september 16, 2013

En liten blogg om en liten mormor

Åsa skriver.

Igår fick min mormor somna in.

Hon har under en längre tid varit sängliggande och inte så medveten om sin omgivning. Vilket är en väldigt stor kontrast mot den person hon var tidigare. Full av liv och nära till skratt och sång.

Så här såg hon ut när jag var liten. Jag och Anna bodde stora delar av sommaren med henne och morfar och vi brukade säga att man kunde säga ett ord så kunde hon en sång med det ordet i texten.

IMG_20130916_0001

Så här såg hon ut när Pontus var liten.

IMG_20130916_0002

Vi har fortsatt att träffade henne och morfar varje sommar uppe på Tarv.

Här får en liten Tilda åka på en liten rackarhuldas rullator.

P7020037

"Om det här, tycker jag" var bara ett av alla hennes lite roliga uttryck.

Hon var religiös genom hela livet men blev det nog ännu mer på slutet. Då satte hon upp sina knäppta händer i skyn och tackade för det hon fick uppleva. Det kallar vi nu för "att göra en Alice".

P7040013

De sista åren orkade hon ju inte vara med lika mycket men hon satt och tittade på när vi andra ägnade oss åt femkamp.
När hon fortfarande var pigg var det dock ingen som slog henne i boccia.

P7040019

Innan vi flyttade till Australien var vi uppe och hälsade på henne på hemmet där hon bodde. Hon kände nog inte igen oss men var på ett strålande humör!

IMG_0631

Nu har hon som sagt fått somna in och fått träffa sin dotter igen efter över nio år i från varandra.

5 kommentarer:

Sväris sa...

Lilla fina Alice. Charmigare mormor fanns inte. Jag är så glad att jag fick tillfälle att träffa henne innan hon gick helt in i demensen
Stor kram från mig

Anonym sa...

Underbart att ha en mormor att minnas så ljust och trevligt. Det är skönt att tänka tillbaka på. Kram.
Birgitta

mammaxtre sa...

Jag beklagar sorgen Åsa.

Kram

Anonym sa...

Lilla Hulda. Jag har ett foto här åt dig som är när de gifte sig. Himla fint foto.

Tänk att ni hade ett foto när hon gör en Alice.
Jag har tänkt mycket på hur de orkade med oss på somrarna. Alla korthus. Alla gånger vi byggde kojor under matbordet med alla stolar. Alla kvällar med Fia med knuff.
Fina minnen när Tarv var i sitt esse❤❤

Pussar i massor.
Anna

Anonym sa...

Stor kram till dig Åsa ochjag beklagar sorgen. Tänker också att nu får hon träffa sin fina dotter och tänker också att hon själv var tacksam över allt i sitt liv. Har en önskan om att det ska vara så för mig och alla mina kära den dagen det är dags att kliva in i ljuset. Massor av kärlek till dig, Åsa och Poppe <3
Gun