november 12, 2014

Melbourne och tillökning i familjen

Lill-Åsa bloggar

Förra veckan…

Katternas nya favoritställe har blivit precis när man har kommit upp för trappan. Efter att vi kom hem från Thailand så ligger de aldrig i vår säng. Konstigt. När man tror att man börja känna dem så byter de rutiner.

Maverick älskar att gosa på kvällen med oss båda. Morris får man gå och hämta i köket om man vill ha någon kärlek av.

Maverick sitter även gärna i knäet när vi äter.

Fredag

Vi har för fullt förberett för en läkareximination nere i Melbourne och vid lunchtid i fredags flög jag och två stycken kollegor ner för att förbereda och genomföra examinationen. Det var över 30 grader när vi landande. Vi hoppade direkt in i taxin och åkte förbi hotellet, Melbourne kontoret, och sedan vidare till The Alfred Hospital, där examinationen skulle vara.

Hotellet var på gångavstånd från sjukhuset, The Alfred Hospital som är Melbournes äldsta sjukhus. Det märktes speciellt när man gick på toaletten som påminde mig om Jobsbo-skolans toalett på 70-talet. De här toaletterna hade inte blivit restaurerande under min livstid i alla fall…

The_Alfred_Hospital_Melbourne_1

Det är spårvagnar överallt så man får se upp.

På kvällen försökte mina kollegor (eller de är faktiskt mina chefer) få med mig ut på lite middag. Jag blev gråtfärdig av tanken då jag hade sett fram emot room service iklädd i hotellets badrock. Det är ju det bästa med att åka på jobbresor. Jag stod på mig och det är jag väldigt nöjd med för de hade sprungit ihop med en av läkarna nere i restaurangen och han var tydligen väldigt pratsugen.

Själv njöt jag av pizza och rödvin på mitt fina hotellrum. Nu kanske ni tror att jag hade sällskap på rummet eftersom det är två vinglas på bilden, men så är inte fallet. Jag beställde en liten flaska vin och de var slut så istället fick jag två glas vin. Jag lovar…

Ute var det fortfarande över 30 grader så tyvärr fick jag panik i den varma badrocken och fick nöja mig med mina pyjamasshorts. Det funkade också bra faktiskt.

Jag bodde på The Blackman och det var ett himla schyst hotell. Mycket konst överallt. Bakom filuren som hoppar rep var badrummet.

Alla rum hade egen ballis också.

Lördag

Det blev en tidig kväll då klockan ringde redan 05.30 på lördagsmorgonen. Även denna dag bjöd på fint väder. Inte för att man kunde njuta av vädret då det knappt fanns fönster där vi var och genomförde examinationen. Vid lunchtid hittade jag dock ett fönster.

Dagen gick jättefort och allt flöt på väldigt bra. Man springer och står hela dagen och inga raster finns det tid för så när klockan var strax efter 18.00 var det äntligen dags att åka ut mot flygplatsen.

Väl på flygplatsen hade jag en timme på mig innan flyget gick. Det fick bli en välförtjänt öl. Oj jävlar så god den var…

Söndag

Jag vaknade upp brakförkyld. Jävla Melbourne…Närå, det är nog inte Melbournes fel utan snarare min fru som var förkyld förra veckan. Vi gick i långsam fart mot Bondi Junction för lite lunch och veckohandling. På Grill'd har de fantastiska hamburgare.

Måndag-Onsdag

Vi har ju förstått att vi inte bor alldeles själva i huset. När man sitter i TV-rummet på övervåningen rafsas det från vinden. Förra veckan när vi tittade ut genom fönstret stirrade jag en possum-mamma och hennes lilla unge i ögonen. Hur söta som helst.

Igår när vi satt och kollade på TV så kom Gertrud och hennes lilla Gunnar klättrandes på fönstergallret. En riktigt stor och fin possum. Så nu är vi sex i familjen. Gudrun och Gunnar kommer dock aldrig ut förrän det blir mörkt. Gärna ska katterna ha gått in också.

Idag tog jag ut lite komp och slutade redan klockan tre. Då hinner man gulla lite med katterna innan det är dags för att blogga.

Morris älskar att bajsa i rabatten. Skönt för oss som slipper plocka upp det ur lådan. Det borde ju vara bra för blommorna också tycker man…

Så här såg min fru ut i morse när vi gick till jobbet. Nu när hon har börjat på nya jobbet kliver vi av tåget på samma station och det är jättemysigt för då får jag få sitta närmast fönstret Blinkar

Åsa har ju bara jobbat tre dagar på nya jobbet, och det känns jättebra tycker hon. Hon berättar nog mer på helgbloggen.

Vår trädgård doftar ljuvligt för tillfället. Grannen har en jasminbuske som börjar klättra över till oss.

Så nu när vi öppnar bakdörren på morgonen för man en doft av jasmin mot sig. Vi klagar inte.

Idag är det bara 35 dagar kvar tills vi åker till Sverige.
Helt galet overkligt!
Man skulle ju tro att det inte ska kännas så overkligt att åka just till Sverige där man spenderat största delen av sitt liv. Eller det kanske är just därför det känns overkligt.