februari 12, 2012

Bindi, magdans, drag queen och karaoke

Åsa bloggar om lördagskvällen
 
Min vän Diyana fyllde 35 år i veckan och igår var jag därför inbjuden på hennes födelsedagsfest. Festen var på ett indiskt ställe på Oxford Street. Den delen av Oxford Street som ligger närmast citykärnan är känd för att partynivån är hög samt att det är här som de flesta gayställen finns.
Jag tog bussen in och försökte med flit komma lite sent. Jag är ju alltid så sjukt punktlig i vanliga fall och tänkte nu försöka mig på akademiska kvarten. Trots detta var jag självklart bland de första som kom.
Jag får nog jobba på det här lite mer.

426106_10150651733656999_596446998_11510757_422598447_n
 
Direkt när jag kom in och hade kramat om födelsedagsbarnet fick jag en bindi fastsatt i pannan. Ett litet smycke som klistrades fast.

Mer om bindi från Wikipedia.

Bindi är en utsmyckning i form av en liten färgad prick i pannan som traditionellt bärs av hinduiska kvinnor, särskilt i Indien. Den färgade pricken kan även kallas tilaka, bottu, bindiya eller kumkum.
Idag bärs bindin ofta som dekoration, men ursprungligen har utsmyckningen haft mer religiös betydelse. Pricken är en symbol för fromhet och signalerar att personen är hindu. Pricken symboliserar också det tredje ögat. Det tredje ögat ser inåt, mot gudomen. Ogifta kvinnor hade en svart prick, medan gifta kvinnorna hade en röd prick.
För utsmyckning finns numera bindi i olika färger och i olika utföranden, till exempel i form av smycken som kan klistras på och kvinnor använder dem när de vill vara fina, exempelvis vid fester.

Lite senare kom mina gamla arbetskollegor från det stora rekryteringsbolaget. Otroligt roligt att träffa alla!

IMG_6127

Karine, födelsedagsbarnet Diyana och Vanessa.

IMG_6128

Ett foto som jag stulit från Diyanas Facebook på vårt bord.

402550_10150651734661999_596446998_11510764_81731383_n

En bild som visar hela lokalen. Förutom bordet närmast scenen längst in, var vi alla Diyanas gäster.

402733_10150651733386999_596446998_11510756_2028233860_n

Innan maten serverades kom en magdansös in i lokalen. Hon framträdde en stund innan hon sen ropade upp Diyana på scenen för att hon skulle få prova på. Till saken hör ju att Diyana är en professionell dansare och till och med varit bakgrundsdansare åt Lady Gaga så för henne var det där ingen match. Tänk om det varit en själv. Hu.
 
 
In i rummet steg sen denna färgstarka person. Killen var som lång som en stång och väldigt underhållande. Han höll sen i hela karaoken och fick upp folk på scenen med eller mot sin egen vilja.

IMG_6131

Han tyckte att Diyana var lik sångerskan Beyoncé så han bestämde att hon skulle sjunga en låt av henne. Han dansade.


Tack och lov klarade jag mig lindrigt undan. Jag blev uppropad tillsammans med Luke, Kristin och Karine. Vi sjöng If I could turn back time med Cher.

IMG_6133 
En otroligt rolig kväll med massor av skratt!
När jag sen hoppade in i en taxi stängde chauffören omedelbart av sin radio som spelade orientalisk musik. Jag bad honom sätta på den igen och han blev lite förvånad men sen åkte vi genom stan till musik från hans hemland. Så coolt och en perfekt avslutning på denna kväll.

1 kommentar:

Anna sa...

Vilken minnesvärd kväll! Wow!!
Ska kika på videosnuttarna senare, nu är vi mitt i födelsedagsfirande, morgonsurare och matlådor.

Puss