april 30, 2013

Långhelg

För er som läser bloggen och undrat hur det går för mamma Karin, så kan vi nu andas ut. Puh…Hon fick oss rejält oroliga där ett tag.

Onsdag

Jag träffade Åsa inne i stan för en långledighetsdrink. Jag har ju redan varit långledig ett tag, men Åsa skulle inte behöva gå tillbaka till jobbet på 4 dagar, och det ville vi ju fira.

a

Vi tog ett glas vin på Marble bar på Hilton Hotell. Det var mysigt, men det blev galet mycket folk ganska snabbt.

b

Vi gick därför vidare till vårt nya favoritställe The Art House Hotell och tog en öl till innan vi åkte hem.

Torsdag och ANZAC-day

Vi började morgonen med en promenad i Centennial Park i det underbara höstväder, som mer har liknat sommarväder i helgen.

c

Vi har inte tidigare åkt in till stan för att se vad som händer på själva ANZAC-day, men nu var det dags. Vi valde att åka till The Rocks och herre jävlars vad folk det var där! Traditionen är ju att många deltar i morgonservicen vilket innebär att man träffas i någon park vid 04.30 tiden och hedrar alla soldater som stupat i krigen under åren som gått. Många börjar redan där att konsumera alkoholhaltiga-drycker, och det tyckte vi att vi kunde märka av :)

Vi lyckade dock hitta en guldbord på ett lite lugnare ställe. Där satt vi länge och njöt och kollade på folk.

d

Pontus skulle inte äta hemma, så vi tyckte lika gärna att vi kunde äta en bit inne i stan innan vi åkte hem.

eVi gick den korta biten till Circular Quay och hittade det perfekta stället.

f

Fredag

Åsa har knappt varit i Botanical Garden sedan vi flyttade hit för två år sedan. Det är den finast park vi någonsin varit i, så varför inte flanera runt där en underbar fredag i April.

g

Jag spenderade ju mina luncher här när jag jobbade på Läkarhögskolan. Tycker att det där sneda trädet är lite charmigt. Hoppas det inte ramlar…

h

Mycket njutbart.

ijk

Det ser ut som att den här ibisen har blivit halshuggen, men den skojar bara lite och gömmer det under pälsen. Rolig fågel.

l

Vi köpte oss en varsin kaffe och njöt ännu mer.

m

Sedan åkte vi hem och åt nachos-middag.

Lördag

Vi hade en lugn dag utan några direkt utflykter på dagen. Vi har under helgen legat 20 minuter per dag i solstolarna för att få behålla några sommarfräknar. Solen är inte alls lika stark nu på hösten och det är inte heller lika tokvarmt på altanen. Vi kommer säkert använda altanen mer under den kommande perioden.

På kvällen hade vi en date med Herr och Fru Holmström. Vi träffades först på Blu Bar on 36, där vi tidigare varit med Marie och Magnus. Det är en magisk utsikt från 36 våningen. Vinet är dubbelt så dyrt än på en vanlig krog, men det är det värt med den utsikten.

58094_10200352883522690_306663734_n

Efter ett glas gick vi vidare till ett mysigt men lite enklare ställe och åt middag och babblade. Mycket mysigt kväll.

Söndag

Åsa ville att jag skulle planera dagen och jag var konstigt nog inte på planeringshumör, så vi bara började gå här i Randwick.

o

Man får nästan lite San Francisco-känsla av Randwick med alla kullar.

p

På morgon hade vi fått en förfrågan från ett holländskt sällskap som undrade om de kunde hyra vårt hus från och med samma dag då de redan var på Koh Lanta.

q

Efter några sms fram och tillbaka med vår agent Bambie insåg vi att vi hade hamnat i Coogee. Vi kunde då meddela de holländska gänget att de kunde flytta in på stört och bo där i tre veckor. Mycket smidigt och där tjänade vi ju också en hacka. Vi belönade oss därför med en kall öl och lunch.

r

Måndag

Åsa jobbar i början av veckan i Auburn, som är en förort 3.5 mil nordväst om Randwick. I Auburn skulle man kunna hyra ett hus i samma storlek som vår lägenhet för ungefär halva priset om ni förstår vad jag menar. Stället har väl dock inte så bra ryckte, men tänk vad mycket pengar man skulle kunna spara…Om vi bodde i Auburn skulle jag kunna vara hemmafru med gott samvete ;)

På tal om hemmafru så hade jag inte hört något mer om jobbet i Alexandria. Jag ringde upp rekryteringskonsulten och frågade vad som hände och tydligen har chefen haft för mycket att göra att han inte hunnit med att kolla upp min cv än. Vi får väl vänta och se vad som händer.

Igår ringde också en kvinna från ett typ fraktbolag, sånt som jag jobbade på för typ ett år sedan. Jag hade sökt ett receptionsjobb där och imorgon ska jag dit på Intervju. Jobbet ligger i Matraville, rakt söderut från Randwick och det är bara 7 km dit, men bussarna går lite tokigt dit om man nu skulle behöva åka dit dagligen. I-landsproblem kan man nog kalla det…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till uthyrningen!! Vad kul! Roligt för huset också att det slipper stå alldeles tomt.

Vad spännande med intervjun. Jag kommer hålla alla tummar. Du för berätta hur det går.

Tack för i helgen. Så mysigt och enkelt att ses.

Puss på er.

Anna

Marie KJ sa...

Ja, om er är det inte synd. Vilken höst! Vi har vår. I dag Valborgsmässoafton tillika kungens födelsedag. Småregn och kallt. 2 dagar per år är sol en viktig ingridiens. Valborg och midsommar (jul och nyår är man ju ändå innomhus) Kan ni skicka upp ett par solstrålar hit upp tills i kväll?

Kram Kram

Mamma/sväris sa...

Va kul med uthyrningen. Dom kommer säkert att njuta lika mycket som vi (om det är möjligt). Sydney är en spännande stad med hur många stadsdelar som helst. Här har vi Södermalm, Vasastan ,Kungsholmen osv. Men Sydney har så många fler. Jag tror det är därför som Sydney ändå inte känns som en så väldigt stor stad. Valborgsmässoafton och vädret är som det brukar vara här på Valborg. Blåst och duggregn. Njut av er fina och varma höst!
Kramar