september 07, 2012

Åsa-Blåsa

Fredag och Lill-Åsa bloggar

Imorse var jag tvungen att fasta innan jag skulle göra ultraljudet. Jag hade fått väldigt tydliga instruktioner om att jag inte fick gå på toaletten efter 09.15 och sen mellan 09.45-10.15 var jag tvungen att dricka en liter vatten. Jag kallas ju inte Åsa-Blåsa utan anledning. 11.15 skulle ultraljudet ske och jag trodde faktiskt att min urinblåsa skulle sprängas i väntrummet.

Som tur var behövde jag inte vänta länge innan samma underbara kille som gjorde Åsas biopsi kom och ropade upp mig. Han är verkligen helt underbar och han frågade hur det var med mig och min äkta hälft.

Här får man ju med sig alla papper hem efter undersökningarna, och nu kan jag konstatera att när min blåsa är nära att spricka är den 427cc. Sedan fick jag äntligen gå och kissa och då blev blåsan 21cc. Efter ultraljudet fick jag gå hem och äta. Det blev en ägg och kaviarmacka med gröt till, och det fotade jag inte, men det här var min lunch igår.

IMG_0547

Klockan 13.00 fick jag gå och hämta mitt stora kuvert med bilderna och resultatet. De stänger dock alltid kuvertet och man får inte öppna det själv utan det ska doktorn göra. Ultraljudsstället ligger precis vid Coles så då kunde jag ju passa på att handla. Imorse var det sol och stilla men precis vid lunch blev det värsta stormen. Så där pass mycket att man förväntade sig se kossor som ska komma flygandes i luften.

Åsa var på väg hem från ett kundmöte i stan och höll på att blåsa bort, men som tur var hann hon komma hem precis i tid för att följa med till den duktiga kvinnliga husläkaren som jag gått hos nu.

De hade hittat en liten ofarlig cysta på högra äggstocken, men annars var det inga konstigheter. Lite roligt att se vad de skriver är det ju. Min högra njure är 9.5cm och min vänsta 11.3cm. Man tror att de ska vara lika stora. Om man kan donera en njure så behåller jag nog min vänsta. Urinprovet var det heller inget fel på så jag tycker nog att vi kunde nöja oss med det, men hon tycks vara så ordentlig denna doktor så hon tyckte jag skulle gå och göra ytterligare ett ultraljud upp i de ädlare delarna och sen träffa en urolog.

IMG_0551

I helgen blir det nog en sväng på bio. Pontus chef fortsätter att utmana honom och den här veckan skulle han under en dag sälja 17 äppelpajer. Han sålde 32! Han har fortsatt lika bra hela veckan så nu hade han så många biobiljetter att vi fick en. Kul tycker vi.

IMG_0552

Ha en trevlig helg!

4 kommentarer:

Marie KJ sa...

Skulle du verkligen behålla den njuren som väger mest?! Haha.
Skönt att det inte verkar vara något farligt. Är cc samma som milliliter?

Trevlig helg på er själva!

Anna sa...

Jag håller med Marie:) jag skulle behålla den som väger minst;)

Skönt att det gick bra idag. Jag tror jag förbrände några extra kalorier när jag väntade på svar från dig. Tycker inte om när ni springer till doktorerna.

Vad duktig Pontus är! Det finns mycket att se på bio nu.

Ha en helt underbar helg.
Stor puss och kram

Mamma sa...

Oj va skönt att det inte var värre. Det verkar som ni har en bra sjukvård där "nere" som vill följer upp saker och ting.
Känns tryggt om man har sin "barn" så långt bort.
Kramar från din

Birgitta sa...

Vi blir lite oroliga när vi läser om ultraljud. Hoppas att allt blir bra för dig. Kul med Pontus som får så bra respons på sitt jobb.