maj 07, 2013

Leverpastej och sojamjölk

Fredags

Åsa hade köpt ett sånt där "gåutochätalitebilligareerbjudande" för någon månad sedan som jag helt hade glömt bort. Eftersom Poppe ändå inte skulle äta hemma tyckte vi att fredagskvällen passade alldeles utmärkt för middag på stan. Nu när jag räknar på det så är det ju inte alls särskilt billigt i svenska mått. För typ 260 kronor så fick man ett varsitt glas vin och en mumsig huvudrätt. $39 låter ju mycket billigare…Stället var mysigt i alla fall och låg i Walsh Bay, i närheten av The Rocks.

01

Här är rondellen utanför restaurangen. Det är ingen meteoroid som slagit ner utan bara en prydnad. Tror jag i alla fall.

03På ANZAC-dagen ville vi ju prova takterrassen på The Glenmore Hotel, men då skulle man få stå i kö för att komma in och det är inte vår melodi. Det visade sig vara mycket folk en fredagskväll också, men vi behövde inte köa. Utsikten gör sig verkligen inte på detta foto, men jag lovar att den var fantastisk.

02

Det blev bara en snabb öl för man vill ju gärna sitta. Så vi gick till The Australien Heritage Hotel. Där har vi varit ett antal gånger men den är en liten favorit.

04

Sittplats fick vi också. Och en gratis öl, för det var något strul med betalningen så den fick vi som plåster på såret. En pint dessutom!

05

Lördag

Helgen blir så mycket längre när man gör något på fredagskvällen konstigt nog. Helgen blir ju faktiskt inte längre, men det känns som så. Därför gjorde vi just ingenting på hela helgen. Lite handling och en promenad till parken fick det bli.

06

Vi kollade också på Parental Guidance, som var en mysig film, och vi ger den 3.5+

parental-guidance01

Söndag

Också en mycket lugn dag. Vi låssades som det regnade för ibland vill man ju bara ta det lugnt. Vi kollade på Hitchcock som får 3+

Hitchcock-poster1

Måndag

Veckohandling, tvättning, städa ur skafferiet, jobbsökning, skypa med mamma och en liten power walk erbjöd måndagen på. Ingen tokig måndag alls.

2

1

Tisdag

I morse var jag sugen på en svensk frukost. Kanske för att mamma satt och mumsade frukost när vi skypade igår.

Det fick bli en knäckebröd-macka med leverpastej och smörgåsgurka och en med ägg och kaviar. Mums!

3

2014 hade jag och Åsa tänkt att möta upp Marie och Magnus någon stans i Afrika. Jag var nära på att ramla av stolen när jag såg vad det kostar att flyga Australien – Afrika. Billigast tycks det vara till Sydafrika, vilket ju känns ganska logiskt då det ju bara ligger lite åt vänster för oss. Det är direktflyg och flygningen tar 14 timmar. Priset för oss två skulle bli $4731 eller 31,741 SEK!!! För M&M skulle samma resa, samma period kosta SEK 11.480. De har ett par timmars längre resa, men nästan en tredjedel av priset. Marie föreslog då att vi kanske kunde titta på att bila San Francisco – Las Vegas – Los Angels, och det blev betydligt billigare för oss.

4

Jag är ju arbetslös och då får man ju tänka lite ekonomiskt. Det finns en alkoholaffär som har mycket större sortiment än de andra småbutikerna som ligger i centrumet, och de har också viner från ca 20 kronor. De har många fina dyra viner också förstås. Man är ju lite skeptisk att köpa ett vin för 20 kronor, men nästan jämt har de smakat som vilket 70 kronors vin som helst. Vi har en sån butik bara 2 km söderut. Jag tog därför min röda kärra och knatade iväg.

5

Nu kostar blyfri bensin 9,47 kronor per litern här i Sydney. Min Pappa tycker sånt är lite intressant.

6

Framme!

7

Många flaskor rött blev det. Det är verkligen kanoners med en tantvagn. Inte tungt alls.

9

8

På vägen hem gick jag förbi tre skolor. Först Rainbow Street Public School. Där går det nog blandat pojkar och flickor och kanske typ årskurs 1-6, men jag är inte säker.12

Sedan går man förbi Pojkhögstadiet.

11

Och precis bredvid ligger flickhögstadiet.

10

Jag tycker mycket om välling och i det här landet är det nog bara bebisar som ska äta det tror jag. Nu har jag äntligen hittat mitt substitut. Jag känner ingen som tycker om Sojamjölk förutom jag, men det är mycket gott och dessutom mindre kalorier än välling. Dessutom så behöver jag ju inte vispa den utan det är bara att hälla upp i koppen.

13

5 kommentarer:

Marie KJ sa...

Undrar om det är som soyamjölk hemma, det borde det ju vara? Dricker du den varm?

En dramaten (som såna där tantvagnar kallas) är praktiska, vi har en på jobbet. Men man känner sig som en gammal tant när man drar den :)

Kram Kram

Anonym sa...

Låter som en kul resplan!
Härligt att planera!

På Rainbow Public gick Eric på svenska skolan.

Vi gillar de där dealsen. Varje gång vi använt en går vi hem och köper en ny! Kul sätt att vidga sina vyer.

Ha en fortsatt fin vecka.

Puss
Anna

Mamma sa...

Hu, sojamjölk och leverpastej låter inget vidare tycker jag. Eller är det lite tjockare som välling ungefär? Oh va mysigt att planera resor. Jag fick faktiskt en inbjudan från Morgårdshammar härom dagen! De ni! Till Kerstin som har hyrt (tror jag)ett cirkustält där det ska bli dans och lite annat kul. Ska få träffa gamla skolkamrater bla Lena.

Ps Det har gått iväg ett par paket till dig som du naturligtvis inte ska öppna för än på födelsedagen!
Kram

Anonym sa...

Åh vilken rolig resplan :)
Jag gillar också bilder på bensinmackar, postlådor och skyltar :) Det blir så tydligt att det är utomlands.
På Solrosen har vi också en dramaten, men vi drar leksaker i den :)
Hoppas lampköpet gick bra.
Kram kram
Gun

Lotta sa...

Tantvagn :-)

Det är härligt att bli äldre. Tänker att en tantvagn är tantvarning och dit vill man ju inte. Men det praktiska går före och det står man för. Gillart!

Kram