januari 01, 2013

Nu är de här! Och har varit det ett tag…

Lördag

Vi åkte ut mot flygplatsen och mötte Marie och Magnus i lördags morse. Deras resa hade gått bra även om de höll på att frysa av sig kroppsdelar på Beijings flygplats som tydligen är svinkall.

Vi tinade därför upp dem med en promenad ner till Coogee. Det är tydligen ganska skönt att stoppa flygplanssvullna fötter i kallt havsvatten.
Marie hade tittat på flygplanskartan och ju konstaterat att havet utanför Australien heter Pacific Ocean. Men vad heter det på svenska, tänkte hon. Hon döpte då om Stilla Havet lite käckt till Pacifistiska havet. Så nu kallar vi det alla för det.

Han ser ganska nöjd ut, herr Jönsson.

Sedan tog vi bussen in mot stan där vi åt lunch på Operabaren. Satt länge i solen vilket satte sina spår hos oss alla fyra.

photo (107

Vi hade så himla mysigt så vi fortsatte vidare till The Rocks där vi satte oss på en skuggig uteservering. Inte helt fel.

När vi kom hem fick det bli en skön stund på terassen. Magnus var den enda som valde att sitta i solen.

photo (108

Magnus åkte på att grilla men med en öl i handen verkade han inte ha så mycket emot det.

Efter middagen frågade vi paret Jönsson om de orkade se På spåret trots jetlagen. Jorå, visst ville de det…

photo (109

Vi är väldigt imponerade av dem för det var i stort sett den enda jetlag de hade. Sen dess har de orkat stanna uppe lika länge som oss. Och sover bra om nätterna gör de också.

Söndag

Tanken var att vi skulle på en båttur med stopp på pubar runt Sydneys hamn. På grund av något strul vid bokningen får vi vänta med denna upplevelse ett par veckor. På grund av den planerade aktiviteten var vi alla för varmt klädda och jeansen klibbade skönt på benen i slutet av dagen.

Det fick bli en promenad från Circular Quay till Darling Harbour istället.

En mysig lunch på Cargo Bar och sen en långsam promenad tillbaka mot bussen vid Hyde Park med ett litet ölstopp på vägen.

På kvällen beställde vi hem thaimat till oss alla sex som vi intog på terassen.

Måndag och Nyårsafton

Vi kände alla fyra för en picniclunch i Centennial Park. Vi gjorde kycklingwraps och fyllde en kylbag med kall dryck.
Tyvärr har Marie lidigt av en väldigt öm axel under hela resan. Hon har varit till doktorn som tror att hon har en trasig ledkapsel i höger axel. Hon gör därför allting med vänster arm och har ibland vansinnigt ont. Nu håller vi tummarna för att den skärper till sig en aning.

Marie och Magnus under ett träd som Gun kallar Avatar-träd.

På väg in bland flying foxes.

Magnus satte ihop en trerätters nyårsmiddag som inte gick av för hackor. Mycket gott.

photo (110

Systrarna tittar på fyrverkerierna klockan 21.00

Och midnatt.

God fortsättning på 2013!

Imorgon tar vi bussen till Canberra och kommer tillbaka till Sydney på fredag. Under tiden tar killarna hand om lägenheten. Hoppas vi.