februari 11, 2012

Mögeltips?

Lill-Åsa bloggar

Det var inte igår som jag bloggade! Vi har ju haft familjen Larsson/Ricklid/Martinelle på besök och dessutom har jag kört en rejäl rivstart på mitt nya jobb. Jag trivs väldigt bra, men jag har sjukt mycket att lära. Jag vill inte skriva ut företagsnamnet här på bloggen för att då riskera vår blogg att dyka upp i någon sökmotor och det kan ju bli hur tokigt som helst för företaget. Företaget existerar även i Sverige och kommer ursprungligen från Tyskland och de sysslar med transporter och logistik och de börjar på Sch…med ett lite D och B före. Transporter och logistik kan jag, men det är nu med en liten annan tvist. Lite roligare tvist. Jag tror att det kommer att bli hur bra som helst. Jag är så tacksam att få jobba med det som jag tycker är så himla kul.

Pontus är tyvärr fortfarande sjuk. Vi tvingade iväg honom till skolan i måndags och skolan skickade hem honom lika fort. Tydligen ska de inte vara där med feber Winking smile

Han har fortfarande inte blivit frisk. Han har nu haft en hemsk hosta i flera veckor och nu är han dessutom brakförkyld och helt sänkt. Han har i stort sett legat nerbäddad hela veckan. Han fick ju någon typ av inhalator sist när han var till läkaren och den var tydligen inte bra för honom. Poppe var tillbaka till läkaren i slutet av veckan och då skrev han ut penicillin men vi vet fortfarande inte varför. Inhalatorn var tydligen inte alls bra för honom, men sedan började läkaren prata latin och det förstod ju inte Pontus. När Pontus kände sig någorlunda okej förra helgen hade han kompisar hemma som ville skriva på tavlan. Det är ju inte så vanligt att man är hemma hos någon kompis när man bor i Sydney utan man brukar mer “hänga tillsammans ute”´. När då de söta ungdomarna blir hembjudna skriver de söta meddelande på tavlan.

IMG_6122

I går kväll kom Gertrud på besök. Gertrud har inte rakat benen på ett tag och dessutom har hon gått upp i vikt. Stressad var hon också. Hon kröp upp längs vardagsrums väggen och hon trodde hon skulle komma in i springan högst upp. Hon hade dock blivit lite för rund om rumpan och kunde inte alls komma in i springan. Vi har väl alla haft dagar när man känner sig stor, klumpig och hårig och Gertrud hade garanterat en sådan dag igår. Stackarn.

IMG_6123

Tidigare i veckan fick vi det här fina tack-kortet. Det stod ingen avsändare men vi tror vi vet från vem. Eller vilka!? Pappas rygg och min fina storasyster och fru. Och min halvdruckna öl.

IMG_6124

I morse när min fru gick in i vårt lilla förråd för att hämta något, pep hon till. När vi för några veckor sedan var nere i Jervis Bay köpte vi några flaskor mycket gott vitt vin. Vi köpte det för matkassan så det var menat att vi alla fruntimmer skulle dricka det. Så tokigt det kan bli. Mamma och Gun, vi kommer garanterat tänka på er när vi dricker det. Vi lovar. Hur i helvete kunde vi glömma vinet?

IMG_6125

Förra veckan fick vi ett “hämta upp ett paket på posten lapp”. Eftersom vi jobbar på vardagar kunde vi inte hämta upp det förrän idag, lördag. Det var ett fint paket från familjen Eckerström och ett jättefint foto på Åsas guddotter, Josephine. Se så söt hon är! Marilene skrev på kortet att hon tänkte på oss när hon läst böckerna. Boken om Kackerlackorna (Gertrud och hennes släkt) utspelar sig i Thailand och boken om fladdermusmannen utspelar sig i Sydney, Australien. Ni är så gulliga att vi blev alldeles tårögda. Tusen tack, snälla gulliga! Nu ser vi fram emot att få läsa dessa böcker! Varken jag eller Åsa har läst något av denna författare. Kul, kul, kul och så himla gulligt.

IMG_6126

Denna lördagskväll spenderar Åsa i stan med sina forna arbetskompisar. Jag var också bjuden, men jag känner mig lite småsliten konstigt nog. Kanske det tar på krafterna att börja nytt jobb. Eller så är jag bara osocial och slö. Så är det ju förstås. 30 personer (mest jättetjejiga tjejer om jag har tolkat det rätt,men väldigt trevliga och gulliga) skulle det bli på en indisk restaurant/karaokebar i typ Kings Cross. Ibland känns det så underbart att få stanna hemma. Speciellt efter att Åsa läst från karaokelistan högt…

Vi har haft väderrekord efter väderrekord sedan vi flyttade hit för ganska så exakt för 11 månader sedan. Tyvärr inte de positiva väderrekorden utan det har varit köld (nja…) eller regnrekord. Vår lägenhet tycker inte om regn. Den läcker in överallt. Vi kan leva med vattenläckorna, el-felen och sviktande tak, men möglet som kommer när det börjar torka upp börjar bli väldigt jobbigt. Nu börjar vi oroa oss för att det är därför Poppe är dålig. Åsa har mailat med hyresförmedlingen flera gånger i veckan och vi har ju fått hyressänkning, men nu börjar vi faktiskt tycka att det räcker. Åsa fortsätter kriga mot dem och jag är så tacksam att hon orkar. Nästa vecka ska de ha ett möte och om det inte går som lägenhetsägaren vill ska han se till att det händer något på en gång. Typ. Vi verkligen hoppas på det i alla fall. Det skulle vara tråkigt att flytta från en lägenhet som man trivs så oförskämt bra i om det inte hade varit för möglet. Någon som har några mögeltips?

5 kommentarer:

Marie KJ sa...

Mögel är svårt! Jag har tyvärr inga tips.
Kan det vara Mycoplasma Pontos har? Det skulle det mycket väl kunna vara. Segdraget skit.
Vad roligt att jobbet verkar bra. Har ni 40 timmars vecka?

Visar ni fler bilder på insekter finns risk att ni blir utan gäster nästa år, jag undrar om det är så att ni inte orkar med fler långgäster och syftet med att visa en insekt med jämna mellanrum är att vi inte törs komma:) Eller vi och vi, jag och Axel. Magnus lär ni inte skrämma! Hihi.

Trevlig lördagkväll på dig och hela familjen

Mamma sa...

Jag tror fortfarande på någon form av allergi det gjorde nog läkaren oxå eftersom han fick en inhalator. Eller kanske mycoplasma.Hoppas ni snart får fuktskadan åtgärdad innan fler blir dåliga.
Gertrud såg ut att ha blivit bred över baken, vad har ni matat henne med?
Ha en fortsatt trevlig helg
Kramar

Gun sa...

Hm trodde jag fick med "kram från Gun" på sista raden :-)
Skit vilken stor skalbagge, störst hittills?
Det enda jag vet om mögel är att det måste bort fort. Annars kommer allergier och spindlar.
Hoppas Poppe blir bättre snart
Puss å kram till er alla

Anna sa...

Usch så trist det är med vattenläckorna. Det enda som jag kan tänka mig är damp rid grejerna man köper på Coles. Vi har dem i uniformshopen, de plockar upp all fukt från luften. Håller tummarna att mötet resulterar i bra beslut.

Hoppas att det blir en bra vecka där Pontus är pigg och frisk. Tack för erat sällskap igår. Stor kram

MAJA sa...

Kul att paketet kom fram! Ta hand om er. Mögel låter inget vidare.
Kram från oss alla!