augusti 18, 2015

Resan till Hawaii del 1 av 3

Fredag (två gånger)

Åsa jobbade hemma och Lill-Åsa och hennes kollega Alice kom hem klockan 17.00. Alice var katt- och husvakt åt oss när vi åkte till Koh Lanta förra året. Hon älskar våra katter och kärleken verkar vara ömsesidig.

Katterna låg gömda under bäddsoffan i gästrummet när vi åkte men redan i taxin kom det ett foto på Maverick från Alice där han var på väg nerför trappen. Så modig kille :)
Så skönt att veta att de kände igen henne redan innan vi hade lyft. Våra annars så mesiga killar…

Taxiresan tog en hel evighet i fredagsrusningen. Tur att vi var ute i god tid som vanligt.
När vi äntligen kom fram till flygplatsen blev det ännu mera väntan. Incheckningskön var hur lång som helst och dessutom helt stillastående.
Efter säkerhetskontrollen var därför inte mycket tid kvar. Vi hann dock svepa ett glas bubbligt för att fira Annas födelsedag. Inte för att vi alls ville men hon fyllde ju trots allt år ;)

Väl på flyget var det otroligt trevlig personal och jättegod mat. Vi kan verkligen rekommendera Hawaiian Airlines.

På fotot ser ni vårt flygplan närmast.

Framme i Honolulu var klockan bara fredagsförmiddag. Så konstigt då vi åkte från Sydney klockan 21.40 på fredagskvällen.
Två fredagar på en vecka är inte fy skam.

Flygningen tog ca 10 timmar och vi landade i ett varmt Honolulu.

I väntan på att vi skulle få checka in på The Ilikai åt vi lunch på hotellrestaurangen. Det här är utsikten från restaurangen.

När vi satt och åt fick vi ett meddelande från ägarna till lägenheten att den nu var färdigstädad.

Lägenheten låg på artonde våningen med en svindelframkallande utsikt.

Hotellet, liksom nästan hela Honolulu andades 80-tal. Väldigt få byggnader ser ut att vara byggda efter 1990.

När man kommer till ett ny stad har man ju ingen aning om hur kvaliteten på kranvattnet är. Törstiga som galningar googlade vi. Mycket bra vatten på Hawaii. Bland det bästa i världen.

Lill-Åsa var i akut behov av flip flops då hennes fru hade förbjudit henne att ta med sig hennes crocs…
Åsa behövde dessutom en ny bikini. Något som visade sig vara lättare sagt än gjort.

Det visade sig att vi bara hade tio minuters gångväg till världens största utomhusshoppingcentrum. Livsfarligt…

Lill-Åsa hade mer framgång med att hitta flip flops och köpte två par.

Framåt middagstid började vi känna av sviterna efter resan så vi gick ut och åt middag lite tidigare än vanligt. Ett ställe bara mittöver gatan som hette Buffalo Wild Wings.

20150807_184238

Ett ställe som kändes väldigt äkta amerikanskt. Stora öl och amerikansk meny.

20150807_184507

Tillbaka på hotellet där vi somnade ovaggade.

20150807_202351

Lördag

Vi vaknade utvilade efter 11 timmars sömn. Vi sov nämligen inte så bra på flyget då vi satt bredvid en väldigt olycklig liten bebis.

Då Åsa inte hittade någon bikini för hennes stora tuttelituttar dagen innan fick det bli ett till desperat försök till.

Här är vägen till Ala Moana Shopping Center

Ett fantastiskt köpcentrum med 290 butiker.

Vi började med lite frukost i en food court.

Till slut hittade Åsa sin bikini! Tack Macy’s

Det blev sen en taxi till berömda Waikiki Beach.

20150808_123139

Vi har inte legat på en sandstrand och solat sen 1999. Vi har gått powerwalks på stranden eller legat i skuggan. Detta beroende att solen har känts alldeles för varm i både Grekland, Australien och i Thailand.
Klimatet på Hawaii var HELT underbart!! Det bästa klimatet vi någonsin upplevt. Runt 30 grader men konstigt nog inte alls panikvarmt. Inte speciellt hög luftfuktighet så det har nog med det att göra.

IMG_7728IMG_7740IMG_7731IMG_7732

Så vi låg faktiskt i solen och njöt. Med bad var tionde minut. Då visade det sig att det inte räckte att vi hade smörjt in oss lite slarvigt med SPF 15 på morgonen… Det blev vi smärtsamt medvetna om lite senare på kvällen.

Lunch intogs på Cheersburgers in Paradise som låg precis vid stranden.

20150808_144453

Kokosräkor är en stor sak på Hawaii och finns på de flesta menyer. Väldigt gott!

20150808_145214

Wiki var ingenting vi ägnade oss åt på semestern.

Sen blev det en öl på The Cheesecake Factory. Ja vi vet att det låter konstigt att dricka öl där men vi var inte så sötsugna.

20150808_155022IMG_7736

Vi gick runt lite i området. Här är Hard Rock Café

IMG_7737IMG_7738IMG_7739

Vi tog en taxi hem och läste Kitty News från Alice på balkongen. Hon skickade oss regelbundna mailuppdateringar om hur hon och katterna hade det.
Mycket uppskattat!

FB_IMG_1439091508381

Lite uppfräschning och sen iväg på en promenad längs stranden.

Såna här lyktor finns tända precis överallt. Känns lite öråd på Robinson och bidrar med mycket mysig stämning.

IMG_7741IMG_7742IMG_7743IMG_7754IMG_774620150808_185819IMG_7748IMG_7749IMG_7751

Framme på Tropics Bar and Grill åt vi middag i ett eget bås. Så väldigt amerikanskt.

Vi gick sen till ABC shops som är en kedja som finns preciiiiis överallt. Där kan man köpa alltifrån souvenirer, solskyddsfaktor, mat och dryck.

Vi köpte hem lite av den lokala ölen som Helén hade tipsat om.
Snyggaste etiketterna vi någonsin sett och ölen var också jättegod.

Utsikten från vår balkong var superhäftig men ljudnivån var ganska hög fast vi bodde på artonde våningen.

Vi återkommer med del 2 av 3 om vår Honolulu-resa.