januari 09, 2019

Singapore 2019

Söndag

Vårt flyg till Singapore skulle lyfta redan 10.10 vilket innebar att klockan ringde redan 04.30. Vi kan konstatera att våra hjärnor inte fungerar vi den tiden.
Det var inte mycket som gick rätt den morgonen. Man kan tycka att man skulle hinna ganska mycket på 1.5 timme innan transfern skulle hämta oss klockan 06.00. Det blev stressigt som fan. Sängkläder skulle tvättas och hängas så att kattvakten skulle slippa det. Frukost ska lagas och ätas och sista packningen ska göras. Katterna ska ha kärlek och mat. Klockan 5.55 knackade Stuart på dörren om att chauförren var redo. Apple Travel har en fantastisk service.

Vi packade in oss i bilen något stressade och när vi passserade Saladan kom Lill-Åsa på att vi glömt att tömma kattlådorna. När vi kom till bilfärjan kom hon dessutom på att vi inte kommit ihåg att lägga ut nyckeln till kattvakten. En liten detalj…
Lite småpanik i några minuter men Åsa ringde Apple och berättade om vår prekära situation. Det visade sig dessutom att vår chaufför skulle vara kvar i Krabi tills eftermiddagen. Apple kom då på den geniala lösningen att chaffören skulle lämna nyckeln i biljettluckan vid färjan så att Stuart kunde komma och hämta den och se till att vår kattvakten fick sina nycklar. De är så fantastiska och så lösningsorienterade!

Här har vi löst våra problem, solen går upp och vi lutar oss tillbaka i sätena.

Vi kom lite senare på att vi glömt att checka in online. Någonting vi blir sämre och sämre på att komma ihåg. Det brukar ju för det mesta lösa sig ändå men oftast får man ju köa längre på flygplatsen om man inte gjort det. Vi stod en bra stund och pratade om varför vi blivit så dåliga på att resa. Vi tror att det har att göra med att vi numera inte ser fram emot att resa så mycket som vi gjorde förr. Då var ju planeringen av resan nästan lika rolig som själva resan. Om ni har någon annan teori, dela gärna med er :)

På Krabi flygplats blev det socialt. Först träffade vi Stefan och hans son Oliver som var på väg till Bangkok.
Sen hade vi ett kort möte med vår visumtjej som lämnade över alla dokument som behövdes för Lill-Åsas visum.
När vi kom igenom säkerhetskontrollen var det därför dags att boarda på en gång.
Skönt att slippa den där fruktansvärt tråkiga avgångshallen.

Resan gick sen väldigt smidigt och från att vi landade på Singapores flygplats till att vi checkade in på hotellet kan det inte tagit mer än en halvtimme. Något slags rekord.

Vi bor på Pan Pacific Serviced Apartments, Beach Road. Något vi verkligen rekommenderar.

20190106_14013920190106_14015320190106_140207

En klassisk gata i Singapore. Mycket grönska och en grönskefylld refug.

20190106_141650

Hotellet visade sig ligga nära arab-kvarteren. Där finns det en hel massa restauranger och barer ett stenkast ifrån hotellet.

20190106_141713IMG_035920190106_142434

Vi var både hungriga och törstiga när vi checkat in så det var kanonsmidigt med en massa restauranger precis runt hörnet.

Se så glad man kan bli med lite mat och öl i kroppen.

Sen åkte vi upp till våning 21 på hotellet för att kolla in poolen och gymmet.
Poolen har vi använt jättemycket. Närå, vi har faktiskt inte ens doppat oss.
Men gymmet har vi använt och därifrån har man fin utsikt över poolen.

20190106_154421

Det gick ganska bra i början att vara utan katterna och Koh Lanta.

20190106_184401

Här satt vi och njöt av en otroligt duktig gatumusikant.
Ni kan se hur nära vi hade det till hotellet.

Vi har faktiskt gått tillbaka till det här området varje kväll. Vi är lite för bekväma för äventyr och taxiresor när det finns ett så himla mysigt område precis rakt över gatan.
Vi kanske har blivit lite lata.

