november 01, 2009

Resa norrut

Åsa skriver

Eftersom Lill-Åsa har kameran med sig till Dalarna är mina foton från Umeå fotade med mobilen. Lite suddiga men helt ok, tycker jag.

I förmiddags tog jag flygbussen till Arlanda, slängde i mig en sallad på Max på Terminal 4 och hoppade på flyget. Jag fick platsen allra längst fram så jag hade full koll på flygvärdinnornas arbete. De skötte sig bra.

När jag steg av planet slog kylan emot mig. Burr. Jag tog flygbussen in till stan och steg av på Vasaplan och tog en promenad hem till morfar.

Efter en stund tittade Ulla förbi. Hon hade med sig kakor som vi mumsade på.

bild5

Min gulliga och mycket kloka morfar.

bild4

När vi fikat klart ringde morfar och beställde en taxi eftersom vi tänkte besöka min mormor som tyvärr numera bor på ett hem för senildementa. När vi gick ut för att möta taxin insåg vi att det står en limousin utanför porten. Snacka om att åka i stil till ålderdomshemmet.

bild3

Min söta mormor som är full av kärlek men tyvärr inte kommer ihåg något som hände för mer än en timme sen. Hon kände dock igen mig vilket glädjer mig massor. Hon sa att hon älskar mig ungefär 20 gånger och lika många gånger bad hon om ursäkt för att hon inte hade något att bjuda på.

bild2

Morfar och jag gick sen tillbaka till honom och tittade på en DVD som Anna skickat som visar hur de haft det under 2009. Morfar gladde sig åt att se sitt barnbarn och sina barnbarnsbarn. Jag visade sen foton från våra resor under 2009 då morfar är en mycket berest man fast han är född 1923. Han är en man av världen och är mycket intresserad av andra kulturer och vad andra länder har att erbjuda. Vi åt sen middag hemma hos honom och drack vin och pratade om livet. När man är 86 år ser man klart helt annorlunda på livet än när man är 40 och det är nyttigt och intressant att höra om hans tankar och minnen.

Vid 20.00 följde han mig till mitt hotell och vi bestämde att vi ska äta lunch tillsammans imorgon och ta en promenad runt stan.

Jag ligger nu i sängen med datorn i knäet och bloggar och kollar på film samtidigt. Hotellet är fräscht och nyrenoverat och jag ser fram emot morgondagens frukost som tydligen är mer som brunch än bara frukost. Me like

bild[1]

3 kommentarer:

Anna sa...

Tack gumman, har kollat in tusen gånger för att se hur du har haft det!!

Ser ju ut att ha gått galant!! Morfar sa sist att mormor bara visste vem han var så att hon kände igen dig var helt UNDERBART!!

Skickar ett gäng pussar

Anonym sa...

Vilken helg. Helt underbart. Mysigt att träffa gamlingarna och jag kan tänka mig att det kändes skönt att ni fick träffas, särskilt för morfar.
Kram sväris

Anonym sa...

Vilket trevlig flott framkommande av denna resa, glatt du delar med dig av man, man & man jag blir alldeles varm innombords.
Fina dem var det dina !

(jag har skrivit alls ovan utan slutet pa alfabetet bra gjort det finns inte jusst i denna dator.
Himmel vad jag e' bra) ;o)
kremeli kram Lollo