november 26, 2014

Husvisningar och 3 veckor kvar till Sverige

Lill-Åsa bloggar

Lördag

I vanlig ordning blev det frukost i trädgården. Det är så mycket fruktkött i apelsinjuicen så att det nästan är som att äta en fruktsallad.

41

Efter frukost tog vi bussen mot stan och Darlinghurst. Vi hade en massa husvisningar planerade. De är ju så förbannat roligt att gå på och dessutom är det ju gratis nöje.

43

Efter den första visningen, som inte gjorde några större intryck på oss, hade vi tid för en kaffe innan vi gick vidare för husvisning nummer två.

42

Det huset hade inte kunnat haft ett bättre läge. Underbart lugn gata en stenkast från stan.

53

Vi trodde att den skulle vara skitful för den var ganska billig. Den visade sig vara jättefin. Ett minus var konstverket på väggen, men där skulle man kunna hänga något fint tygstycke över. Åsa tyckte till och med att det var ganska fint. Det man inte ser på bilden är att det är öppet tak där konstverket och det lite fula golvet är.

main

Utsikten från altanen. Huset hade tre våningar. Högst upp skulle vi ha använt som gästrum, på andra våningen var det ett sovrum och ett stort badrum och en altan och längst ner kök och vardagsrum.

52

Sedan gick vi i rask takt mot Paddington och husvisning nummer 3.

49

Huset låg på en tyst gata jättenära Oxford Street.

44

50

Det var också jättefint hus. Nedervåningen var perfekt. Tyvärr var sovrummen på övervåningen väderlösa. Små, utan dörr och inte en endast garderob.

94123955pifs20184915

Det blev en till visning också, men den imponerande inte på oss. Det bästa med alla visningar var att vi tyckte båda två att de två billigast var de två finaste. Det här kommer bli skitbra efter årsskiftet.

Efter allt spring mellan alla visningar var vi varma, hungriga och törstiga.

45

Det blev kall öl och mjuka tacos med pulled pork.

46

Sedan åkte vi hem och klippte gräset och satte upp lite mysig belysning.

47

Söndag

Anna ordnar varje år en liten glöggtillställning i parken. Himla mysig tradition. Söndagen var väldigt varm och vi kröp längst husen för att söka skugga på vägen till parken.

48

På glöggtillställningen var det mycket trevliga människor och hel del nya ansikten. På vägen hem hade vi tur och fick skjuts av Lotta, som visade bo granne med oss i stort sett. Det var en himla tur för min telefon hade glidit ur fickan och blev kvar i hennes bil och det blev ingen lång promenad för att få tillbaka den.

55

På jobbet går det fortfarande bra. Ingen har fått sparken på ett par månader och det känns ju skönt. Årets sista examination som jag var med att koordinera i Melbourne är också avklarad. Nästa år har vi 21 examinationer och årets först inträffar under en långhelg i januari i Melbourne. Den åkte jag också på. Kändes ju lite tråkigt att jobba på en lördag när man annars skulle vara ledig lördag, söndag och måndag. Det löste sig dock hur bra som helst. Jag tar med mig frun och gör en långhelg av det. Om man bor i Bondi är det jättelätt att få kattvakt. 24 åriga Amanda på min avdelning började nästan gråta av lycka när jag frågade henne om hon kunde tänka sig bo här då. Vår favoritkattvakt Alice kunde tyvärr inte då hon är den största sportfantast som finns så hon kommer också vara i Melbourne då. Melbourne Cup är tydligen året händelse enligt henne.

För Åsa går det jättebra på nya jobbet. Hon hade något möte ikväll så hon blir lite sen. Men snart ska hon blogga om det nya braiga jobbet. Nu ringde hon just och sa att hon skulle gå förbi och köpa sushi. Verkligen skönt för jag är så trött på att laga mat. Jag har ingen fantasi heller så det blir kyckling, ris och grönsaker eller spagetti och köttfärssås, måndag till fredag. Det blir ju väldigt bra matlådor men väldigt enformigt. Tips på vardagsmat emottages gladeligen.

Om exakt tre veckor vid den här tiden sitter vi på flygplatsen och ska gå ombord på planet om en timme. Vårt Sverigeschema är nu maxat och vi har luncher och middagar planerat i stort sett varje dag.

6 kommentarer:

eastcoastmom sa...

Glögg i parken verkar perfekt!
Så ni kollar nytt boende, håller med om att det är kul att kolla hus.

Mamma/sväris sa...

Tänk snart är ni här:-) Jag har börjat förbereda så smått. Era ytterkläder, kängor, jackor mössor,är framme, handskar/vantar kanske systrarna håller med?
Vilken go frukost. Samma som mig;-)
Ja jag skulle också vilja gå på husvisning. Den med väggmålningen var väl fin, tycker jag.
Kramar

Anonym sa...

Vad roligt det skall bli att få träffas. Vi ser fram emot det väldigt mycket.Kram Birgitta

Marie KJ sa...

Jag tyckte nog att den där väggmålningen var cool!

Anonym sa...

Jag har aldrig varit på husvisningar, jo i det hus jag bor förstås :) Vad spännande att ni ska köpa ett eget hus. Det finns så många charmiga "brittiska" hus hos er, och fina färger har de :)
kram
Gun

Anonym sa...

ps
Middags förslag:
Soppor; broccoli (10-15 minuters tillagning), potatis och purjolökssoppa-supergod den med.
torsk på spenat bädd med creme fraich och permensan täcke.
puss
Gun