februari 10, 2011

Snöskit!

Lill-Åsa skriver

Eftersom vi på jobbet åkte på att jobba helger igen har jag denna vecka varit ledig onsdag och torsdag. Det är alltid lika trevligt att vara ledig mitt i vardagen. Jag har inte så mycket emot att sitta och spela mahjong på kontoret i helgen heller. Vi har en facklig gubbe på jobbet som tyckte att vi skulle börja jobba helger igen och även om vår chef har informerat dem om att det inte finns något att göra på helgerna så tycker de att vi ska sitta där. Det är fantastiskt att jobba för staten ibland. Väldigt kostnadseffektivt liksom. Tisdagskvällen blev således en lill-fredag och jag träffade upp min kompis Kocken och drack några öl och surrade lite. När jag kom hem så hade Åsa varit och hämtat ut våra canvastavlor som vi ska ha på väggarna i Thailand och OJ så fina de är.

Idag hade jag ett litet möte med banken. Jag ville att de ska sluta dra pengar från mitt konto varje månad till pensionssparandet. Jag kommer ju inte ha någon lön som kommer in på det kontot längre. Dessutom så behövde jag en underskrift som intygar att jag är en hyvens person så vi kan öppna ett nytt konto i Australien. Vår nya bank kommer att heta Westpac, om det är så att ni vill sätta in lite pengar dit ;)

Vilket jävla skitväder det var idag när jag knatade till banken. På vägen dit hade jag snön rakt i ansiktet hela tiden och även på vägen hem. Hur är det möjligt!?!?! Jag ser så förbaskat mycket fram emot att vakna på morgonen och glida ner i shorts, linne och flip flops. Ingen jacka, mössa och vantar och dubbla lager med tröjor under. Halleluja!

Snow

Under veckan har Åsa också fått mail från en kvinna som fixar med vårt visum. Tydligen måste man, om man varit i Thailand i över tre månader, genomgå lungröntgen. Hoppla! Pontus skulle dessutom behöva genomgå både röntgen och läkarundersökning för att han ska gå i skolan. Dags att komma på det nu? Min skarpa fru räknade dock ut att vi inte kom in i Thailand förrän den 30 december och vi lämnade landet den 29 mars, så det är faktiskt inte mer än tre månader. Visumkvinnan tyckte att vi skulle chansa på det och strunta i röntgen. Nu hoppas vi på att personen som går igenom våra papper är på bra humör. Dessutom har Åsa fyllt i en drös med andra papper och blanketter. Heja Åsa!

Ikväll är det sista kvällen som Pontus sover i lägenheten och på Hägerstensåsen. Imorgon sover han ju första natten i huset i Nacka. Det känns ju väldigt overkligt. Vi Åsor har ju bara en dryg vecka kvar här innan vi flyttar in till mamma Karim. Man borde nog vara lite mer stressad kanske…

2 kommentarer:

Anna sa...

Ojoj, vilken nedräkning. Sista natten på Åsen för Pontus...


Vi har ju alltid gjort lungröntgen, båda för vårat halvårs visum hit men självklart nu när vi flyttade hit. Antar att det har med vår tid i Singapore.
Ni kom väl ihåg hur krångligt det var för oss att få tid hos en visumläkare? Vi åkte ju till Göteborg sista gången. Sen fick ändå göra om allt här igen ändå då alla papper bara räcker ett år och vi var tvungna att ha nya intyg till nästa visum.
Kul att det händer saker och ting iallafall!
Nu är det bara två veckor kvar för er i snöskiten. Måste kännas helt underbart!

Stor puss o kram

Mamma sa...

Vad fin du var i snön. Det är roligt att se dina teckningar igen. Jag såg att någon från Hallands län hade varit in och tittat på din raport från en sjukhussäng häromdagen. Då måste jag ju gå in och titta. Kissar nästan på mig fortfarande när jag läser om din menstarm osv. Din betraktelse från sjukhussängen finns fortfarande kvar på avd 72
h-sida. Jätteroligt
Ses i morn!
Kram gumman