Måndag

Thailändska ambassaden stod högst upp på listan så efter frukost hoppade vi in i en taxi och åkte dit för att förnya visumen.
Där sket det sig totalt. De hade tydligen ändrat reglerna sen vi var i Sverige.
Nu ska visst allting ske online och det var gott om frustrerade människor utanför gaten.
Man fick inte ens komma in om man inte hade fyllt i dokumenten korrekt och hade de utskrivna. För man måste fortfarande dit med hela bibban av papper så online är ju inte riktigt hela sanningen. De kan då verkligen krångla till det.

Vi insåg nu att vi hade 1.5 timme på oss att hitta ett internetcafé och fylla i ansökan. Intenetcaféer verkar inte finnas längre. Vi hittade ett hotell som var jättebussiga och gav oss wifi och lite hjälp.
Efter mycket om och men insåg vi att vi behövde vår dator med bland annat våra passfoton och det skulle vi inte hinna innan de stängde för mottagande av visumansökningar för dagen. Eftersom handlingstiden är två arbetsdagar så skulle vi inte hinna får våra visum innan vi åkte hem. Shit liksom.
Åsa ringde då vår visumtjej med lite panik i rösten. Hon sa då att det här låter ju jättestressigt så strunta i det så löser vi det när ni kommer hem.
Man får ju nämligen 30 dagar automatiskt när man passerar gränsen och sen kan hon hjälpa oss så att vi klarar oss fram till vår resa till Sydney i februari. Vi älskar henne, om vi kommer in i landet igen på torsdag… Alltid denna oro att komma in Thailand.

Här är en bild på Thailands ambassad.

20190107_105136

Sen blev det sushi till lunch.

Följt av öl på en irländsk pub.

20190107_152727

Vi hann med lite shopping också

20190107_154928

Och öl och edamame till mellanmål.

På kvällen blev mexikanskt i Åsas nyköpta klänning.

Det skulle nog vara svårt att vara rökare i Singapore.

Tisdag

Fy fan vad tråkigt det är träna utan Linda. Vi är värdelösa på det men vi har gjort så gott vi kunde men det var inte roligt.

Mer shopping och sen ramen till lunch

20190108_134811

Den här kvällen gick vi ut lite tidigare då det kurrade i magarna. Det blev italienskt.

20190108_185557

Efter middagen blev det en varsin Black Venom medan vi lyssnade på en annan gatumusikant.

20190108_204450

Onsdag

Vi hade några saker kvar på vår shoppinglista och vi gick därför på en promenad mot ytterligare en shopping mall. Det kryllar verkligen av dem i den här stan.

20190109_120846

När vi var klara med shoppingen gick vi förbi den här glassaffären. Lill-Åsa blev nyfiken och köpte tre kulor.
Det visade sig vara mer än glass utan små bakverk där det yttre lagret består av pressat sticky rice.

20190109_132334

Så här ser de ut när de delar dem.
Vackert, gott och klart annorlunda.

49673892_408401676567544_743171711783927808_n

Då Singapore sannerligen är dyrt, speciellt när man är van vid thailändska priser, var det dags att dra sig hemåt. Vi har nämligen gjort seriös shopping under den här resan.

Ett lunchstopp på vägen hem.
En enkel lunch med fyra öl kostar här ca 2000 THB. Något vi får en lyxmiddag för fyra hemma. Å andra sidan så är det 557 kronor så det ligger väl lite närmare svenska priser, kan vi tänka oss. Känns faktiskt till och med dyrare än i Sydney.
Men taxi är billigare i både Sverige och Australien.

Imorgon åker vi hem och på måndag börjar Åsa jobba igen.
Lill-Åsa börjar nog jobba redan på fredag. Hon ska jobba med bokningar av villor och lägenheter på Koh Lanta. Nu får vi ser hur hon ska fixa att kombinera hemmafrujobbet med det här nya jobbet. Det kan bli hur tokigt som helst :)

Nu längtar vi sjukt mycket efter katterna och vårt Koh Lanta.