januari 29, 2016

Weekendresa till Koh Lanta - Del 2

Söndag

Vi började självklart dagen med frukost i det gröna. Man fick välja mellan thaifrukost eller västerländsk. Vi tog en av varje och delade på allt.

Precis nedanför vårt bord satt det här paret och tittade på när vi åt.

Utsikten från vårt bord gjorde inte ont.

När vi skulle gå från frukostbordet hörde vi ett jamande. Det var den här damen som lät och Lill-Åsa kommenterade på en gång att det såg ut som att hon antingen var gravid eller nyss hade fött.

Sen hörde vi lite pip innifrån köket och ägaren vinkade in oss och vi fick träffa tre små ulltussar.
Två gula och en kolsvart.

Vi åkte sen till Long Beach för den klassiska powerwalken som vi avslutade med en massage. Då vi tog en thaimassage kvällen innan fick det bli en oljevariant den här gången. Massage är absolut bäst på stranden. Billigt också, 300 THB dvs 70 SEK.

Hem för dusch och sen iväg igen. Snabba ryck när man bara har en helg på sig. Vi var in och ut på exakt 12 minuter...

Vi åkte tillbaka till tomten för att få suga in atmosfären i lite lugn och ro.

Huset ligger ganska exakt en mil söder om Secret Garden. Den norra röda pluppen är Secret Garden och den södra är Aspire Villas som husen kommer att heta. Vi skrattade förresten lite när vi fick det första kontraktet från Thomas när vi insåg att vi återigen har köpt hus A1. Vi är dessutom väldigt nöjda med att vi var först ut och att vi fick den bästa tomten. En hörnhus med störst tomt.

Här har vi precis kört ut från hotellet, KeereeLay och åker i riktning mot elefanterna för er som är bekanta med ön.
Ni ser hotellet på vänster sida på fotot.

Vi är så coola när vi kör omkring på våra moppar. Tror vi i alla fall.
Här är Åsa på Klong Khong med 7-Eleven bakom sig.

För att komma till vårt hus åker man sen längs vattnet på den här raksträckan. Lill-Åsa får alltid samma låt i huvudet när vi åker här. Ni vet när Tom Cruise kör motorcykel i Top Gun längs flygfältet. Låter heter Highway to the Dangerzone.

Efter fältet passerar man Coconut Bay som är Thomas nuvarande byggprojekt. Ett antal poolvillor och nu även ett lägenhetshus.

Här! Här svänger man av mot The Aspire Villas. Eller det som kommer bli The Aspire Villas.

En stor fördel är att vägar och vägbelysning redan finns på plats. Något som Thomas ordnade med för några år sen. Det är ca 400 meter upp från huvudvägen till där husen ska byggas. Lagom sträcka för att komma bort från trafiken.

Så här ser det ut just nu. För tillfället bor arbetarna här som jobbar på Coconut Bay med deras familjer. Fruarna har ordnat växthus där de bland annat odlar svamp som de säljer till restauranger. Väldigt kreativt.
Tyvärr måste deras hus nu rivas men det har de tydligen vetat om från början så det var ingen stor sak enligt Thomas. Vi tycker dock att det känns lite tokigt.

Här på vänster sida kommer vårt hus att stå. Thomas kommer även under detta projektet förse oss med foton så att vi kan följa husbygget. Foton som vi självklart kommer dela med oss här
på bloggen.

Istället för att ta samma väg tillbaka svängde vi vänster och åkte mot Viewpoint fast på en liten grusväg. Vi kommer inte alls bo speciellt långt ifrån den restaurangen om man tar bakvägen. Den vägen är helt fantastisk att köra. Men kanske inte under regnperioden...

Där blev det papaya med skaldjur. Starkt och gott.

Efter det beställde vi in en hel firre. Med vitlök. Gött.

Njöt av utsikten gjorde vi också.

Sen åkte vi hem och gosade lite mer med kattungarna.

Så var det då dags att skriva Mailet med stort M.

Skulle Thomas acceptera vår ganska kraftigt redigerade återbetalningsplan?

Vi filade på formuleringar och njöt av utsikten, dryck och OLWs ostbågar. Tänk vad man kan hitta saker i Thailand. Fan vad vi njöt trots nervositeten.

Normalt sett när vi är på Koh Lanta bloggar vi alltid under tiden solen går ned. Det är ju lite korkat att missa allt det vackra. Här svänger vi därför ut från hotellet för att åka ner till Long Beach.

På höger sida ligger Lanta Loft.

Vi hann precis ner i tid för att hinna se solnedgången.

Det här är ett nytt ställe, för oss i alla fall.

Så här satt vi och tjusade och pratade och livet och framtiden på Koh Lanta.

Sen tog vi mopparna en kort bit till Thai Cat för middag. Det är mörkt och mysigt där så då får man en uppfällbar liten lampa samtidigt med menyerna. Charmigt.

Sen åkte vi hem till hotellet för den obligatoriska sängfösaren. Den här gången i skenet av fullmånen.

Den tredje och sista bloggen om vår weekendresa kommer inom kort.