augusti 23, 2015

Resan till Hawaii del 3 av 3

Torsdag

Klockan ringde 7.15 denna morgon eftersom vi skulle iväg på en snorkelutflykt.

Vi blev upphämtade av Mandy som skulle vara vår guide på båten. Efter en timmes bilfärd kom vi fram till hamnen.

Vi bytte om till bikini och fick både flytvästar och snorkelutrustning. Vi valde att åka med det här bolaget då de satsar på små grupper och att känslan på båten ska vara “friends taking friends out”.

Här stiger vi ombord på båten. Eller vi har redan stigit på och sitter längst fram.

4(1)

Förväntansfulla Åsor.

38(1)

Vi hann inte åka mer än ett par minuter förrän kapten stannade båten. En grupp på 50 spinner dolphins lekte precis bredvid oss.

19(1)

Vi fick se dem skruva i luften. Det är därför de heter spinner dolphins fick vi lära oss.

27(1)

Sen hoppade vi i vattnet och kunde komma dem riktigt nära. En gång kom två stycken så nära att vi hade kunnat sträcka ut armen och tagit på dem. Så galet häftig upplevelse!

Lill-Åsa fick också komma väldigt nära en havssköldpadda.
Alla fotografier är tagna av fotografen Paul som följde med. Vi har fått ca 100 foton skickade till oss men då vi har vi bikini på alla bilder är vi lite selektiva… Tjocksmockar.

188190

Här är vi. Tjocksmockarna.

208

Så här åkte vi mellan snorklingarna. Sittandes på sidan på gummibåten. Hur roligt som helst. En annan gång vi fick allihopa hänga i en lina bakom båten medan den körde.

104

På vägen hem gasade kapten på lite mer och vi satt längst fram och tjöt av glädje i vågorna. Som att åka berg-och-dalbana. Barnsligt kul!

När vi kom i land fick vi lunch på The Spinners Café som vi hade förbeställt innan vi gick ombord. Hela turen var välorganiserad och väldigt rolig!

Hem och duscha av oss dagen och sen iväg mot The Beach Walk. Vi kunde från vårt hotell gå via stranden och komma in till mitt i smeten.

IMG_7826IMG_7827IMG_7828IMG_7830

Vi satte oss på balkongen till Cheese Burger och tog en öl.

Vi kollade lite affärer men shoppade faktiskt ingenting denna dag.
Kors i taket. Det måste ha varit tröttheten efter snorklingsturen.

Det blev sen en väldigt god middag på PF Changs. Vi åt dumplings, vårrullar och revbensspjäll.

Sen tog vi strandpromenaden hemåt mätta och belåtna, men en sängfösare ville vi ju ha.

Tropics blev vårt favoritställe längs stranden.

En GT fick det bli.

Fredag

Vi hade inte frukost hemma så att det räckte alla dagar så vi gick till Ala Moana och satte oss i food courten och köpte yoghurt på Jamba Juice. Den här bilden på Lill-Åsas frukost har vi snott från deras hemsida. Det var en acai bowl med soyamjölk med blåbär och bananer.
Väldigt gott.

Efter extrem shopping igen blev det lunch på Californa Pizza Kitchen. Lövtunna pizzor med god fyllning. Och till det varsin Blue Moon. Blue Moon är en veteöl med lite apelsinsmak. Helt ologiskt att vi skulle tycka om den men det gjorde vi!

20150814_140825

Efter mer shopping gick vi hem för att utforska poolen.

Det var lite väl intensivt där. 250 skvättande småbarn och en ljudvolym därefter. Det behöver man inte stå ut med när man är tant…

Vi såg väldigt många regnbågar under vår resa.

Hawaii är liksom känt för sina regnbågar och har dem till och med på sina registreringsskyltar.

Vi har ju en liten tradition att hitta ett fredagsställe. Vårt fredagsställe i Honolulu är därför utsett. Det blev Buffalo Wild Wings som vi även besökte vår första fredag.

