december 21, 2009

Julstämning i kubik

Åsa skriver.

Jag sitter här i morgonrocken och njuter av att göra allting lite långsammare än vanligt. Jag låg kvar en extra stund i sängen och njöt av den isande vinden som kom in från den öppna balkongdörren och av den tända julgranen.
Sen en lång frukost framför Nyhetsmorgon med juice och annan lyx. Det enda som saknas för att lyckan ska vara total är Lill-Åsa och Pontus. Lill-Åsa är på jobbet och Pontus är hos sin kompis Ricardo i Bjuv och hälsar på.

Veckan som har gått har varit mysigt snöig och vi känner oss lyckligt lottade som får en riktig vinter och jul innan vi åker till värmen.

Vi klädde granen och tog fram de sista julsakerna. Myyysigt.

Lilla julafton 003

Lilla julafton 005

Lilla julafton 004

I måndags gjorde jag en sak som gav mig så dåligt samvete att jag knappt sov sen på natten. Jag skulle klippa/raka Pontus i vanlig ordning. Jag ställde in klippmaskinen på 9 som vanligt och han blev jättefin och hoppade glad in i duschen. Jag gjorde rent maskinen enligt konstens alla regler och satte mig fram TVn. När han kom ut efter en rekordlång dusch såg jag att han hade en lite ojämn tofs högst uppe på huvudet och tog därför fram maskinen på nytt. UTAN ATT SÄTTA DIT MUNSTYCKET! Resultatet blev att han nu har 3 mm kort hår på hela hjässan och att han fick välja en ny mössa när vi åkte in till stan dagen efter. Han tog det hela med fattning och nu kan vi skoja om det men shit vilket dåligt samvete jag fick.

I tisdags var det dags för återbesök hos Wasavaccination för att ta andra dosen av Twinrix. Hon som delade ut sprutan denna gång var en effektiv dam och hon tryckte in vaccinet med sån kraft att tårarna steg i ögonen på oss alla tre. Vilken skillnad mot upplevelsen från första gången! Ja ja hon försökte nog bara vara effektiv och inte låta stackarna i väntrummet vänta längre än nödvändigt.

I torsdags hade vi en liten julafton med Pontus och han fick sina julklappar av oss då vi ju inte ses under själva julen. Han fick ett nytt spel till sitt PSP och 1500 BHT att köpa något kul för i Thailand där ju pengarna som bekant räcker till mer än här hemma.

I fredags tackade jag mina kära kollegor för den här tiden (för andra gången) och med en svag känsla av overklighet åkte jag hem för fredagsmys. Tänk att jag inte ska jobba på 3½ månad…

Vi har en tradition att träffas för Lilla julafton med Lill-Åsas familj och i lördags var det dags igen. Alla familjer bidrar med något till julbordet och alla har med sig egen dryck. Väldigt smidigt och praktiskt. Vi kom inte på något juligt att ta med oss då allt redan verkade vara planerat så fin. Lill-Åsa kom då på att vi kunde ta med oss en Feliz Navidad-gratäng! Med andra ord en nachogratäng…

Lennart och Karin kom och hämtade oss vid porten och vi åkte längs snöiga, krokiga vägar till Grödby. Huset var fint julpyntat och snön låg tjock utanför.

Lilla julafton 025

Ubbe jobbade intensivt i köket och Lennart höll honom sällskap.

Lilla julafton 020

Delar av familjen Kilström-Jönsson.

Lilla julafton 022

Pappa och dotter bakom all dekoration.

Lilla julafton 023

Lennart och Karin.

Lilla julafton 042

När vi ätit färdigt bjöd Gun och barnbarnen på årets julhöjdpunkt. Luciatåget! Håll tillgodo.

Lilla julafton 037

När barnen gjort sitt ville ju inte Marie vara sämre. Utan sång, dock.

Lilla julafton 044

Lill-Åsa pussar på Sofis son, Erik.

Lilla julafton 045

Till fikat blev det julklappsutdelning. Gun hade lottat vilka alla skulle köpa en julklapp till och den ska kosta runt 100 kronor. Det som nästan är viktigare än presenten är rimmet.
Här öppnar Erik sin bil. 

Lilla julafton 038

En jättemysig kväll avslutades med att vi fick skjuts hela vägen hem av Lennart och Karin. Tack igen för skjutsen och tack Gun och Ubbe för en bra fixad kväll!

Igår när Lill-Åsa jobbat klart träffades vi på Filmstaden Sergel för att se sista Millennium-filmen. Otroligt bra film och man riktigt njuter i slutet…

2 kommentarer:

Marie KJ sa...

Det enda dåliga med millenium filmerna är väl att man redan sett dom :o)

Anonym sa...

JA, vilken trevlig "minijulafton",
Svårslaget, tänk er en riktigt stor Italiensk familj. Kaos, högljutt och massor av kärlek. Ungarna far som skållade råttor runt bena och det är inte lätt att veta vem av dom det är. Men Gud så mysigt.
Kram mamma,svärmor,mormor, gammelmormor,Plastmormor
/Kärt barn har mååånga namn