på en "riktig" fest. Skönt att dessutom ha gått ner lite innan så man känner sig extra fräsch.
Tror att det är väldigt bra att hålla sockret borta från kroppen vare man ska gå ner i vikt eller hålla sin trötthet borta. Blir ju inga dippar på samma sätt då.
Underbart beslut att bo på hotell, vilken helg ni kommer få!

Stor puss och kram

mammaxtre sa...

Vad roligt att de ställer till med fest för att fira allt bra som hänt dem. Vilken skön inställning.

Lycka till med GI-modellen.

Vi ses snart :-)

Hans sa...

Vi ser också fram emot den 2 Oktober.
Ha det så trevligt i V-ås.

Birgitta sa...

Vilka fina bilder och kommentarer ny har på bloggen. Jag blir alltid ressugen när jag läser. Bilden på Åsa och Pontus är väldigt fin. Det skall bli så trevligt att ses. Det är första gången jag kan kommentera så här. Jag är mer social än datakunnig, men nu har Hans hjälpt med med starten.

Åsa E R sa...

Hej Birgitta,

Vad roligt att du nu kan kommentera! Det är inte det enklaste att kommentera här på vår blogg så jag är glad att du tog dig tid och att du hade en så bra lärare :)