januari 11, 2012

Blue Mountains

Måndag och Lill-Åsa bloggar

Veckans första dag blev mycket lugn. Tvättning, städning och lite allmänt småpyssel helt enkelt. Dagen, eller kvällen avslutades på altanen med lite grillat.

Tisdag

Pontus onda finger ville inte sluta att göra ont. Han ville således inte följa med till de blå bergen utan stannade hemma och vilade fingret. Vi får helt enkelt åka upp till bergen igen när han är lite mer tiptop.

Vi andra klev upp vid sjutiden och åt frukost och gav oss iväg. Först buss till central och sedan tåget mot Katoomba. Vissa av oss sov nästan hela resan…Det tar på krafterna att vara på resande fot.

När vi kom fram bestämde vi oss för att göra det lite enkelt för oss. Vi köpte en biljett som vi fick åka en tvåvåningsbuss på och dessutom hoppa av och på hur många gånger som helst. Vi köpte också biljetter till linbanor och rälsbana. Det blir ganska smidigt om man vill se så mycket som möjligt på kort tid. Här står vi och väntar på en utav två linbanor.

Utsikten från linbanan.

Det var inte speciellt mycket folk heller så köerna var korta och bra.

Den här tågbanan lutade i 52 grader. Nästan lite pirrigt.

Den här färggranna pippin är en typ papegoja som heter Rosella. Här i stan ser man mest de gröna varianterna. I bakgrunden ser man de tre systrarna. Hade Marie varit här så hade vi kunnat stå där som tre systrar men nu får ni nöja er med stenbitarna.

Alla överlevde den 52 gradiga tågbanan. Vi valde att gå en 30 minuters promenad nere i djungeln.

Det var betydligt svalare i Blue Mountains. Fast det var ju ingen direkt som frös.

Linbana nummer två. Gun ser lite skräckslagen ut, men det gick bra :)

Efter lunchen blev blev det mer utsikt.

Sedan hoppade vi på bussen igen för att hoppa av den några minuter senare. Denna gång fick vi se ett vattenfall.

Sedan på bussen igen och vidare på Leura som var en betydligt charmigare ort än Katoomba.

I Leura hann vi strosa en lite stund innan det var dags att ta tåget mot Sydney.

På tåget hamnade vi bredvid en mycket pratsjuk 49-årig man. Han satt och prata med Gun och mamma i hela två timmar (jag och Åsa hamnade på andra sidan gången). Han ville så gärna prata med pappa också och jag tycker nog faktiskt han lyckade ganska bra med lite hjälp av Gun och mamma. Den 49-åriga mannen jobbade inom stålindustrin, hade 5 barn, en trasig fot och en elak fru.

Vi var hemma runt sjutiden på kvällen och det blev inte så mycket mer än middag och lite tv-tittande innan vi alla somnade väldigt gott.

Onsdag

Imorse var det dags för ett återbesök på sjukhuset för Poppes del. Tur var väl det för när han klev upp imorse var han alldeles grå i ansiktet och han hade tok-ont. Pontus har inte alls riktigt klickat med att ha armen gipsad och hoppades verkligen på att få bli av med det idag. Lyckan var total då han nu istället har två fingrar ihop tejpade och det onda tycktes med det försvinna. Vi hoppas sååå att det håller i sig.