januari 11, 2015

Sverigeresan – del 3

Tisdag 23 december

Vi hade en slö förmiddag och åkte sen till Täby Centrum för lunch på Taco Bar och lite sista shopping. Vi var inte ensamma där…

Vid 16.00-tiden träffade vi Ullis, Johan och Matilda (Åsas guddotter) för en fika i Täby Centrum. Vi hade en hel del att prata om bla om deras stundande resa till Tanzania.

Julafton

Vi vaknade upp till vackert julväder!
Det fick bli en uppfriskande promenad ner till vattnet.

Lill-Åsa med mammsingen och pappsingen

Julen skulle firas hos Marie och Magnus i Södertälje. På vägen dit stannade vi till på vår gamla mataffär ICA Kvantum i Kungens Kurva. Det mesta var sig likt och det var förvånande tomt på folk.

Vi handlade det som vi skulle bidra med till julbordet och åkte sen vidare.

Hemma hos familjen Kilström-Jönsson var det bara mellansonen som befann sig i riket. Vi var så glada att få fira med honom, hans flickvän Isabell och deras bebis Juni.

Här ligger Juni på katthyllan.

Det blev lite glögg framför Kalle.

Åh vilket julbord. Mycket gottigott och vackert dukat.

Julklappsutdelning och sen Karl-Bertil. Väldigt traditionsenligt och mysigt.

Efter det blev det lite sällskapsspel för vissa av oss…
Juni fick sovsällskap i soffan av Lill-Åsa som aldrig kom över jetlagen under hela resan. Ja ja snapsen och ölen gör en ju inte heller pigg.

På kvällen kom även lite snö som på beställning. Tack för det.

Juldagen

Vi vaknade upp till vackert vinterlandskap.

Lill-Åsas storasyster Gun kom förbi en stund och vi kollade allihopa på tsunamifilmen, The Impossible. Tänk att det är 10 år sen.

När klockan närmade sig 15.00 åkte vi mot Vallentuna och Åsas pappa och hans Birgitta.

Ditbjudna var Åsas systrar Petra och Isabell.
Vi hade en otroligt mysig kväll med ett fantastiskt julbord.

Mätta och belåtna vinkade vi hejdå och på återseende i september då de har lovat att komma till oss i Sydney.

Limousineservicen rattade sen tryggt hem oss till Täby.

Vi hann med en liten mysstund vid köksbordet innan vi gick och la oss.

Annandag jul

Kjell åkte hem till Lima direkt efter frukost. Så mysigt att vi hann umgås så mycket och att vi kunde bo ihop under hela tiden. Tusen tack för allt!

Vi hade som tur var en chaufför kvar i stan :)
Karin var snäll och körde in oss till Hotell Clarion på söder innan hon svischade hem för att fixa en trerätters lunch som vi senare skulle få njuta av.

Efter incheckning shoppade vi lite mer i Ringens centrum. Mellandagsrean hade ju börjat.

Sen slöt vi upp med Gun, som också hade checkat in på Clarion. André fick också följa med när vi åkte till Stureby för lunch hos mamma/sväris.

Marie och Magnus var också bjudna men Magnus åkte direkt till Clarion för att bota en huvudvärk innan kvällens strapatser.
Vi förstår fortfarande inte hur Karin lyckades slänga ihop en sån fantastisk lunch på så kort tid.

På kvällen hade vi bjudit alla vi inte hunnit träffa hittills till baren på Clarion.
Vi hade väl lite för roligt för vi lyckades inte ta ett enda kort. Tokigt.
Det här fotot har vi snott från Karins blogg på Karin, Lill-Åsa och hennes gamla kompis från kibbutztiden. Hon heter för övrigt också Åsa.

Ca 25 personer dök upp under kvällens gång och tyvärr hinner man inte spendera så mycket tid med varje utan måste mingla runt rummet.

Dagen efter åt vi alla frukost ihop. En underbar frukostbuffé även fast man var lite matt i lacken.

Sen kom man till det tråkiga. Att säga hejdå.

Karin var sen snäll och körde ut oss till Arlanda. Att säga hejdå till henne kändes inte så jobbigt den här gången då hon ju kommer till oss redan i oktober.

Vi klev in på Terminal 5 och hann bli lite svettiga när vi såg att vårt flyg inte fanns med på tavlan över avgångar.
Det visade sig att vårt flyg avgick från Terminal 2. Där ser man.

Vi gick upp på Mellan Himmel och Hav och drack en sista öl på svensk mark.

Dessutom hade de något som Åsa verkligen uppskattar, chilinötter. Tips till Australien!

Allt gick otroligt smidigt till Amsterdam. Det är inte en lång flygning det inte.
Tåget från flygplatsen till centrala Amsterdam tar bara en kvart och vårt hotell Double Tree by Hilton låg precis bredvid. Wow vilket hotell!

Det var kallt och snöblandat regn som kom in i nacken så där så att man blir kinkig. Vi bestämde oss därför för att bara ta hissen upp till skybaren. Där beställde vi in holländska delikatesser och ett glas rött och njöt av den maffiga utsikten.

Sen vi beställde vi lite room service och bara chillade. Det blev ju nämligen inte så mycket av den varan under resan.

På morgonen vaknade vi upp till nyheten om att ett flygplan hade försvunnit. Då känns det extra fint att åka till flygplatsen och sätta sig på en långflygning.

Men först åt vi frukost på Starbucks som låg i anslutning till hotellet.

Sen begav vi oss mot flygplatsen igen.
Vårt korta stopp i Amsterdam gav oss mersmak på att resa. Vi har aldrig rest så lite som de har sista åren.
I år ska vi försöka ändra på det.

Amsterdams flygplats är bland de bästa vi har besökt. Där finns allt.

Från Amsterdam flög vi sen till Guangzhou i södra Kina.
Där finns inte allt.

Vi hade lite tid över och Lill-Åsa ville ha en öl och en whiskey medan Åsa drack té. Ett tips till er som kommer landa på denna flygplats.
Gör inte det.
Vi hörde ansträngda läten från våra bordsgrannar när de fick in notan. Vi hade ingen riktig koll på valutan men räknade senare ut att detta kostade 500 kronor!
Helt galet!

Vi landade på Sydney flygplats på måndag kväll. Det gick smidigt hela vägen till bagagebandet där den ena väskan helt käckt inte kom. Vi fick då veta att 15 väskor hade blivit kvar i Kina för att de inte fick plats på planet. Se där ja.

Lill-Åsa smsade Marie och beklagade sig en aning fick hon till svar att det ju ändå var positivt att det var en väska som försvann och inte flygplanet. Då kändes det genast bättre igen.

Tusen tack till er alla som bidrog till att vår resa blev så lyckad!