januari 23, 2011

Stockholm Ängelholm Helsingör

Torsdag

Klockan 17.00 kom vi från olika håll och sammanstrålade på Östertälje station. Marie räknade ut att ankomsttiden skulle bli 22.00 men då gällde strikta regler om max ett kisstopp.

22.00 gled vi in i Ängelholm och Hotell Best Western där Marie och Gun lite snabbt checkade in. Det måste vi säga var rackarns bra beräknat.

Vi började med lite dryck till de törstiga resenärerna som inte vågat dricka något på hela resan för att inte behöva bli mer kissnödiga än vad man kan hantera på ett kisstopp. Sen hade Uffe dukat upp lite nattamat med öl och snaps till.

Efter det somnar man jättegott.

Fredag

Gun och Marie bodde som sagt på hotell då Uffe bor i en tvåa och det skulle ha blivit lite trångt annars. De avnjöt en hotellfrukost men de som bott hemma hos Uffe vet också att man även där får en maffig frukost innehållande det mesta.

Det var nog första gången vi sett is på Rönneå.

Efter frukosten gick vi mot tågstationen.

Fan vad kallt att vara and i januari.

Vi hoppade på tåget som skulle ta oss till Helsingborg.
Vi hamnade i helt fel vagn. Ni kan föreställa er utmaningen…

Framme i Helsingborg bytte vi till färjan Aurora som tog oss över till Helsingör.

Precis när man stiger av båten finns det en blomstermarknad. Den var mindre än vanligt men vackra blommor fanns det där ändå.

På tal om vackra blommor…

Vi strosade runt bland de vackra husen. Tyvärr har en hel del affärer fått stänga pga att antalet svenskar, som åker och handlar i Danmark, har minskat. Nu är det danskarna som åker till Sverige istället.

Lunchdags!

Naturligtvis tog vi seden dit vi kom och drack öl och åt smörrebröd. Alla utom Gun förstås som inte är någon ölfantast.

Och så den lille förstås. Som vi faktiskt precis har fått lära oss att danskarna inte säger om snapsen, men det hindrar ju inte oss :)

Räkor och ägg, sill samt leverpastej med bacon och rödbetor.

Medan resten av gänget gick in i spritbutiken (för spriten är fortfarande billigare) för att handla gick Åsa runt med kameran. Så vackert.

Sen hoppade vi på färjan Hamlet. Uffe gick till baren och köpte in öl och vitt vin. Det tokiga är ju att färjan bara tar 20 minuter så när vi kom till Sverige hade vi massor kvar att dricka upp. Vad gör man då? Jo, då åker man en sväng till. Gun och Marie hoppade dock av då eftertraktade stövlar skulle inköpas.
Uffe skrapade bort något på halsen och var nära döden av den enorma blodförlusten :)

Det här är ett sånt underbart foto från tågresan på väg tillbaka.
Kolla in Karin och Uffe!

Sedan åkte vi hem och myste på Storgatan.

Uffe bjöd på sin magiskt goda kantarellsoppa. Vi som inte ens tycker om svamp. Konstigt.

Imorgon får ni läsa om hur vår lördag i Ängelholm var.