november 26, 2010

En ledig fredag

Vi hade tänkt börja vår lediga fredag med att julpynta men insåg snabbt att vi behövde en ny skravsladd för att kunna sätta upp stjärnan i vardagsrumsfönstret.

Vi tog på oss en varsin ryggsäck, klädde oss varmt och gick ut i den –5 gradiga kylan.

IMG_1550

 IMG_1551

 IMG_1552

Vi kände för att handla på Coop i Västberga och där har de dessutom skarvsladdar. Det som är lite farligt med den affären är att det finns väldigt mycket annat än mat som kan vara roligt att handla. Idag blev Lill-Åsa t ex helt förälskad i en pepparkakspyjamas med tillhörande hatt. Hade den funnits i en storlek större hade hon nog slagit till.

Vi har under den senaste tiden börjat tänka på att göra saker som man bara kan göra i Sverige. På samma sätt har vi också börjat tänka på saker man bara kan äta här också. Skogaholmslimpa till exempel. Det har nog inte någon av oss ätit sen vi var små då det ju kanske inte är det mest fiberrika brödet i världen. Men gott är det. Med ost. Tydligen är det faktiskt nyckelhålsmärkt också.

IMG_1554

Utrustade med en ny skarvsladd sattes stjärnan på plats. 

IMG_1558

Nu har Pontus kommit hem från skolan samt ett besök på Gymnasiemässan där många av Stockholms skolor visar upp sig. Nu ska ju Poppe inte gå gymnasiet i höst men det är ju alltid bra att se vad som finns och kanske även få lite idéer för framtida yrkesval. Det är fan inget lätt val. Vi två vet fortfarande inte vad vi ska bli när vi blir stora.

4 kommentarer:

Lotta sa...

Här hemma pratas det gymansieval så att både jag och min femtonåring börjar tröttna nu. Jättesvårt att välja både linje och skola.

Trevlig helg!

anna sa...

Det är vackert med snö, synd att det är så kallt bara.
Jag måste nog också ut och köpa skarvsladd till adventstjärnan men här är det klänning och thongs väder;-) Jag har grym julstämning i år, det har äntligen klickat att värme och jul hör ihop.

Ät nu allt ni kan tänkas sakna, låter som en bra plan. Jag måste säga att det sen kommer en tid då man längtar efter vissa saker, sen glömmer man bort hur de smakar. Får sen smaka det för att inse att man inte tycker att det var så gott man föreställt sig. Kanske hjärnans sätt att göra det enklare för sig.

Inte lätt att veta vad man vill bli när man blir stor när man är så ung tycker jag. Skönt att han slipper ta det beslutet nu.

Ha en fin helg och första advent.
Kram

Hans sa...

Vem måste inte köpa skarvsladd. Det konstiga är ju att de räckte till i fjol.
Vad händer med dem under sommaren?

Vi ses i morgon!

Kram

Gun sa...

Hm kanske en pyjamas för mig.... Visste ni inte att skarvsladdar har fötter? Jag ska ut i förrådet i morgon och rota fram advent saker, men röda stearinljus är inköpta.
Ja jag saknar inte skogaholms limpa men svenska smaker finns nog på IKEA, annars kan jag skicka det, inga problem . Ni får väl börja baka egna papperkakor, det finns bra recept så ni kan få kryddorna skickade. Kram kram