september 05, 2012

Hjördis och ibisarna

Lill-Åsa skriver

Vilket väder vi haft i Sydney denna vecka! Riktig sommarvärme och klarblå himmel. Igår på promenaden gick jag som vanligt förbi sköldpaddedammen och fick då se fyra fina sköldisar simma omkring. Det är ett sommartecken! Tyvärr gick det inte att fota med mobilen. Jag har sökt lite jobb, men nu börjar jag verkligen tvivla på att det kommer att hitta ett jobb som inte krockar med vår semester. Visst är det kul att jobba temporärt, men då måste det nog finnas mer jobb än så här. Jag får nog helt enkelt hitta ett heltidsjobb efter årskiftet.

Jag kan faktiskt verkligen ångra att jag utbildade mig till webdesigner och inte sjuksköterska. Sjuksyrror kan nog fanimej få jobb i alla länder och gått om jobb har det funnits så länge jag kan minnas.

Med sommarvärme kommer även pollen. Jag trodde faktiskt att det hade växt bort, men det är tydligen jättehöga halter idag så ögon och näsan rinner. Jag läste att man inte har speciellt stort problem med pollen i Sydney då havet gör att det blåser mer inåt landet. Men idag ligger vindarna fel på något sätt. Runt omkring Sydney har de även börjat att anlägga skogsbränder med flit. Man gör tydligen så för att förhindra skogsbränderna när torkan kommer. Tydligen ska det bli en torr och varm sommar i år och jag är tacksam för om brandmännen är förberreda för det.

Imorse strax efter klockan nio var det redan 20 grader. Fina blommor på väg till parken.

IMG_0497

IMG_0498

Pollen :)

IMG_0500IMG_0502

Här går jag gångstigen ner till parken. Förra veckan hittade jag 20 dollar här så min förhoppning är att hitta mer…

IMG_0503

Idag tog jag kameran med mig i förhoppning om att kunna fota sköldisarna.

IMG_0505

Fladderrävarna är tillbaka till min stora lycka!!! Jag vet att de förstör och typ äter upp för mycket av parken, men de hör liksom till sommaren på något sätt. De är stora som bussar.

IMG_0511IMG_0513

Ibisar i träden. Ser nästan lite konsigt ut med så pass stora fåglar i ett träd.

IMG_0518

De här grabbarna tävlade om vem som kunde stå på ett ben längst. Folke till vänster vann.

IMG_0525IMG_0527IMG_0529

Mamma svan och hennes dunboll.

IMG_0530IMG_0532IMG_0537IMG_0538

Här kryllade det ju av svarta kakaduor en gång, men sedan dess har jag tyvärr inte sett dem där.

IMG_0539

Idag ville inte sköldisarna visa sig typiskt nog.

IMG_0540

Hjördis satt och posserade för mig.

IMG_0542

Jag älskar den nygröna färgern som vissa av träden har nu. Här är jag nästan hemma.

IMG_0544

Vi bantar ju… Eller om sanningen ska fram bantar jag inte utan jag har bara tagit bort godis, kakor och alkohol i min diet ett tag framöver. Min fru kör lite mer aggressivt än vad jag gör, men jag försöker mer komma ihåg hur man lever lite hälsosamt. Kakorna har fått byta plats med frukt helt enkelt. Efter promenaden blev det ett fruktmellis. Äpplet blev mellis på eftermiddagen.

IMG_0545

Veckans sommarpratare (jag hoppar vilt fram och tillbaka i listan) har varit Karin Falck som var väldigt mysig att lyssna på, och idag fick det bli en liten stund på spikmattan lyssnades på Martina Haag. Det är ett behaglivt liv jag lever. Men jag har dåligt samvete varje dag för min stackars fru som sliter på sitt jobb om det nu skulle vara något försvar. Nu kommer just den frun snart hem och ikväll blir det nog middag på altanen då det är 28 grader nu 17.40.

5 kommentarer:

Marie KJ sa...

Sjuksyrror har nog som du säger lätt att få jobb i hela världen. Våra äldsta timmisar är 74, intervjuade en i dag som var på ett ställe där de hade en 80 årig sjuksyrra på timmanställning!

Flädder-rävar låter inge mysigt alls, huvva! Jag har laddat ner massa sommarpratare men inte lyssnat på många ännu. Tack för påminnelsen :)

Kram

Mamma sa...

Fina bilder. Dom är verkligen jättestora dom flygande rävarna. Vi såg ju dom väldigt sällan dagtid utan mest när det skymmer. Apropå sjuksköterskor, vi har en barnmorska här som jag tror ät 72, hon förlöser inte men sköter om mamma och barn efter förlossningen. Så visst är sjuksköterska ett bra yrke. Du får kanske utbilda dig till syrra. Du har ju nästan 25 yrkesverksamma år kvar att jobba!
Ps igår fick jag min första pension på kontot.DS

Gun sa...

Ja plugga till sjuksyrra, ett säkert kort.
Läckert. mellis. Jag köpte färdig fruktsallad i ert närmaste centrum flera gånger, mycket mumsigt.
Fina bilder du tagit. Sköldisarna, visst är de den sorten med toklång hals?
Kram kram

anna sa...

Vilket väder vi har!
Tror det var 23 grader efter åtta igår kväll, så skönt.

Jag håller givetvis tummarna att det kommer ett perfekt jobb som passar mellan alla semestrar.

Helena berättade att det saknades 14 000 sköterskor i Australien. Jättebra jobb men inte så roligt att lämna familjen på helger och kvällar.

Ha en fin dag

kram

Birgitta sa...

Ljuvliga vårbilder. Tänk att svarta svanar får nästan vita ungar. Vita svanar får grå ungar. Njut av att vara ledig.