april 28, 2014

Högt blodtryck och tillökning i familjen

Vi har haft långhelg här i Australien. I fredags var det ANZAC Day så då fick vi vara lediga från jobbet. Det tycker vi är himla trevligt.

Vi träffades därför upp på torsdagskvällen efter jobbet och tog en öl innan vi åkte hem. Vi provade en ny tak-pub då det var rena rama sommarvädret.

unnamed (10)

På fredagen vaknade vi upp till skitväder. Det fick bli en sväng till Bondi Junction för lite shopping. Lagom när vi kom fram började solen att skina. Vi hade behov av ett litet lampbord i hörnet av TV rummet och vi hittade lite småsaker på Kmart. Billigt och bra. Vi hann också skypa med mamma/sväris i Sverige på kvällen.

unnamed (12)

På lördagen gick vi till The Spot och gick på bio. Vi såg The Other Woman som faktiskt var riktigt rolig. Över förväntan faktiskt. Tjejfilm med många gapskratt. Den får tre plus.

MV5BMTc0ODE4ODY1OF5BMl5BanBnXkFtZTgwMDA5NjkzMTE@._V1_SY317_CR1,0,214,317_AL_

Igår regnade det i stort sett hela dagen.

unnamed (14)

Tur att vi har ett mysigt TV-rum att spendera dagen i.

unnamed (13)

Vi satt vid middagen igår och pratade om att vi skulle vilja sätta upp lite kakel i huset i Thailand. Typ så här skulle ju kunna bli snyggt. Eller kanske brunt och limegrönt. Vi skickade i alla fall iväg ett mail till vår agent på Koh Lanta för att höra om hon kunde hjälpa oss med det lilla projektet.

unnamed (11)

Idag så har jag använt mig av min första sjukdag sedan jag började på colleget. Vi hade en läkarundersökning hela familjen för att kunna få permanent uppehållstillstånd. Först var det lungröntgen. Jag fick göra det tre gånger för de blandade ihop oss Åsor då vi ju heter samma sak och de skickade iväg min röntgen i Åsas namn. Sedan var det mätning, vägning, syn-koll, blodtryck och urinprovtagning. Sedan var det dags att lämna blodprov innan vi slutligen fick träffa en doktor. Åsa och Pontus mådde fint även om de har lite trasig handleder för tillfället. Jag hade lite för högt blodtryck, men det ska nog inte var någon fara för visumet, men jag måste gå och kolla upp det igen tydligen.

Vi har ju varit lite sugna på att skaffa katt en längre tid. Åsa har faktiskt varit riktigt tjatig. Pontus har ju varit allergisk och då är det ju inte speciellt schysst att skaffa små hårbollar. Vi får inte heller ha katt i huset och om de kommer på att man har det kan man få flytta ut. Vi känner båda att livet är kort och man kan ju dö av högt blodtryck imorgon så va fan… Vi får väl köpa ett litet hus eller något om vi blir avslöjade. Jag är ju dock himla svensk och har väldigt svårt att bryta mot lagar och regler. Men ska man bo här är det nog bra att vänja sig av med det en aningens. Vi vet att det finns både katter och hundar i huset så vi får väl ljuga som alla andra helt enkelt.

Idag hade vi besiktning av lägenheten. De görs en gång om året och då får man inte ha katt. Tur att de inte de små kissemissarna anländer förrän i morgon då…

5 kommentarer:

Marie KJ sa...

Åh, har ni redan köpt/beställt/bokat katter?! Åh, vad spännande!
Högt blodtryck är från Larssonssläkten, det har nästan alla där. Till och med kusin Eva som är så smal (övervikt ökar risken för högt blodtryck annars)Inte så bra. Börja träna, det sänker också trycket.

Vi har rena rama sommarvärmen här i Svedala fast det bara är April, men det lär vända redan till Valborg :)

Kram Kram

eastcoastmom sa...

Katter, hoppas på bilder så man får se de små liven!!!

Mamma/sväris sa...

Oj så spännande med katter i huset! Det har ni ju pratat länge om!
Kakel i limegrönt låter vääääldigt snyggt! Påminner mig om mitt förra kök. Man blir glad bara man ser den färgen.
Hoppas du sköter kontrollen av blodtrycket nu Åsa. Men det kanske bara var nerverna som spökade. Säger som Marie, börja motionera, det räcker kanske med att gå lite längre sträckor så ska du se! Var rädd om dig för det är jag!
Kramar från mig



Anonym sa...

Hej :)
Ja du får nog bli lite mer olaglig ;) katterna får väl bo hos grannen när ni har besiktning :D
Det var värst vad mycket spring det är till vårdcentral för er del ;) Bra att bli besiktad mellan varven. Kan det inte varit högt blodtryck pga allt röntgen strul?
Kram till er alla
Gun

Anna sa...

Trist med blodtrycket Åsa. Var försiktig med salt bara gumman så går det säkert ner. Byt till örtsaltet som finns på hälsoavdelningen Herbarme tror jag det heter, det smakar godare ändå.

Nu har vi nedräkning tills imorgon.
Puss