februari 08, 2011

The Valley of sins

Lill-Åsa skriver om helgen i Sälen

Systrarna och jag åkte i Maries Saab mot Sälen i torsdagskväll. 5 timmar tog det nästan på pricken med bil upp. Sedan var det bara skoterfärden som återstod. Pappa hade fått låna en ny släde och den var tokmysig att åka i. Som en liten koja som flög fram över snön.

IMG_2086

Vi var inte uppe i stugan förrän sent och efter en fika kröp vi ner i varma sängar och en brasa som sprakade i bakgrunden. Mysigt som bara den.

När vi vaknade vid halvåttatiden var vädret inte tokroligt. Efter en slö morgon med tidningsläsning framför radion gav vi oss ändå ut på en lite skidtur. Skidorna är väl kanske inte de modernaste, men de uppfyller alla våra krav i alla fall. Jag kör med Brittas gamla ELAN och de är dem absolut modernaste och de har väl ca 25 år på nacken. Vi får också välja de pjäxor som ligger någorlunda nära i storleken. Jag är glad att jag slapp 44:orna…

IMG_2095

Frisk luft fick vi i alla fall.

IMG_2101

Och en naturupplevelse.

IMG_2104

På kvällen blev det tre omgångar Yatzy och en Trivial Pursuit.

IMG_2106

Kvällen avslutades med lite TV-tittande. Det blev naturligtvis “På spåret”  och jag lyckades få in Seattle på 10 poäng. Även om jag fick en härdsmälta och fick för mig att det låg i Canada. 

IMG_2107

Väderleksrapporten hade lovat snö på lördagen och när vi vaknade var det mulet och tråkigt. Efter frukost och Melodikrysset gav vi oss i alla fall ut på en tur mot Synddalen (konstigt namn, jag undrar vad man gjorde i den där dalen egentligen.)

IMG_2108

Vi hann inte mer än några meter så började det spricka upp.
Fast de hade hotat med snö! 

IMG_2116

Det här vädret kan man ju inte klaga på direkt.

IMG_2119

Gun(de) Svan.

IMG_2120

Lika magiskt vackert som vanligt.IMG_2126 IMG_2127

Pappa är en fena på det här med skidor och ligger alltid långt före oss.

IMG_2129

Marie i täten i den branta backen upp Synddalen.

IMG_2130

Jag vet inte riktigt hur många kilometer det blev med typ 6 skulle jag tro. Minst.

IMG_2131

Pappa brukar alltid lura med oss lite längre och även så denna gång. Här står systrarna och Pappa vid Kläppenskjulet.

IMG_2132

IMG_2134

Sedan började vi åka hemåt. Det är inte lika roligt. Det är jättemycket uppåt. Det syns ju inte på den här bilden förstås.

IMG_2136

En snööken ser det här ut som.

IMG_2144

Inte för att det är någon tävling, men jag kom sist hem. Det kan bli så om man leker fotograf.

IMG_2139

Marie och Pappa nöjda efter en otroligt mysig skidtur. Gun gick in och gjorde en kladdkaka så att vi som tur var inte riskerade att gå ner i vikt av skidturen.

IMG_2145

IMG_2146 
På kvällen blev det femkort. Jag vann massor av gånger :). Efter att jag sopat banan med mitt pokerlirande så tittade vi på Melodifestivalen. Vi tyckte nog att rätt låtar gick vidare.

IMG_2150

Sedan var det helt plötsligt söndag och dags att åka hem. Gun hoppar på skotern. 

IMG_2151

Marie sitter bekvämt i släden. 

IMG_2153

Och så åker vi ner för fjället… 

IMG_2158

Vi stannade till hos pappa i Lima för en fika och lite dusch. Den här boken låg på Pappas köksbok. Det känns bra att han läser på inför nästa års besök när han och Gun kommer och hälsar på. Verkligen roligt att Pappa som tidigare inte rest just någonting har fått lite blodad tand på det här mer resandet.

IMG_2159

4 kommentarer:

anna sa...

Vad kul att din pappa och Gun kommer på besök! Härligt!!

Ser ut som en superduper mysig helg. Nu har du laddat ditt minne hur snö ser ut, för det lär väl dröja ett tag tills nästa gång. Kul också att ni fick sol en dag, allt blir ju så mycket vackrare då!

Kram

Mamma sa...

Så fint! Jag skulle oxå vilja vara på Källfjället en helg. Så himla vackert. Men tiden räcker tyvärr inte till allt man vill.Men ni ser ut att ha haft mysigt
Kram

Anonym sa...

Och vem vann TP? (det spelet som inte handlar om tur utan om kunskap?)
;o) Tack för en mysig helg!
//Marie

Birgitta sa...

Vilka härliga vinterbilder. Ni verkar har haft det mysigt tillsammans.