maj 18, 2009

Stop/Go

Överallt i Amsterdam ser man tre kors på höjden. På vårt hotellrum fanns de både på garderobsdörrarna och även på tavlan som hänger ovanför vår säng. Det är tre stycken Saint Andrew’s kors och var tänkt till att skydda mot dåtidens största hot för Amsterdam, nämligen översvämning, sjukdom och svält. Detta fick vi lära oss igår kväll av paret som satt bredvid oss på restaurangen.

Så här ser tavlan ut på nära håll. Många små bilder som tillsammans bildar dessa kors. Ser ni Anne Frank?

Vi åt på en gayfriendly restaurang i närheten av vårt hotell. Vi var inte så hungriga så vi åt bara varsin förrätt. När vi ätit upp insåg vi att vi faktiskt även hade plats för en efterrätt. Bonus.

Efter maten tog vi en liten promenad.

Vi passerade en bar på vägen hem och gick sen hem och somnade duns.

Imorse efter att vi hade checkat ut åt vi en liten frulle med yoghurt och müsli för billiga pengar.
Då det var lite blåsigt imorse tyckte vi att det var lämpligt att hoppa på en Stop/Go Bus som bara kostade EUR 1 och då fick man använda den i en hel timme.

Naturligtvis såg vi till att åka hela timmen. Value for money.

Efter att ha hoppat av bussen vandrade vi söderut mot De Pijp som är ett område fullt med mysiga restauranger och barer.

Nu hade solen och värmen kommit så vi satt och tittade på folklivet och åt gott och njöt av hur skönt livet kan vara en måndag i mitten av maj.

Så var det ju det här med en söt avslutning… Som små goda pannkakor med smör och florsocker till. Satan så gott!

Utsikten från vårt lunchsställe.

Sen tog vi vägen via The Skinny Bridge tillbaka till hotellet för att blogga och hämta våra resväskor.

Nu ska vi äta bitterballen en sista gång och suga det sista ur Amsterdam. Sen åker vill ut till flygplatsen. Vi kommer hem väldigt sent i natt. Imorgon är det vardag igen.

Sicken måndag. Och här sitter jag på jobbet och regnar gör det.
Och så mycket gott ni ätit, blir riktigt avis.
Kram mamma

Tack för att jag fick följa med på denna resa, njutit massor av allt fint genom lincen.
snudd på att jag kan bocka av Holland nu från min lista på 101 saker jag skall göra innan jag dör !

Kram Kram
Lollo

Hej!
Ja Amsterdam hade mycket mera att erbjuda än jag trodde. Vackra byggnader till max!

Ska nästan bli skönt att få hem er igen då era matbilder är rätt jobbiga att titta på ;-)

Vi åker på torsdag och kommer oxå hem mitt i natten mot tisdagen! Enligt prognosen ska vi få kanonväder, ska bli helt underbart!