november 13, 2019

En riktigt jävla sjuk blogg

Onsdag kväll

Lill-Åsa blev inte bättre i magen och febern ville inte gå ner.
Men Morris tycker förstås att det är lite småmysigt med filt då matte har feberfrossa.

Torsdag

Alla katter tycker faktiskt att det är mysigt när vi är sjuka. Så pass att de la rabarber på filten.
Lill-Åsa var till Dr Salarin som efter blodprov och undersökning sa att hon ätit något tokigt och fått en magbakterie. Hon kunde dock inte säga vilken sort för det kräver en odling och det såg hon som steg 2 om antibiotika inte skulle fungera.

När Åsa var på träning med Linda fick hon ett healande armband att ta med sig hem till frun. Det var ju viktigt att bli frisk fort då vi skulle åka till Phuket dagen efter.

Fredag

Lill-Åsa var tuff och sa att vi skulle åka ändå. Man kan väl ha feber i Phuket också. Tack och lov blev det inte så och hon kände sig piggare och feberfri redan på fredag morgon.
Klockan 9.30 hoppade vi in i transferbilen på väg mot hotellet i Patong Hill.

Efter en lunch på hotellet och lite hotellmys tog vi en taxi ner till själva Patong för att äta middag.

Vi hade googlat på restauranger och bestämde oss för Two Chefs.

Vi är ju inga fans av Bangla Road men där hamnade vi ändå.

Vi hittade dock ett jättebra ställe helt utan prostituition och annat elände. Stället var knökfullt med alla olika nationaliter och på scenen uppträdde olika jättebra band.

Lördag

Först träning i hotellgymmet och sen frukostbuffé.
Sen var dagen vikt till shopping men vi Åsor hittade faktiskt ingenting vi ville köpa.
OK, Åsa hittade ju faktiskt två saker på den här affären. Lill-Åsa väntade så duktigt utanför medan Linda och Åsa röjde runt därinne.

Lördagskvällen blev lugn med room service hemma på hotellet.

Söndag

Redan dags för hemresa. Efter frukost begav oss vi tillbaka den 5 timmar långa resan tillbaka till Lanta.
På vägen hem började Lill-Åsa mage krångla igen...
Senare på kvällen blev även Åsa illamående. Vi kan väl säga att toaletten blev flitigt använd under söndagsnatten...

Måndag

Tillbaka till Dr Salarin som skrev ut starkare antibiotika. Vi sov mest hela dagen och kvällen. Och natten.

Tisdag

Lill-Åsa började känna att antibiotikan fungerade medan Åsa fortfarande mådde illa. Som grädde på moset var det planerat strömavbrott hela dagen.
Det hängde män i elstolparna nere vid vägen.
När det är strömavbrott går det verkligen inte att vara hemma på eftermiddagen när solen ligger på. Det blir som en bastu utan AC eller fläkt.

Lill-Åsa kände sig så pass pigg att hon tog den tomma vattendunken för att byta ut den mot en full. Hon skulle lyfta den över tröskeln där man hämtar vatten och den kändes mycket tyngre än vanligt så hon fick inte upp den utan dök rakt fram och slog knäet i tröskeln och pannan i vattendunken.
Ett litet jack i pannan och ett tilltufsat knä blev resultatet. Ingen bra vecka för Lill-Åsa.

Det svalkar skönt nere vid havet och vi satt därför i en sala mellan 12-17 och sippade på mango shakes.

Åsa lyssnade på en podd och Lill-Åsa började läsa på Ärren vi bär av Caroline Engvall.
Caroline bor här på ön halva året och vi ska på en liten skrivarkurs som hon håller senare i november.
Vi provar som sagt nya saker.
Boken är hemsk men väldigt bra och snart färdigläst.

Image result for ärren vi bär

Onsdag

Lill-Åsa fick titta på när Åsa tränade med Linda idag. Det blev en lugn träning utan så mycket puls då Åsa fortfarande är matt och lite svagt illamående.

Vi var också förbi Dr Salarin idag för att Lill-Åsa skulle få resten av den starka kuren antiobiotika.
Dr Salarin tog också hennes blodtryck och det är nu 120/80!!! Helt otroligt då det för ett år sen var 150/90. Lill-Åsa har ju gått på healing hos Linda för att sänka blodtrycket och det verkar ju onekligen fungera då hon ju redan hade gått ner i vikt och tränat under en längre tid när det höga resultatet uppmättes. Helt underbart är det i alla fall!!