februari 02, 2016

Weekendresa till Koh Lanta - Del 3

Måndag

Frukost skulle ju intas även denna dag. Samma frukost och samma underbara utsikt.

Vi sa hejdå till katterna.

Först hade vi tänkte att vi skulle ta en sista powerwalk på stranden i väntan på att bli upphämtade kl 12.00 av transferbilen. Sen kom vi på att vi ju egentligen inte är några urtypiska strandmänniskor så det fick bli en sista moppetur runt ön i stället.

Det här var ett nytt ställe vi utforskade. Bakom hotellet gick det en grusväg som vi ville kolla vad den ledde. Det visade sig finnas en massa stora lyxiga hus där. Det måste vara Long Beach gräddhylla.

Vi var ju förstås även tvungna att åka förbi Lanta Animal Welfare även fast de egentligen inte hade öppnat än. Katterna är dock alltid utanför huset så att man kan hälsa på dem.
Och det var ju katterna vi var där för.
Den här fångade vårt hjärta lite extra. På sina tre ben skuttade hen fram så fint så.

Vi gosade också med en katt med bara ett öga. Och den här svarta skönheten. Det kommer nog sluta med att vi kommer att adoptera alla halta och lytta katter när vi väl bor på ön.

Sen svängde vi ner mot Coconut Bay igen för att titta lite mer på Thomas nuvarande projekt.

Vi var inne i en utav de här lägenheterna dagen innan. De ser inte stora ut från utsidan men de visade sig vara 120 snygga kvadratmeter. Det fanns tre lägenheter till salu fast vi vill hellre bo i ett hus i djungeln.

Seeeen åkte vi vidare mot Old Town.

Det var sig likt.

En kort paus på ett relativt nytt 7-Eleven för att köpa kokosvatten.

Det här var resan då Lill-Åsa fick smak för kokosvatten. Men bara thailändsk förstås :)
Billigt är det också. En tredjedel av priset jämfört med hemma.

Så här såg våra moppar ut den här gången. Gissa vem som fick ta den rosa...

En moppeselfie.

Ja vi var ju tvungna att åka förbi tomten en tredje gång. Om man tar vägen till vänster kommer man till vårt hus (det som ska bli vårt hus) och tar man vägen till höger kommer man efter ca 10 minuters körning till ViewPoint.

Det var så kul att köra på många nya vägar den här gången. Många grusvägar som erbjuder gupp och hinder.

Sen blev det lite stressigt!
Kl 11 slirade vi in på det gamla fredagsstället för att äta en väldigt tidig lunch. När vi fick wifi i telefonerna fick vi ett mail från Thomas där han undrade om vi kunde träffas innan vi åkte hem. En timme kvar till transfern... Vi hade varken beställt in lunch, duschat eller packat det sista.

Det löste sig bra. Thomas kom till oss och vi skakade hand på en överenskommelse som passar båda parter.

Vi körde nog aningen för fort hem till hotellet. På 8 minuter hade vi sen duschat och packat.
Transfern kom nästan i tid.

High five för husköpet i bilen på väg till färjan.

Väl i bilen kom Lill-Åsa på att hon fortfarande hade moppenyckel i fickan. Hoppla.
Chauffören fick dryga 100 THB för att köra tillbaka och lämna den till personalen på hotellet.
När vi kom hem mailade vi och frågade hotellet, jorå visst hade de fått tillbaka nyckeln.
Älskade thailändare!

Den första sträckan till Phi Phi Island åkte vi med den här båten.

Sekunderna innan Åsa somnade på första båten.

Båten mellan Phi Phi Islands och Phuket är lite större och där visade de även film.
Det hindrade dock inte Åsa från att sova även på den båten.

Framme på Phukets flygplats konstaterade vi igen att flyplatsen är på tok för liten för antalet resenärer. Det var en lång kö för att bara komma in i själva byggnaden. Men det blir väl såna köer när de ska gå igenom alla väskor FYRA gånger innan man går på flyget. De söker igenom väskan två gånger men det är helt onödigt då de bara lyfter på det översta och sen stänger väskan igen.

Dessutom finns det inga restauranger på den flygplatsen utan bara kiosker där man kan köpa en kall pizzabit som man sen får äta på en papptallrik i knäet med en burköl till.
Krabi är väl inte så mycket roligare men betydligt mindre folk.

Väl på flyget fick vi veta att det var något fel på nödradion och att det måste fixas innan vi kunde lyfta. Hela flyget var fullt med trötta ungar och föräldrar. Tre timmar senare fick vi äntligen lyfta. Suck.

Ja, det var den resan det. Mycket nöjda är vi både med resan och vårt beslut att köpa ännu ett hus på Lanta. Förra gången vi köpte hus var det så mycket annat runt omkring oss som också krävde vår tid och ork. Vi skulle sälja lägenheten på Hägerstensåsen, fixa visum till Australien, fixa jobb till Åsa och allt annat fix som det innebär att flytta till andra sidan jordklotet.
Den här gången har vi lyxen att kunna fokusera på det här projektet och bara det. Vi ser så mycket fram emot att Thomas ska skicka det riktiga avtalet med ordentliga ritningar. Hittills har vi bara sett digitalt ritade bilder och en ritning utan mått. Vill ni kolla så är länken till hemsida här

Häromdagen var det exakt 5 år sen vårt hus vart klart och våra första gäster flyttade in. Vi hade då fortfarande inte sett huset själva än. Men det såg ju bra ut på bilderna.

På torsdag åker vi, Karin, Helen och Edwin till Hunter Valley för en långhelg.
Mer om det kommer på sociala medier och kanske att vi även hinner blogga på söndag när vi kommer hem.