oktober 13, 2009

Uppe bland molnen

Som ni kanske har läst hade vi lite dåligt med internetuppkoppling under vår resa. Vi är nu hemma igen och tänkte blogga om en dag i taget under veckan som kommer. Först ut är torsdag kväll till fredag eftermiddag.

Efter ett besök på Taco Bar på Vasagatan med den obligatoriska Nacho de Luxe och en Sol, åkte vi mot Skavsta. Vi åkte den nya Ryanair-bussen som kostar 140 spänn för två personer, tur och retur.
Sjukt billigt.

Bussen gled in samtidigt med alla andra och vi sammanstrålade i baren på Connect Hotel. Det blev frågesport och skratt fram till midnatt.

Efter några timmars sömn hoppade vi på flyget. Vi sov i omgångar. Kvinnan till vänster i bild vill vara anonym. Hon hör inte till tjejgänget.

Väl i Bergamo mötte vi Fabio (som var en exakt kopia av ung Maradona)som mötte oss med en skylt som det stod Ricklid på. Han visade oss till hans van och körde oss till Domaso. Fabio kunde inte många ord engelska men det visade sig att Gun var en naturbegåvning på italienska. Vi har ju länge misstänkt att hon nog har lite rötter från något medelhavsland och då fick vi allts svaret att hon nog har påbrå från Italien.

Regnet öste ner hela vägen dit och fönstren var helt igenimmande och dessutom gick resan genom ungefär fyrtioelva tunnlar så vi såg inte mycket av resan

Framme vid huset mötte Sonia oss och berättade att huset är byggt på 1600-talet men är renoverat för ett par år sen. Trappuppgången ser ut som ett museum. Lägenheten blev ingen besvikelse. Den visade sig vare ännu finare än vad vi sett på internet när vi bokade den.

Här bodde vi.

Vi var svinhungriga och slängde i stort sett bara in väskorna och gick ut på stan. Vi hade blivit tipsade av Sonia om en bra restaurang men stället som låg precis innan såg mycket mysigare ut så vi valde att äta där i stället. Ett val som inte skulle ångra.

På bilden ser ni Gisella och hennes storebror. De äger stället och var starka personligheter båda två. Gisellas engelska var lite tveksam men hon pratade italienska med oss och gestikulerade så att vi ändå förstod. Otroligt varm och charmig person. Hon tryckte upp sina stora tuttar i ryggen på oss när hon serverade och hennes brors händer placerades på både magar och midjor. Så fort Gisella fick chansen slog hon sig ner vid vårt bord och ju mer vin vi fick i oss desto bättre blev vår italienska.

Hela gänget plus brorsan.

Efter fyra liter vin gick vi vidare mot affären och köpte lite mer…
Vi köpte även ost, oliver, charkuterier samt frukost.

Byn ligger nära de vackra bergen och vi ser fram emot att få se staden i solljus. På fredagen regnade det nonstop men det skulle bli bättre redan på lördagen.

Här går vi hem i regnet med spritkassarna.

Visst kan man se att solen spricker igenom. Om man är otroligt optimistisk.

Här är gränden vi bor på.

Eva är på väg upp mot lägenheten för att packa upp spriten innan det är dags att dricka upp den.