Lördag

Vi hade kvällen innan märkt att de glömt att ta bort säkerhetsbrickan på en tröja som Lill-Åsa hade köpt. Vi fick därför gå tillbaka till Ala Moana ännu en gång.

Vi upptäckte då dessutom att vi missat en hel gång i köpcentrumet. Resulterade ju självklart i mer shopping.

Sol och bad på stranden vid hotellet. Den här gången utan att bränna oss.

Lunch på uteserveringen på Tropics med en asgod hamburgare.

Sen gick vi hem för att packa och förbereda oss för hemresa.
För att ni ska förstå hur gammalt hotellet kändes så ta en titt på telefonkiosken. Charmigt.

Det fanns gott om affärer på hotellet. Faktiskt inte så dyra heller. Väldigt smidigt när man upptäcker att mjölken är slut. Eller ölen.

På väg upp mot artonde våningen efter solandet.

Ombytta och redo för sista middagen i Honolulu för den här gången.

Vi gick till Yardhouse igen. De har hur många ölsorter som helst och även god mat visade det sig.

20150815_183330

Dock amerikansk storlek på portiererna. Det här ska föreställa två förrätter.

20150815_185435

Bästa platserna fick vi också. Ett litet eget bås. Dessutom hade vi en väldigt trevlig servitris. Hon kom från Kalifornien och hade precis kommit till Honolulu. Över huvud taget var folket väldigt trevliga och lättpratade utan att vara så där amerikanskt ytliga.

Hem för en drink och stödanteckningar för bloggen.

Ja det var den resan! Honolulu kan vi verkligen rekommendera.
Som ett mini New York fast med otroliga ständer och 30 gradig värme.
Det är väldigt skönt att varva att springa i affärer med att lata sig på stranden. Perfekt kombination.

Vi kommer åka tillbaka när det är dags att piffa upp garderoben igen!

Anna sa...

änligen har jag tid att läsa ikapp. KUL!

WOW!!!! Jisses vilken upplevelse men så otroligt kul att ha foton tagna på en när man inte har koll men också tillsammans. Man kanske alltid skulle ha en fotograf hängandes med en;)
Så coolt hur högt han hoppar delfinen.
Vi hade ju en sköldpadda som simmade med oss på Vanuatu så nära, samma storlek som Tilda. En av mina top ten naturupplevelser.

Fina klänningar Åsa!

Älskar hur det ser ut som San Fransisco på något sätt. Trodde det skulle se omysigare ut och rätt plastigt. Undrar vart jag fått dem tankarna ifrån. Har så många kompisar som i princip alltid åker dit som alltid är lika nöjda.
Så glad att ni är nöjda och kul med shopping!

LÄser vidare nu. Puss

Mamma/sväris sa...

Åh så många fina klänningar du shoppat, Åsa.
Så fantastiska upplevelser ni fått varit med om!
Kramar
Ps Vilken tur att ni laddat upp med sol och fått massor av energi. Läste just på fb om regnandet och översvämningen. Sån dj-a otur. Nej, jag håller med er, vatten är inte ert element.
Lycka till och när jag ändå är i farten och önskar något,
tänk om den lägenheten med havsutsikten vore min. Ojojoj så himla fin!
Puss puss

Hej finisar 😘
Ligger på spikmattan och läser er blogg. Jag har aldrig varit intresserad av att åka till Hawai men efter er resa så är jag ju det 😃. Det verkar ju super mysigt, just blandningen an stadssemester och badsemester. Förstår att ni vill tillbaka.
Såg att ni börjat med ww, jag har börjat med 5:2 ( fast kör 4:3 de veckor det funkar) och tar promenader (på grusvägar) och yogar.
På tal om barn. Jag har ju haft Zelda fredag till lördag och är helt såsig i huvet ett helt dygn efter det, haha. Helt underbar människa lilla Zeldisen men skrik på nätterna knäcker lätt en tant 😂😃