januari 05, 2013

Canberra

Onsdag

Vi tog bussen på förmiddagen. En smidig resa på ca 3 timmar i sydvästlig riktning.

När vi kom fram letade vi upp lägenheten vi hyrt i Argyle Executive Apartments som låg väldigt nära citykärnan.

Vi gick sen ut och åt lunch på en uteservering som vi hittade efter en stunds letande. Canberra var nämligen tämligen öde och stängt. Vi fick sen veta att typ hela stan drar ner till kusten över jul och nyår.
Stället vi till slut hittade hade god mat och kall öl. De andra två gästerna på stället visade sig vara från Dalarna…

På kvällen var det dags att äta igen. Det var faktiskt en hel del folk på Hog’s Breath så där slog vi ner våra rumpor och beställde in några förrätter att dela på.

Kvällen avrundades med kortspel i lägenheten.

Torsdag

Den mest kulturella dagen i hela vårt liv tror vi. Två museum på samma dag. Det är fler museum än vi besökt under hela förra året. Och året innan dess.

Först ut blev det National Museum of Australia där vi fick lära oss om aboriginals och om invandringen från Europa.

Ett väldigt fräscht, stort och modernt museum.
En uteservering hade de också som besöktes för lunch.

Åsas pass går ut i juni så det passade bra att kvista förbi ambassaden för att fixa ett nytt.

photo (8)

Sen tog vi en taxi till War Memorial. Utsikt över Capital Hill från ingången.

Mycket imponerade museum som vi ska besöka med Poppe någon gång framöver. Man fick se alla krig som Australien har deltagit i, vilket är typ alla krig i historien.

Middag intogs på PJ O’Reilly och sen en repris på kortspelandet.

Fredag

Dags att åka hem till Sydney igen. Vi hann med en fika innan bussen. Vi skulle inte vilja bo i Canberra och att stanna där i två dagar kändes alldeles tillräckligt men vi hade ändå väldigt mysigt under våra två dagar.

Systrarna på väg mot bussen.

Hemma i Randwick igen och middag med killarna.

Vi hade fått paket när vi kom hem! Tusen tack familjen Eckerström för att ni tänker på oss. Puss på er och tack för det fina fotot på Josephine.

Lördag

Alla som kommer hit kommer behöva gå på Coastal walk. Idag var det dags för paret Jönsson att få svettas lite längs vattnet. Kanske lite i varmaste laget men ölen smakade desto godare när vi kom fram till Bondi Beach.