december 22, 2013

Ingen julstress här inte!

Veckorna som gått…(Lill-Åsa som skriver)

Ja, det händer ju en massa saker och dåliga på att blogga är vi också. Oskar har flyttat till Redfern (men är för tillfället i Melbourne), Axel har åkt hem till Södertälje och Pontus har blivit av med jobbet då butiken stängde igen. För oss Åsor lunkar det på i vanlig takt.

Jultraditionerna är lite olika på de olika jobben som jag varit på här i Sydney. På det nuvarande jobbet drällde julklapparna in hela veckan och då har man ju inget direkt val än att gå ut och köpa julklappar till alla de andra tjejerna. I alla fall om man vill att de ska tycka om en lite grann. Jag köpte en stor korg med olika saker från Body Shop, så fick de ta vad det ville. Jag är inte så bra på det här med presenter, men det blev uppskattat. Här sitter jag på lilla kontoret med några av mina julklappar.

unnamed25

Av Kim fick jag en fin ljusstake från Kicki K. Kul med svensk text på lådan.

unnamed 26

På onsdagen hade hela utbildningsavdelningen julfirande och då kom min jobbarkompis på att hon kände en tjej som nog var från Sverige som också jobbade på colleget. Eller så var hon från Schweiz. Jag förklarade att skillnaden var ganska stor, men hon chansade på att det var Sverige och så var fallet. Melissa hette hon och hon var uppväxt i Huddinge och Täby, men flyttade till Kanada när hon var typ 14 år. Hon var så väldigt ivrig på att få prata svenska så vi bestämde träff på torsdagen, men en tredje kollega från colleget, som heter Mikaela och ursprungligen är från Finland. Mikaela är gift med en tysk och ville också öva på sin svenska. Jag kände mig helt plötsligt som ett proffs på svenska. Vi satt och babblade svenska och åt sushi i sommarvärmen och hade hur trevligt som helst. Vi ska försöka hinna med en lunch till innan Melissa flyttar tillbaka till Kanada i mitten av januari.

unnamed 42

Den här står nere vid Circular Quay och är fylld med cigarett fimpar. Lite fin på något sätt.

unnamed 44

Vi hade missat ett avsnitt av på “På Spåret”, så vi hade ett avsnitt både i fredags och lördags. Trevligt.

unnamed 40

Idag åkte vi in till stan för lite shopping. Varmt men som tur lite soldisigt, så det blev inte så panikvarmt.

unnamed 27

Julgran på Oxford Street.

unnamed23

David Jones julavdelning.

unnamed 41

Vi fick tag på allt vi ville och lite till. Jag älskar t-shirts-modet som börjar komma nu. I många år har de haft som gummikvalitet i alla tröjor som gör att det smetar sig kring kroppen och det tycker jag inte om. Nu börjar det bli populärt med stora t-shirts i tunn gummifri bomull. Det fick bli en blå till Oskars 25-årsdag imorgon och en röd (fast min fru säger att den inte är röd utan orange. Jag börjar tro att hon börjar bli färgblind) till julafton.

unnamed 24

Igår hade vi en mysig dag. Vi var båda till frisören. Vi kom på att jag inte varit till frisören på ett år och att det nog nu var dags. Åsa fick en keratin behandling så hon fick jätterakt hår. En sådan behandling tar ju ca 3 timmar, så efter min klippning gick jag och fick en timmes magiskt underbar massage. Ingen julstress här inte.

unnamed 45

Nu ska vi kila över till grannarna och kolla in deras altan och ta en drink. Vi fick nämligen det här julkortet inskickat under dörren igår.

unnamed (2)

4 kommentarer:

Marie KJ sa...

Vad snygga ni blev i håret ! Och vad kul att läsa ett inlägg från er ❤️ Hörs i morgon! Kram kram

Mamma/sväris sa...

Jag håller med. Jättefina i håret. Så roligt med juklappar på jobbet. Vi på SÖS fick två biobiljetter. Inte så fantasifullt, men ändå! Spännande att höra hur ni hade det hos grannen tycker jag.
Kram

Anonym sa...

Så julfint ni har det mitt i sommaren. Även håret på er båda är julfint.
I dag så såg jag en liten grön del av en snödroppe i rabatten utanför vårt hus. Ca 2 cm. Det kommer en vår här så småningom. Det gjorde min dag gladare. Kram på er från Birgitta

Anonym sa...

Ni blev så snygga i håret båda två :)
Vilken bra present tradition :) För det var väl mellan kollegier?
Vi kör inte med julstress vi heller, jag och Ubbe alltså. Barnen blev dock lite stressade i hår över att det var så lite julpyntat så jag gick ut och hämtade in tre tomtar :) Granen ska vi ta in i dag och klä, en riktig gran i år. Dennis får ta en allergitablett innan han kommer.
God Jul på er alla ❤️❤️❤️❤️
Gun