oktober 10, 2015

Karin och Sven

Det har hänt så pass mycket den sista tiden så vi har faktiskt inte riktigt hunnit med att blogga.
Nu börjar det lugna ner sig.

För två veckor sen var vi en sväng till Alexandria för att köpa Global-knivar som vi har varit sugna att köpa så länge. Vi hittade ett bra set som även inkluderade en slipsten.

En fröjd att använda. Den bara glider igenom grönsakerna

Katterna mår finfint men tappar väldigt mycket vinterpäls just nu. Vi måste därför dammsuga två gånger i veckan för att undvika att ha tussar med hår rullandes på golvet.

Åsa har fått nytt jobb!
Hon har under en längre period känt att hon inte får jobba med det hon är anställd för. För mycket hopsättande av presentationer i PowerPoint och för lite utvecklande i QlikView helt enkelt.
När man inte ser en förändring i sikte måste man ju göra något åt det.
Hon gick bland annat därför på en intervju hos NSW Health eller närmare bestämt The Ministry of Health.
Så här ser ingången ut till hennes nya kontor i North Sydney.
På måndag börjar hon. Spännande!

Anna och Micke kom över samma kväll som jobbet blev klart för att låna våra flyttkartonger. De hade med sig denna vackra bukett.

Förra fredagen hade vi tagit ledigt från jobbet eftersom Karin skulle landa i Sydney på morgonen.
När vi vaknade var hennes flyg över Northern Territory, när vi åt frukost var det över Queensland och när vi satt på tåget på väg till flygplatsen, flög hon in över New South Wales. Lill-Åsa är barnsligt förtjust i sin flyg-app.

Så var hon då här! Redo att bosätta sig i 6 månader.

Vi har hittat en liten studio åt henne men i väntan på möbler har hon bott i vårt gästrum i några nätter.

Det är ju mycket som ska ordnas när man ska stanna så länge. Bankkonto, Medicare-kort, busskort, SIM-kort och internet.
Vi började med en liten lunch på en uteservering i Darlinghurst på väg in mot stan.

Ett fotostopp i Hyde Park.

Efter en dags fixande blev det som vanligt på fredagar, nämligen en drink på Lårdan.
Sen gick vi alla tre hem till oss och åt räkor. Helt enligt reglerna.

På lördagen åkte vi till Bondi Junction och Karin shoppade loss på Kmart.
Det blev en sallad på Westfields food court med fantastisk utsikt.

På kvällen satt vi ute och åt middag och njöt av värmen.

På söndag var det dags för IKEA. Karin har hyrt säng och en liten byrå men resten (som sen får plats på vår vind) har hon köpt på IKEA och Kmart.

På kvällen kom Oskar över på middag. Vi hade bett honom göra sin magiska nudelsallad. Det gjorde han gladeligen.

Mormor och Oskar. Om ett par veckor kommer även Oskars mamma hit.
Då har vi en större del av Lill-Åsas familj i Australien än i Sverige.
Det blir lite släktträff helt enkelt.

Karin har sprungit mellan sin lägenhet och vårt hus. Att hon bor så nära har visat sig vara smidigare än vi först trodde. Så mycket saker som man bär mellan, dammsugare till exempel.

Hon börjar verkligen komma i ordning men väggarna var lite slitna när hon flyttade in men hon håller nu på att få lite ommålat. Därför väntar hon lite med att sätta upp tavlorna.

unnamed

Morris och Maverick fick en kusin i torsdags. Han heter Sven och är bedårande!
Tydligen är han lite busig men väldigt duktig och har redan lärt sig att kissa ute och att sitta fint för att få en godis.
Kusinerna har inte träffats än och våra killar kommer att vara livrädda. Som de ju är för allting.

Imorgon ska vi få träffa Sven i Centennial. Det ser vi fram emot.