april 10, 2013

Utan jobb. Igen!

Lill-Åsa skriver

Onsdag

Idag blev arbetsdagen mycket kort. Endast 20 minuter faktiskt. När jag kom klockan 09.00 ville Rose ha ett lite möte i konferensrummet. Redan då förstod jag var som var på G. Mycket riktigt går företaget minus och de har de gjort under hela min tid där. Jag tyckte ju från början att det var konstigt att anställa mig när siffrorna dalade, men det var ju inte mitt beslut att ta och kanske ingenting som man tar upp under en arbetsintervju. Jag förstår inte riktigt hela branchen heller, men tydligen har företaget jag jobbade för förlorat det största avtalet med organisationen som förser företaget med helgsjobb, vilket är typ den största inkomsten. Cate fick stanna kvar, logiskt nog då hon varit där i 3 år, men bara 1 dag i veckan. Jag tror inte någon direkt kan leva på att jobba 1 dag i veckan, så det blir nog bara chefen kvar. Eller så lägger hon ner helt.

Den här bilden tog jag på väg till jobbet.

photoa

Och den här 20 minuter senare, på väg hem från jobbet. Det var ju soligt och fint i alla fall.

photob

Ja, nog börjar jag tröttna på att söka jobb allt, men det är inte mycket man kan göra. Jag började kolla på jobbannonser redan i måndags, men inte därför jag kände på mig att det här skulle hända utan att jag var så jävla trött på att få skit för saker som jag inte har gjort och att chefen ljuger konstant för att hon ska skydda sin rygg. Sådan saker händer flera gånger i veckan, men i måndags var hon helt jävla omöjlig. Ett klassiskt sådant exempel är i måndags och arbetsdagen är slut. Jag kopplar alltid över jobbartelefonen till jobbmobilen och lämnar över den till henne. Om hon är upptagen kan hon be mig koppla över den till hennes mobil så hämtar hon upp mobilen senare. Det förutsätter ju förstås att hon svarar i sin mobil. Jag började ringa henne strax före 17.00 utan att hon svarade. Efter en kvart var jag verkligen sugen på att gå hem så jag smsade henne och sa att jag hade mobilen med mig, då jag inte ville koppla över den till hennes mobil eftersom hon ändå inte svarar i den. 17.20 ringer hon och ber mig gå tillbaka till kontoret med telefon då hon har försökt ringa mig i 20 minuter. Jag har gått med telefonen i handen i 20 minuter och hon har definitivt inte försöka ringa mig. Självklart gick jag inte tillbaka med mobilen utan kärringen fick komma och hämta upp den på vägen.

Idag har jag börjat jobbsökandet igen. Redan efter en timmes jobbsökande ringde en trevlig kvinna och undrade om jag verkligen var intresserad av jobbet då det låg i Narrabeen. Jag visste inte ens var det låg men det visade sig vara 3 mil norrut. Om vi hade haft bil hade det fungerat, men det var inte heltid och det skulle ta mig en evighet och tre bussbyten att ta mig dit. Det var typ samma jobb som jag har nu men det gällde att coordinera sjuksyrror. Tyvärr var det ganska dåligt betalt också. Nästa gång vill jag ha ett normalt jobb med trevliga ärliga människor. Är det verkligen att begära för mycket?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Fy så tuff dag. Klart du ska hitta ett jobb med goa människor som du kan lita på.
Jag känner på mig att du kommer hitta något som du kommer bli helnöjd med och som ligger på promenadavstånd hemifrån. Det är väl inte för mycket begärt tycker jag.

Stor stor kram anna

Helene van Rooy sa...

Se det såhär; Du får se massor, uppleva massor, lära känna en massa människor och nya miljöer! Vilka erfarenheter!

Och du - du är ju tvilling.......

Kram på dig - du är en stålkvinna och klarar av några jobb till!

Marie KJ sa...

Jag pendlar i kollektivtrafik 3 mil norrut 5 dagar i veckan. Åker hemifrån 07 och är hemma 18.30 typ.
Det går jättebra, det kan du läsa om i mina facebookuppdateringar :)

Hans sa...

Jag förstår din frustration. Jag jobbade en gång i ett företag där det var jag och ägaren, en gammal kompis till mig. När det började knaka i fogarna var han inte ärlig mot mig, och jag tror han gick igenom ett helvete och tog till ojusta medel i ren desperation.
Nåja, det är en förklaring med ingen ursäkt.
Klart du ska ha ett jobb där folk beter sig rimligt mot varandra, och det kommer du att få.

mammaxtre sa...

Jag måste säga att jag tycker att du har otur. Måtte lyckan vända snart och du får det där jobbet som blir ditt tills dess att DU inte vill ha det längre.

Kram

Anonym sa...

Det är snabba byten vid jobb hos er. Hoppas att du snart får något nytt som du gillar bättre.Alla struljobb gör att man uppskattar ett bra jobb mycket bättre. Lycka till.
Kram Birgitta

Mamma sa...

Ja, vad ska man säga. Det är ju problem när man jobbar i små familjära företag. Men för den skull måste man ju kunna uppföra sig som folk. Du är definitivt värd ett bättre jobb, men om det lär hon väl bli varse. Hoppas det löser sig. Hon vet inte vad hon går miste om
Stor kram

Anonym sa...

Vilken dålig chef :( Hon ska nog lägga ner sitt företag, tycker jag. Ja nu hoppas vi på att du hittar en trevlig chef och arbetsplats.
Sköt om dig ära syster
Stor kram
Gun

Anonym sa...

Hej !
Jag känner exakt som du under mina år i Australien :( därav började jag tillslut i familjeföretaget trotts jag inte ville, men orkade inte som du med dessa ja, vad ska man kalla det...
Men
Stort men så vill jag ni ska veta, det är snudd på lika konstigt här...
Jag då som är arbetslös & på intervjuerna så säger dem att jobbet är i praktiken mitt !! (Jag har slutat fira) för dem ringer inte dagen efter ... Eller på fredagen som dem sa & så vill jag ju veta & ringer & då då glada men heeeeeej & det var så mycket osv,,,
Jag frågar lite artigt nä men åh kan jag få ringa i morgon ?
Jo ja gör det... Det gör dem INTE !
Flera ggr har detta hänt min dessa tre månader :(
Jag blir så besviken, kramar till er & trevlig helg & hoppas allt löser sig !
/ Lollo