mars 13, 2008

Lakritspuck och elektrikerbesök

Lill-Åsa skriver

Söndag

Söndagen är ju en riktigt slappardag och så även denna söndag. I alla fall för mig. Åsa och Pontus var duktiga och åkte iväg och spelade badminton. Jag var duktig på mitt sätt och satt i soffan och kollade på en amerikansk romatisk komedi och åt godis. Avslappning är himla viktigt...

P3090002

Måndag

Helgen som var blev dyr. Vår spis har varit på gränsen till att kasta in handduken nu ett tag och i söndags så var det dax. Det blev svart i hela lägenheten när vi slog på spisplattan. Jag hade varit lite ambtiös på lördagen och tvättat den rejält (något jag lärde mig på tvn) med bakpulver och ättika så den var skinande ren när den dog. Först trodde vi att det var jag som tagit livet av den med min tvätt, men jag tror verkligen inte det. Då skulle de väl inte visa det på tvn, eller? Halva Sverige kanske har fått köpa nya spisar nu. Dyr historia.

Samma sak har det varit med vår DVD. Den har fått väldigt många egenheter sista tiden och på slutet var man tvungen att dra ut sladden ur väggen åtta gånger innan man kunde få igång den över huvud taget. I början blev det mest gnistor efter sladdutdragning åtta gånger, men på slutet började gnistorna mer se ut som lågor. Jag är lite rädd för sådan saker så jag satt i soffan och höll för öronen och blundade medan Åsa opererade som bäst. Vid närmare eftertanke var väl kanske inte det så smart vid en eventuell brand. Där sitter jag kvar i soffan med fingrarna i öronen blundandes medan resten av familjen utrymmer lägenheten.

På måndagskvällen åkte vi därför en sväng till Media Markt och inhandlade en inspelningsbar DVD. Pontus behövde också nya hörlurar så även han följde med. Så här fina är de!

P3100010

Till min stora glädje har nu lakritspucken återkommit till svenska glassdiskar. De släpptes visst på måndagen så självklart mumsade jag på den framför den danska serien "Anna Phil" på måndagskvällen.

P3100008

Tisdag

Åsa fick åka hem och jobba hemifrån på eftermiddagen så hon kunde ta emot spisen. Visst är spisen fin där den står och lyser!

P3110001

Det gjorde den i två minuter sen blev det mörkt i hela lägenheten. Igen. Åsa fick sätta sig och ringa runt till elektriker och lyckades efter många om och men hitta en snäll elektriker som kunde komma några timmar senare. Han kliade sig i huvudet och kom inte på var det var. Han hittade inga fel på elen i vår lägenheten som vi började misstänka att det var fel på. Han trodde därför att det var fel på ledningarna i väggen och skulle återkomma dagen efter klockan 07.00 med lite kablar och en kollega.

Onsdagsmorgon klockan 07.00 för en elektriker (07.20 för en vanlig stressad svensk)

Elektrikern och kollegan kunde inte hitta något fel i väggen heller, men efter 1½ timme kunde de efter att det skruvat isär vår nya spis konstatera att det var ett fel på den nya spisen. Men eftersom killarna var av den händiga sorten så fixade de till spisen så nu fungerar den! Räkningen kommer senare, hjälp.

På fredag bär det av till Valencia! Jippi!!! I Valencia är det idag 25 grader varmt och sol så det känns väldigt bra. Vi kommer troligtvis att blogga från Valencia så eventuellt återkommer vi sent fredagskväll.

2 kommentarer:

Eric sa...

HEJ!
Grattis till nya spisen!!!!! Ngt namn på honom/henne ännu?
Den är ju sååå snygg! Vad roligt även om det blev dyrt!!
Jag tror inte man kan döda en spis med ättika och bakpulver faktiskt;-)

Jag skrattade gott när jag såg dig framför mig på sängen med fingrarna i öronen. Sen blir man lite ledsen för att man saknar er så...
Vi har Hunter-tema idag på hemsidan och då saknar man er mera!
Fast jag saknar inte Lakritspuck iallafall;-)

Det lät skumt med elen, sånt där är aldrig kul. Kan liksom höra syster yster och känna av att det var tungt att behöva vänta på att få det fixat.

Åh så kul att ni åker iväg i helgen. Vi får inte åka någonstans i helgen:-(
Fredag-gäster

Lördag-Familjeträning med PT på morgon, sleepover för Eric. Anna, Micke och Tilda på tortillaparty med Mickes jobb

söndag-snorkling
Äsch, förresten är det nog inte så synd om oss iallafall;-)

Anonym sa...

Ja er helg låter ju som en kanonhelg i alla fall. Snorkling och tortillaparty brukar inte finnas med på vår helgplanering...

Tack igen för att du la ut det där bildspelet från Hunter. Vilken underbar tripp det var. Property of Fitzroy :-)

Vi ska troligen ha internetuppkoppling på hotellet hela tiden i Valencia så vi ska försöka hinna blogga lite därifrån. Ha en underbar helg!
Kram från en väldigt trött syster