maj 01, 2016

Minisemester i Hobart

Sådärja nu har vi kommit hem igen efter en underbar helg i Tasmanien. Nu tänkte vi dela med oss till er om våra upplevelser.

Vi flög med Qantas till Hobart och det avgår från en annan terminal än vanligt. Som tur var hade de både öl, vin och mat. Vi delade på en jättegod hamburgare som vi fortarande tänker på.
Under tiden vi var borta har vi Alice som är så snäll och flyttar in hos oss och tar hand om våra katter. Den här gången kom till och med Morris och mötte henne i dörren. Så modig kille,

Vi landade två timmar senare i Hobart. Lite svalare där än vad vi är vana med i Sydney men det hade vi ju räknat med.
Vi hoppade in i en taxi. Irriterande nog så bodde vi ett stenkast från flygplatsen men bilar måste åka runt hela skiten för att komma till Hobart och även till Seven Mile Beach där vi bodde.

Ja ja 20 minuter senare var vi framme vid Wyndham Resort på Seven Mile Beach. Vi som tycker om att planera... Vi visste redan innan vi åkte att det inte skulle finnas några affärer i närheten av resorten så vi hade köpt med oss en flaska vin och lite snacks. Man vill ju liksom ha lite fredagsmys innan man går och lägger sig.

Efter en underbar natt i en svalt sovrum i en väldigt skön säng vaknade vi upp till en solig morgon,
Det här är vår alldeles egna uteplats. Den använde vi dock aldrig då temperaturen på morgonen var typ 13 grader.

Här kollar Lill-Åsa busstabellen för att åka in till Hobart. Det gick inte så bra. Bussarna går väldigt glest på lördagar så det fick bli en taxi istället.

Såna här skyltar finns inte i Sydney.

Taxichauffören frågade vad vi ville se och körde oss sen direkt till ingången till Salamanca Markets.

Vi gick runt en stund men kände oss väldigt sugna på frukost

Vi hittade en grekisk taverna som serverade frukost. Underbar personal och mysig atmosfär. Samt väldigt god frukost. Nästan lite för god för vi kunde inte äta någon lunch och var mätta fram till 18-tiden.

Lill-Åsa på grekiska tavernan.

Marknaden var verkligen otroligt mysig.

Sen gick vi upp på stan för lite shopping.

Åsa köpte strumpbyxor för det var ju lite kyligt om benen. Lill-Åsa köpte en kofta med luva.
Varmt och skönt blev det.

Hobart känns lite mer europeiskt än Sydney. Folket är lite mer jordnära, tjejer är inte lika uppklädda och man folk kan gå in i en utan att be om ursäkt hundra gånger, Lite mer svenskt helt enkelt.

Åsa gör Hobart osäkert.

Lill-Åsa på böljan den blå.

Vi gick ner till hamnen. Vi hade sett fram emot fish and chips då det ska vara extra gott här.
Det fanns inte en möjlighet att få plats med det efter den frukosten.

Lite dryck fanns det dock plats för. Sicken tur.

Sen gick vi upp på stan igen för att handla mat inför kvällen.

Efter handlingen fanns det 30 minuter innan bussen skulle ta oss hem till Seven Mile Beach. Vilken tur att det fanns en pub precis vid busshållplatsen.

Där kommer bussen.

Det tog ca en timme och det kändes som en väldigt billig sightseeingtur.
När vi steg av bussen på Seven Mile beach såg vi att solen var på väg ned.
Magiskt sken!

Stranden är nog väldigt mysig på sommaren. För dem som tycker om att bada alltså.

Vi gick sen de 10 minuterna hem till vårt lilla hus på Wyndham Resort.
Det här är ingången till vårt hus.

Eftersom vi bodde en bra bit ifrån stan och restauranger kändes det skönt att stanna hemma och laga mat.
Innan vi åkte hade vi självklart funderat lite på vad vi skulle laga för mat på lördagskvällen.
Något gott men utan alltför många ingredienser. Det fick bli Uffes lax i ugn.

Massor av spenat, lax, grädde och parmesan. Och till det äter man kokt potatis.

Sen kollade vi på den australiensiska Top 40 listan innan vi gick och la oss trötta och belåtna.

Ja OK lite Poshcorn blev det ju också förstås.

Det här ser ju jättemysigt ut. Men vi vaknade faktiskt upp till regn på söndagsmorgonen,
Sen hade vi uppehåll i ungefär en timme då vi hann ut och kolla in området.

Resorten ligger på ett enormt stort område och alla gäster har ett eget hus.

Sen öppnade sig himlen! Finns inte mycket man kan göra då när man har checkat ut och bor på bondvishan.
Det fick bli en taxi till flygplatsen  helt enkelt,

Flygplatsen är inte större än Bromma men det viktiga fanns ju där. Mat och dryck.

Lite tvåtimmarsmys på flyget då vi även tog en varsin kort tupplur.

Sen landade vi i ett vaaaarmt och skönt Sydney. Från 14 grader i Hobart till 28 i Sydney.

Vi ska definitivt tillbaka till Tasmanien. Nästa gång ska vi dock stanna längre och hyra bil och se mer av landsbygden då naturen ska vara makalöst vacker.