november 02, 2014

Vägen hem

Söndag

Vår sista kväll på Lanta för den här gången hade vi bjudit in Mats och hans barn.

Vädret var finfint.

De hade på sig badkläder och hoppade direkt ner i vår svala pool.

Efter lite öl på uteplatsen gick vi ner till Easy Bar för middag.
Åsa tog med sig ungarna till stranden och skickade upp en lucky balloon.

På vägen hem gick vi förbi den muslimska marknaden/festplatsen.
Mats och Leo provade varsin muslimsk mössa.

Måndag

Klockan ringde alldeles för tidigt. Lill-Åsa vaknade dessutom upp med magknip. Det händer ju aldrig.
Vi åt frukost, packade ihop och blev sen hämtade för vidare färd mot hamnen. Den här gången såg det lovande ut att vi faktiskt skulle få åka båt till Phuket.

Färjan stod och väntade på oss när vi kom fram så det vara bara att krypa ner och ta plats.

Hej då Saladan!

Utanför Phi Phi Islands stannade färjan helt plötsligt och vi la oss på svaj bredvid en annan färja.
Alla som skulle vidare mot Phuket fick klättra över och personalen kånkade över alla väskor.

Väl framme i Phuket fick vi egen transport till Phuket Stad.
Chauffören frågade vart vi ville bli avsläppta och vi ryckte på axlarna och sa att vi inte riktigt visste. Han föreslog då att han skulle släppa av oss vid shopping centret. Klok man.
Han erbjöd sig sen att hämta upp oss fyra timmar senare när det var dags att åka till flygplatsen. Vi frågade då om han kunde ta hand om våra väskor under tiden så att vi slapp släpa runt dem.
Det kanske var lite naivt från vår sida men vi kände oss lite wild and crazy.

Sen gick vi omkring i shopping centret. Åsa köpte en plånbok och en långärmad tröja att flyga hem i.

Vi satte oss sen på ett ställe och åt lunch och drack öl med gratis wifi och den här utsikten.
Vi tycker väldigt mycket om Phuket Stad och om vi behöver tillbringa mer tid i Phuket i väntan på flyg/färja så kommer vi bo i Phuket stad.

unnamed

På exakt utsatt tid dök chauffören upp,  han öppnade bakluckan för att visa att han hade väskorna och körde oss sen i spöregn till flygplatsen.

Det var en mysig resa hem med stopp på Kuala Lumpurs flygplats. Även på hemresan fick vi ett varsitt två-säte under långflygningen. Skönt att kunna sträcka ut benen när man ska sova.

I taxin från flygplatsen smsade vi katterna och sa att vi var på väg hem. Närå, de har ju inga mobiler.

De låg gömda under sängen när vi kom hem till huset.
Vi gick då ner till köket för att packa upp. De kom då springande och sen följde en lång gosstund på köksmattan. Så mysigt.

Vår katt/husvakt hade köpt presenter till oss. Finchoklad, vin och öl.
Allt det vi tycker om.

Det kändes väldigt lyxigt att bara jobba tre dagar den första veckan efter semestern.

Lördag

En väldigt varm lördag. 26 grader redan på morgonen.
Killarna njuter i skuggan på den svala uteplatsen.

Han blir så lång vår Morris när det vankas rökt skinka. Eller faktiskt av all mat.

Vi åt frukost ute och gosade med katterna. De har verkligen blivit jättegosiga efter vår resa.

Vi hade bokat en varsin klipptid i Bondi Junction.
På parkeringen på vår gata är det bara vita och silverfärgade bilar som får parkera tror vi. Det ser i alla fall så ut.

Söndag

I morse vaknade Åsa upp med halsont och snuvig näsa. Lill-Åsa gick upp och pressade en massa apelsiner, för färskpressad juice måste ju vara bra mot förkylning.
Ägg- och kaviarsmörgåsar är säkert också jättenyttigt.

Åsa gick och la sig efter frukost för att titta på ett avsnitt av Downton Abbey och sov sedan över tre timmar medan Lill-Åsa pysslade lite hemma. Nu tycker Åsa att hon mår en aning bättre.

Lill-Åsas arbetskamrater vill se henne med utsläppt hår för en gångs skull så idag har Åsa fönat och plattångat hennes hår.
Frisören gav henne nämligen mer en beach look med lockigt hår.

Så så här kommer hon se ut i håret när hon går till jobbet imorgon.

Mamma/sväris sa...

SnyggÅsa! Så otroligt lik lik din mellansyster. Passar bra i glasögon gör du också.
Ja, skönt att vara hemma igen fårstår jag. Och det tyvker nog killarna också som det ser ut! Så mysigt att få kela med sina mammor;-)

Det går väldigt fort och fel ibland (ofta)
Kram

Marie KJ sa...

Ja, jösses vilka kelsjuka katter. Pratade just med Lukas och deras Juni är ju lika dan. Vilken Åsa hade jobbat med Mats? Hans son är så lik Pontus på bilderna! Jag har aldrig sett Down Town Abbey men kanske hinner jag det nu när jag ska vara sjuk.

anna sa...

Vad fin du är u utsläppt hår åsa.

Gulliga bilder på katterna!

Vi har ju alltid åkt den vägen hem från Lanta. Alltid byte mitt i vattnet. Känns alltid lite läskigt att man inte ska få med sig väskorna.

Puss

mammaxtre sa...

Så fin i utsläppt hår. Väldigt lik en vän som jag håller mycket kär :-)

Lite sorgligt att lämna ert paradis tänker jag att det måste vara. Men vilken fin investering!

Så tuff blir jag aldrig att jag överlåter en främmande människa i Thailand att ta om hand mina väskor. Jag har sett för många filmer om väskor i Thailand :-)