oktober 08, 2016

Australien–Sverige–Thailand

Här kommer nu Lill-Åsa blogg om hennes dagar i fosterlandet. Åsa kommer blogga om sin resa till Singapore och Krabi i en separat blogg som antingen ligger ovanför eller nedanför denna blogg. Den bloggen heter Australien-Singapore-Thailand. Enjoy!

Sydneys Internationella flygplats är nog sämst i världen på att servera öl på fat. Ett undangömt tråkigt ställe med starka lysrör i taket.
Okej Krabis flygplats är faktiskt sämre…

Jag flög med Emirates för första gången. Jag hade också turen att få ett tomt säte mellan mig och killen längst ute på raden. Han varken åt eller drack på 14.5 timmar. Konstigt.

Mycket bra flygbolag. God mat var det också. Jag kollade också på en mycket bra film, The Man Who Knew Infinity. Den kan jag starkt rekommendera.

Efter 14.5 timmar landade jag i Dubai.

Där har de nog faktiskt också bara ett ställe som serverar öl på fat. Men det stället var desto mysigare.

Mellan Dubai och Stockholm fick jag hela tre säten för mig själv. Jag sov galet mycket av hela flygresan. Underbart skönt.

På Arlanda stod snälla Mamma och hämtade upp mig för vidare färd mot Liljeholmen. Eller det heter nog Årstaberg, men det ligger ju väldigt nära Liljeholmen. Det är dit syster Marie med familj flyttat och det området låg inte där sist vi var i Sverige.

I Stockholm var det rena rama sommarvädret.

Hemma hos syrran möttes jag av dessa små skönheter. Väldigt olika sina rädda kusiner i Sydney. Underbara små tjejer Red heart

Jag hann också med att få träffa Axel-Braxel. Mamma stannade också kvar på en kopp kaffe innan hon susade hemåt mot hennes nya hem i Nynäshamn.

Malala och Marie är mjuka och lena som sammet.

Och som sagt väldigt kärleksfulla. Mot alla. Även främlingar.

Marie och Magnus hade varit gulliga att köpa hem svensk öl som jag har saknat. Jag tycker ju mycket om öl om ni nu hade missat det…

Marie och Malala tycker om att hjälpa till i köket.

Vi hade en väldigt mysig kväll.

På natten och morgonen fick jag även besök av småtjejerna. Malala tycker om att smånafsa på näsan. Himla charmigt.

Runt 8-tiden kom storasyster Gun och Mamma. Mycket kärt återseende. Vi hoppade in i bilen för vidare förd mot Sälen.

Först blev det ett stopp på Sibylla i Ludvika. Svensk varmkorv är bland det godast som finns. Det blir inte heller sämre med räksallad.

Inte fel alls.

Mamma bjöd sen sina vackra, charmiga och underbara döttrar på mjukglass. Jag åt en päron- och vaniljmjukglass. Mums.

I Lima hoppade Mamma ur förarsätet hos faster Viola och jag och systrarna åkte vidare mot källfjället.

Där stod pappa och väntade med sin fyrhjuling. Han tog allt bagage och åkte före oss upp mot stugan.

Efter en promenad upp blir man törstig.

Stugan var sig lik. Skönt.

Jag hade beställt lite godsaker av pappa när han skulle handla. Ostbågar, choklad, fullkornsvälling, prästost och havreknäcke.

När man är i stugan är det största problemt hur man ska få i sig allt gott. För att bli lite hungrig får man ta lite fjällsturer. Gun hade tyvärr problem med inflammerad hälsena så hon stannade kvar i stugan.

IMG_0754 - Copy

Pappa äter någon medicin som gör att han blir superflåsig så han gick i sitt eget tempo. Det är anledningen till att han inte fastnade på något kort.

IMG_0756 - Copy

Gunilla älskar att vara i stugan. Där känner hon sig som en drottning.

IMG_0763 - Copy

Det är väldigt lugnt och fridfullt i stugan.

IMG_0766 - Copy

På lördagsmorgonen packade vi ihop och gick neråt byn.

IMG_0767 - Copy

Vi var lite tidiga så det blev en fika i Sälenhuset.

IMG_0772 - Copy

Marie påpekade lite snällt att jag hade hopplöst omoderna springkläder (inköpta för ca 10 år sedan), så vi åkte förbi en outlet på vägen upp mot Formtoppen. Där hittade jag såna där springbyxor som man springer jättesnabbt i, men det ser ut som man har spagettiben…

Uppe på fjället träffade vi upp alla underbara kusiner och fastrar. Hela mysiga släkten var där. Även de hade såna där springbyxor som man springer jättesnabbt i.

Jag hade tänkt att gå de 5 km som jag var anmäld till, men jag lyckades springa de flesta kilometerna, helt utan springträning. Det måste ha varit tack vare de nya kläderna. Kusin Eva vann igen av oss kusiner.

Efter loppet var det After Run. Kusin Linda hamnade uppe på scenen, trots protester.

Sedan delade vi in oss i bilar och åkte mot Lima. Efter en gudomlig dusch hemma hos pappsingen åkte vi hem till faster Viola för tjejkusinträff. Vi är ju nästan bara tjejer i släkten, men vi beklagade oss över att våra tre killkusiner inte var där.

Då knackade det på dörren. Gulliga Linda ville överraska oss och hade sedan länge redan bjudit in de tre bröderna. Tyvärr befann sig Kenta på utomlandssemester, men Ingmar och Christer dök upp. Galet roligt.

Mamma, faster Bibbi, faster Viola och halva faster Ewy.

Här är hela faster Ewy, kusin Carina och kusin Therese.

Kusiner och fastrar.

Mamma, Carina, Therese och Veronica.

Kusin Christer, kusin Marlene, faster Viola, kusin Ingmar och faster Bibbi.

Hela underbara gänget. Vi rundade av tidigast av alla. Jag hade ett flyg som jag skulle hinna med dagen efter så det var ju lite dumt.

Redan strax efter 6 på söndagsmorgonen åkte vi mot Gävle. Vi har ju fått en liten ny familjemedlem som jag inte hunnit träffa. Min syster Marie har blivit farmor till en underbart gullig liten Alice.

Glad, pigg och charmig. Stolt farmor i bakgrunden.

Så mysigt att få träffa på Lukas, Isabel och Juni också såklart.

Men Alice fick nog mest uppis.

Efter en mycket god frukost i Gävle körde vi vidare mot Arlanda. Den här gången blev det inte så jobbigt att säga hejdå heller. Vi kommer alla ses ganska snart i Thailand. Vi flyttar ju till norra halvklotet om ett par månader liksom.

På Arlanda hade de hur mycket öl på fat som helst. Jag hann dock bara dricka två.

Jag passade även på att köpa några böcker. Jag och min fru är galet dåliga på att läsa.

Jag flög Thai Airways mellan Stockholm och Krabi. Återigen, TRE säten för mig själv. Trodde inte det var sant när de stängde dörrarna till flygplanet.

Hejdå Sverige för den här gången.

Vi lyfte, jag kollade på en film, åt och sov liggandes nästan hela resan tills vi landade i Bangkok.

Jag hade ett par timmar innan nästa flyg till Krabi skulle gå så jag lyxade till med lite frukost på McDonalds. Sedan hoppade jag på nästa korta flygning mot Krabi där min underbara fru stod och väntade på mig.